آرشیو سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۴۵
ایران اقتصادی
۷

اخبار

پاسخ بانک مرکزی به آمار اشتباه یک نماینده : درباره وضعیت کالاهای اساسی امسال بیش از 3 میلیارد دلار ارز تخصیص داده شد

بانک مرکزی در واکنش به سخنان صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی که با عناوینی همچون «وضعیت بازار ارز کاملا آشفته است/ بانک مرکزی به تولید کنندگان می گوید برای واردات مواد اولیه ارز ندارد» در رسانه های منتقد دولت منعکس شد، ضمن تاکید بر جریان روان تامین و تخصیص ارز بابت واردات کالاهای اساسی، دارو، تجاری و بازرگانی اعلام کرد از ابتدای سال جاری تا یکم ماه جاری 3 میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از سوی بانک مرکزی تامین شده است.

براین اساس، از اول فروردین ماه تا اول اردیبهشت ماه 1403، سه میلیارد و 2 میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است. البته در این روند برای کالاهای اساسی به نرخ 28500 تومان 621 میلیون دلار، برای نیاز صنعت و تجهیزات تولید به نرخ 41 هزار تومان مبلغ یک میلیارد و 744 میلیون دلار و برای خدمات 539 میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.همچنین برای واردات کالاهای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه های روغنی و نهاده های دامی 548 میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی 73 میلیون دلار و در مجموع 621 میلیون دلار برای کالاهای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.

فروش تخم مرغ زیر قیمت مصوب سال گذشته

قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای تولیدی به 30 هزار تومان رسیده که کمتر از قیمت سال گذشته است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران تخم گذار میهن از صادرات 20 هزارتن تخم مرغ در فروردین ماه امسال خبر داد و گفت: طبق آمار بانک مرکزی تخم مرغ سال گذشته کمترین نوسان قیمت کالاهای اساسی را به دلیل واگذاری تولید و تامین و بازاررسانی این محصول توسط اتحادیه مذکور داشته است.

حمید رضا کاشانی افزود: مصرف تخم مرغ در کشور کاهش شدیدی یافته و باعث شد قیمت تخم مرغ به کمتر از نرخ مصوب سال گذشته برسد؛ به طوری که تولیدکنندگان تخم مرغ در حال حاضر 17 هزار تومان زیر قیمت مصوب سال 1402 یعنی 47 هزار و 300 تومان و 30 هزار تومان زیر قیمت واقعی این محصول را می فروشند.

به گفته وی، اکنون قیمت واقعی هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای تولیدی بر اساس هزینه های تمام شده تولید و نرخ تورم به 62 هزار تومان رسیده و قرار بود بعد از عید فطر نرخ های جدید اعلام شود که هنوز اعلام نشده است.کاشانی تصریح کرد: اکنون قیمت هر شانه تخم مرغ در خرده فروشی ها و فروشگاه ها 65 تا 72 هزار تومان به فروش می رسد.

اختصاص اعتبار ویژه برای بخش سلامت

امسال 25 هزار نیروی کادر درمان و یک هزار و 800 عضو هیات علمی جدید به نظام سلامت کشور اضافه می شود. داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه بابیان این مطلب گفت: در سال جاری 3 هزارمیلیارد تومان منابع جدید برای کمک به دستیاران کمک تخصصی و یک هزار و 500 میلیارد تومان برای حق ماندگاری در مناطق محروم در نظر گرفته شده است.

تداوم رشد صادرات ایران به پاکستان

آمارهای وزارت بازرگانی پاکستان نشان می دهد که صادرات ایران به این کشور در سه ماهه نخست سال جاری میلادی (فصل زمستان 1402) با رشد 16 درصدی به 286 میلیون دلار رسیده است. وزارت بازرگانی پاکستان اعلام کرد: واردات این کشور از ایران در سه ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد 16 درصدی به 286 میلیون دلار رسیده است؛ پاکستان در ماه های ژانویه تا مارس سال قبل 247 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.بر اساس این گزارش واردات پاکستان از ایران در سومین ماه 2024 با رشد 25 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 95.6 میلیون دلار رسیده است. پاکستان همچنین در ماه فوریه 86.2 میلیون دلار و در ماه ژانویه 104.2 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده است.ایران نهمین منبع واردات پاکستان در مارس 2024 بوده است. چین، عربستان و اندونزی به ترتیب سه رتبه نخست را از این نظر به خود اختصاص داده اند. پاکستان در این ماه 1 میلیارد و 305 میلیون دلار کالا از چین وارد کرده است.بر اساس این گزارش در 12ماهه سال 2023 کل واردات پاکستان از ایران با رشد 13 درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده و به 944 میلیون دلار رسیده بود. پاکستان در سال 2022 بالغ بر 834 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.