آرشیو دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۰۰۲
بازار پول و ارز
۱۳

خبر

سه گروه امکان عرضه شمش طلا در مرکز مبادله را دارند

بازار : سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: با موافقت بانک مرکزی از این به بعد سه گروه عمده عرضه کننده شمش طلا در مرکز مبادله خواهیم داشت.

اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: از دی ماه 1402 که عرضه شمش طلای صادرکنندگانی که بابت رفع تعهد ارزی خود شمش طلا وارد کشور کرده بودند در مرکز مبادله آغاز شد تاکنون نزدیک به 3 تن شمش طلا مورد معامله قرار گرفته است. او افزود: عرضه شمش ها در مرکز مبادله در یک مسیر دقیق، روشن، شفاف و در یک فرآیند قیمت گذاری مبتنی بر عرضه و تقاضا صورت گرفته و بلافاصله منابع ریالی صادرکنندگان هم به حساب آنها واریز شده است که این موضوع سبب رضایت صادرکنندگان و از سوی دیگر متقاضیان شمش طلا که رسته ها و صنوف عمده تولیدکنندگان مصنوعات در کشور هستند، شده است، چرا که دسترسی این گروه به منابع شمش طلا افزایش پیدا کرده است.

بالسینی در ادامه اظهار کرد: حالا این امکان با موافقت بانک مرکزی به وجود آمده است که از این به بعد تولیدکنندگان شمش طلا در داخل کشور هم این فرصت را داشته باشند که شمش طلای خود را در مرکز مبادله عرضه کنند. همان طور که می دانید تولید داخلی شمش طلا داریم و این تولید داخلی در کنار شمش طلای وارداتی که در قالب رفع تعهد ارزی است می تواند به تقویت بخش عرضه شمش در اقتصاد کشور کمک کند و نهایتا این مساله هم سبب خواهد شد مصرف کنندگان نهایی دسترسی خوبی به شمش طلا داشته باشند. او گفت: دومین دسترسی که اکنون داده شده این است که سایر واردکنندگان که شمش طلا وارد می کنند، ولی رفع تعهد ارزی بر گردن آنها نیست هم می توانند شمش طلای وارداتی خود را در مرکز مبادله عرضه کنند. بنابر این سه گروه عمده عرضه کننده در مرکز مبادله خواهیم داشت. سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: به عبارتی سه گروه عرضه کننده شمش طلا در مرکز مبادله شامل واردکنندگان شمش طلا که بابت رفع تعهد ارزی خود شمش وارد می کنند، دومین گروه تولیدکنندگان داخلی شمش طلا و سومین گروه هم واردکنندگان شمش طلا که رفع تعهد ارزی ندارند هستند با توجه به مکانیزم شفاف حراج ها و کشف نرخ مبتنی بر عرضه و تقاضا شرایطی به وجود آمده که استقبال خوبی برای عرضه و حراج شمش در مرکز مبادله صورت گرفته است که در نهایت این مساله به نفع مجموعه فعالان صنف طلا و از سوی دیگر تولیدکنندگان خواهد بود.

شاگرد تنبل اقتصاد گروه هفت

ایسنا : سازمان همکاری اقتصادی و توسعه هشدار داد که اقتصاد بریتانیا در مسیر رشد اقتصادی کند پیش می رود، بنابراین از اکثر کشورهای همتای گروه هفت عقب خواهد ماند.

بر اساس گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، تولید ناخالص داخلی بریتانیا در سال 2024 به میزان 0.4 درصد افزایش خواهد یافت که رشد کمتری نسبت به سایر اقتصادهای گروه هفت به غیر از آلمان را نشان می دهد، البته این رقم قبل از ثبت رشد یک درصدی در سال 2025 است. این رقم عملکرد اقتصاد مالی محافظه کاران را نشان می دهد و ریشی سوناک آینده سیاسی خود را قبل از انتخابات عمومی در خطر می اندازد. البته آخرین پیش بینی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه برای رهبر محافظه کاران دردسر بیشتری ایجاد کرده است و نشان می دهد که محافظه کاران در مدیریت مالی بریتانیا مناسب عمل نکردند. تورم امسال بریتانیا 2.7 درصد خواهد بود که بالاترین نرخ تورم در میان کشورهای گروه هفت خواهد بود و این در حالی است که سازمان همکاری اقتصادی و توسعه پیش بینی رشد اقتصاد بریتانیا در سال جاری را از 0.7 درصدی که در فوریه پیش بینی کرده بود به 0.4 درصد کاهش داد. انتظار می رود فقط آلمان در میان اقتصادهای پیشرفته گروه هفت که شامل کانادا، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و ایالات متحده است، عملکرد بدتری داشته باشد.

