آرشیو دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۵
زیست بوم
۱۵

خبر در خبر

  • مهر : علی سالاروند، مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از تولد نخستین گوزن زرد ایرانی در اردیبهشت ماه سال 1403 در مرکز تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی در مجموعه کشت و صنعت فجر صفا استان لرستان خبر داد و گفت: سال 1401 و 1402 در راستای حفظ و احیای این گونه ارزشمند و در خطر انقراض هشت راس گوزن زرد ایرانی از دو سایت تکثیر و پرورش دشت ناز ساری و سایر مراکز تکثیر کشور به لرستان و دامنه های زاگرس که زیستگاه و خاستگاه اصلی این گونه در گذشته بوده، انتقال داده شد.
  • ایسنا: سیدعلی صالح پور، رئیس گروه مطالعات دیپلماسی زیست محیطی دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ضمن اشاره به نشت نفت از برخی نفتکش ها در خلیج فارس گفت: مهم ترین موضوعی که در چهارچوب دیپلماسی زیست محیطی در حوزه خلیج فارس می تواند مطرح شود، «آلودگی نفتی» است.
  • ایرنا : نادر علیدادی سلیمانی، رئیس اداره ثبت حریم اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان با اشاره به تایید قدمت هزار و 200 ساله بنای حاشیه گلزار شهدای کرمان، گفت: در دامنه کوه های صاحب الزمان (عج) کرمان عمارتی تاریخی وجود دارد که حدود یک هزار و 200 سال قدمت دارد و مربوط به سده های اولیه اسلام است. همچنین بقایای سفال هایی که در اطراف بنا و محوطه این تاریخی کشف شده نشان می دهد قدمت بنا مربوط به دوره پس از اسلام است.
  • ایسنا : محمد اسدی موحد، رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان از جهش زبان فارسی در ارمنستان، سفر بلاگرهای مشهور این کشور و برگزاری جشنواره غذا خبر داد و گفت: در هفته های اخیر گروهی از بلاگرها و اینفلوئنسرهای ارمنستان به ایران و شهرهایی چون تهران، اصفهان، کاشان و جزیره کیش سفر کردند که محتواهای بسیار جذابی با هدف آشنایی با ایران، معرفی جاذبه ها و ترغیب ارمنستانی ها برای سفر به ایران، تولید شده است.
  • ایلنا : فرزاد اوجانی، مدیرکل دفتر تجاری سازی و بازاریابی صنایع دستی گفت: درصدد هستیم ارتباط هنرمندان و تولیدکنندگان خود را با پلتفرم های معروف چین تقویت کنیم.
  • ایلنا : عاطفه رشنویی، مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل با اشاره به شیوه های حفاظت و نگهداری از این محوطه باستانی ثبت جهانی شده در پی بارندگی های شدید گفت: میراث جهانی چغازنبیل یک محوطه باز و مملو از آثار تاریخی خشت و گل است. بنابراین بارش ها بیشترین آسیب را به چنین محوطه ای وارد می کند. محوطه ها و بناهای باستانی خشت و گل نیازمند مدیریت در پیش، حین و پس از بارش است.
  • ایرنا : احمد دانایی نیا، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: 70 هزار گردشگر و مسافر در روزهای 13 و 14 اردیبهشت از بناهای تاریخی زیر پوشش این اداره بازدید کردند.
  • ایسنا : مسعود فرخی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: با تورهای غیرمجاز گردشگری در استان بدون اغماض برخورد جدی خواهد شد.
  • میراث آریا : فرزاد شریفی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام از انجام عملیات ساماندهی و مرمت بنای تاریخی قلعه والی واقع در شهر ایلام خبر داد.
  • مهر : ابوطالب قاسمی، مدیرکل برنامه ریزی گردشگری گفت: سرفصل های دوره توان افزایی و توانمندسازی بهره برداران اقامتگاه های بوم گردی به منظور اجرا در چهارچوب ضوابط مربوطه، به ادارات کل میراث فرهنگی ابلاغ شد.
  • میراث آریا : حسن محمدی ادیب مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان صحت ندارد و هیچگونه مجوزی در این محوطه تاریخی صادر نشده است.