آرشیو سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۴۵
ایران زمین
۱۸

ایران در ایران

آغاز طرح جهادی انتقال آب به کرج

کرج - طرح جهادی انتقال آب از رودخانه کرج به کلانشهر کرج با هدف مهار تنش آبی توسط شرکت آب منطقه ای استان البرز و با حمایت وزارت نیرو آغاز شد.«داوود نجفیان» مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز گفت: با توجه به مراحل ساخت تصفیه خانه شماره سه کرج که از سال گذشته با هدف تامین آب پایدار این کلانشهر آغاز شد، اکنون نیز به صورت ضربتی و جهادی شبکه انتقال آب از رودخانه کرج به تصفیه خانه مذکور به اجرا در آمده است. وی ادامه داد: این شبکه به طول یک ونیم کیلومتر با استفاده از لوله های فولادی به قطر 800 میلی متر در مدت زمان کوتاه اجرا می شود و قرار است تصفیه خانه شماره سه کرج تا قبل از آغاز فصل تابستان بهره برداری شود که این خط انتقال پیش از تکمیل تصفیه خانه احداث خواهد شد.نجفیان گفت: با احداث خط انتقال آب رودخانه کرج به تصفیه خانه شماره سه این کلانشهر، سالانه 12.5 میلیون مترمکعب آب شرب به ظرفیت شبکه آبرسانی کرج اضافه می شود.مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز گفت: با احداث شبکه جدید انتقال آب کرج، 700 لیتر برثانیه آب به تصفیه خانه شماره سه کرج انتقال می یابد. وی بیان کرد: استان البرز همانند تهران با تراکم بالای جمعیت مواجه است که برای پایداری آب شرب نیازمند اجرای طرح های مختلف آبرسانی است.

ارتقای جایگاه فارس در اجرای طرح نهضت ملی مسکن

شیراز- بر اساس آخرین رتبه بندی استان ها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، درحال حاضر استان فارس در بین 31 استان کشور در مقایسه با سال 1400 با 23 پله ارتقا در جایگاه هشتم قرار گرفته و در میان استان های بزرگ کشور نیز در جایگاه نخست قرار دارد.

همچنین در استان فارس افزون بر 488 هزار نفر به عنوان متقاضی طرح نهضت ملی مسکن اقدام به ثبت نام کرده اند که از این تعداد بیش از 170 هزار نفر واجد شرایط شناخته شده اند و برای 105 هزار متقاضی تمام مراحل آماده سازی زمین انجام گرفته است.

از میان متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن فارس بیش از 78 هزار نفر، اقدام به واریز وجه کرده اند که برای 71 هزار نفر از آنها پروانه ساخت صادر شده است و 51 هزار واحد نیز در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی از 5 درصد تا 95 درصد قرار دارد.

استان فارس در بحث تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز نسبت به اواخر سال 1400 رشد قابل توجهی داشته و میزان زمین تامین شده برای این منظور از 400 هکتار، با احتساب شهرک های جدید به بیش از 8 هزار هکتار رسیده است.

طرح انتقال آب از سد کارون 3 به ایذه آغاز شد

اهواز - فرماندار ایذه با اشاره به آغاز مرحله نخست پروژه حفاری تونل انتقال آب از دریاچه سد کارون3 به ایذه، از اول اردیبهشت گفت: در قالب این طرح علاوه بر تامین آب کشاورزی و آب شرب ایذه و باغملک، آب شرب شهرستان های هفتکل، رامهرمز و رامشیر نیز تامین خواهد شد.حسن نبوتی با اشاره به آغاز عملیات حفاری تونل انتقال آب از دریاچه سد کارون 3 به ایذه از اول اردیبهشت گفت: در سفر اول و دوم رئیس جمهور به خوزستان، بر اجرای پروژه انتقال آب از دریاچه سد کارون 3 تاکید و اواخر سال 1402 این پروژه با حضور وزیر نیرو کلنگ زنی شد. سپس قرارگاه خاتم الانبیا(ص) قراردادی با وزارت نیرو و سازمان آب و برق منعقد کرد و تجهیز کارگاه انجام و پروژه وارد فاز اجرایی شد. نبوتی با اشاره به تامین اعتبار اجرای این پروژه از محل مصوبات سفر رئیس جمهور به خوزستان بیان کرد: افق این طرح سه ساله است که اگر در تامین اعتبار وقفه ایجاد نشود، طی سه سال آینده به نتیجه خواهد رسید.

958 مادر باردار زنجانی از سقط جنین منصرف شدند

زنجان - با اجرای طرح نفس با همکاری دانشگاه علوم پزشکی زنجان تا پایان سال گذشته، 981 مادر بارداری که قصد سقط جنین خود را داشتند برای مشاوره به مراکز بهداشتی ارجاع و 958 نفر با مداخلات و آموزش های لازم از این اقدام منصرف شد.مشهود تقی لو، مسئول بسیج جامعه پزشکی استان زنجان با اعلام این خبر افزود: با اجرای این طرح 433 نوزاد متولد شدند که موفقیت 98 درصدی را به همراه داشته است.وی به کسب رتبه یک کشوری زنجان در اجرای طرح نفس طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: در زمان حاضر طرح نفس یکی از طرح های موفق در کشور است و استان زنجان نیز در این زمینه پیشگام است. با اجرای این طرح بیش از 25 درصد مادران شناسایی شده، تحت حمایت مالی و معیشتی قرار گرفتند و حدود 75 درصد مادران هم با مشاوره و دریافت آموزش های لازم از تصمیم خود مبنی بر سقط جنین منصرف شدند.