طلافروشان با سامانه جامع تجارت مشکل دارند

قدس : نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و سکه درباره علت اعتراض عده ای از طلا فروشان در هفته اخیر گفت: طلافروشان هیچ مشکلی با سامانه مودیان ندارند و این سامانه برای همه صنوف کشور است و صنف طلا و سکه هم از این قانون تبعیت و به سامانه مودیان پیوسته اند.

او در ادامه بیان کرد: اکثر طلافروشان در سامانه مودیان فاکتورهای الکترونیکی خود را ثبت میکنند و به تکالیف مالیاتی خود پایبند هستند. طلافروشان فاکتورهای الکترونیکی خود را ثبت می کنند و تمام طلافروشان باید از سامانه مودیان تبعیت کنند. او خاطرنشان کرد: سامانه مودیان برای تمام مشاغل است و طلافروشان نسبت به آن هیچ گونه اعتراضی ندارند. او خاطرنشان کرد: سامانه جامع تجارت سال گذشته با توجه به اینکه مشکلاتی در بحث آموزش و اطلاع رسانی در آن وجود داشت و از دی ماه اجرایی شد، با واکنش صنف طلافروشان مواجه شد. بذرافشان گفت: لزوم ثبت نام در سامانه مودیان و سامانه جامع تجارت باعث تعدد سامانه ها برای طلافروشان شد و مشکلاتی ایجاد کرد. به همین دلیل مقرر شده بود که 3ماه وقت داده شود تا این سامانه ها طبق تبصره ب ماده 6 فعالان صنفی و اقتصادی باید در یک سامانه اقدامات مبادلاتی خود را انجام دهند. بذرافشان در ادامه بیان کرد: ولی حدود 4 ماه گذشت و این دو سامانه با وجود قول هایی که داده شد، با هم ادغام نشد.

جلساتی با سازمان امور مالیاتی و وزارت صمت برگزار شد، ولی هنوز این دو سامانه ادغام نشده اند. او در ادامه بیان کرد: اعتراض طلا فروشان به سامانه جامع تجارت الکترونیک این بود که مقرر شده اطلاعات سرمایه و موجودی آنها باید در این سامانه ثبت شود. برای رفع این مشکل جلسات متعددی در 3 ماه پایانی سال داشتیم و نامه نگاری های زیادی هم انجام شد. بذرافشان گفت: در این جلسات بر لزوم بازنگری و اصلاحات در سامانه جامع تجارت مطرح و قول هایی برای تغییرات در این سامانه داده شد. او گفت: از ابتدای سال از طریق وزارت صمت اعلام شد که سامانه جامع تجارت از 7 فروردین 1403 لازم الاجرا است و با توجه به اینکه هیچ تغییری در خصوص این تصمیم اعلام نشد طلافروشان نسبت به این مساله اعتراض دارند و اجرایی شدن این مساله واکنش هایی در پی داشته است. او ادامه داد: طلافروشان اعلام کرده اند که چرا باید سرمایه خودشان که چند نسل گشته تا به آنها رسیده است را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند. مسوولان هم معتقدند که باید تمام این نقل و انتقالات ثبت شود. او افزود: آسیب ها و ضعف هایی که در این موضوع هست این است که بخشی از این سرمایه ها برای خود همکاران نیست، طلاهایی وجود دارد که کسانی که فعالیتی ندارند به تولیدی های طلا می دهند تا با آنها تولید انجام دهند. از سوی دیگر تولیدی های ما از نظر شرایط و سرمایه ضعیف هستند.