آرشیو دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۵
ایران اقتصادی
۱۰
بازار

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با «ایران» اعلام کرد : کاهش بی سابقه رسوب کالا در دولت سیزدهم

گفتگو: امین محمودی

وزارت جهاد کشاورزی توانسته طی دو سال اخیر با سیاست هایی همچون افزایش نرخ خرید تضمینی و اعطای تسهیلات به کشاورزان، تولید محصولات کشاورزی را سالانه به 125 میلیون تن برساند.

این مهم در سال گذشته سبب شد تا از میزان ارزبری واردات کالاهای اساسی کاسته شود. این در حالی است که به لحاظ وزنی، شاهد افزایش واردات این محصولات بودیم؛ به همین جهت همواره انبارهای کالاهای اساسی در سراسر کشور پر و بازار این محصولات نیز آرام و کم نوسان بوده است.

پرواضح است این امر، بیشترین نمود خود را در بازار روغن خوراکی و برنج گذاشته به طوری که از طرفی، قیمت برنج ایرانی با کاهش محسوسی روبه رو شد و هم اکنون قیمت برنج داخلی و خارجی بسیار به هم نزدیک شده است.

مرکز آمار نیز این امر را تایید و اعلام کرده قیمت برنج ایرانی 9درصد و قیمت روغن خوراکی نیز کاهشی 12 درصدی داشته است.

بدون شک یکی از دلایل اصلی این امر را می توان به کاهش کالاهای اساسی رسوب شده در بنادر و گمرکات ایران و تامین ارز توسط بانک مرکزی دانست.

رسوب کالاهای اساسی در بنادر کشور از میانگین جهانی کمتر است

در همین خصوص احمد خانی نوذری، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با «ایران» اظهار کرد: خوشبختانه در وضعیت فعلی حجم رسوب کالاهای اساسی در بنادر کشور به حداقل ممکن رسیده و شاهد آن هستیم که این میزان از متوسط رسوب کالا در بنادر کشورهای دیگر نیز کمتر است.

وی افزود: به همین دلیل می توان گفت در شرایط فعلی هیچ کشتی ای در بنادر کشور وجود ندارد که کالای اساسی آنها رسوب شده باشد.

معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی در خصوص آخرین وضعیت 3 کشتی حاوی روغن رسوب شده در بنادر نیز گفت: لازم است در این خصوص شفاف سازی شود به طوری که باید عرض کنم که فرایند سفارش، خرید، ترخیص و پرداخت این کشتی ها در دولت دوازدهم صورت گرفت.

خانی نوذری خاطر نشان کرد: به طوری که در اسفندماه سال 1399 دولت دوازدهم 3 کشتی روغن آفتابگردان از یک شرکت خارجی خریداری کرد که این کشتی ها تیرماه سال 1400 وارد آب های کشورمان شدند و پرداخت بهای بار آنها نیز در همان سال صورت گرفت و محموله های روغن در گمرکات بندرعباس تخلیه شد.

وی افزود: با این حال با تایید سازمان غذا و دارو روغن آفتابگردان موجود در سال 1401 به بازار عرضه و به مصرف مردم می رسد ولی با این حال کشتی سوم به مشکل عدم انطباق با تاییدهای این سازمان برخورد به همین دلیل برای رفع این مشکل وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم دو راهکار را مدنظر قرار داد.

معاون توسعه بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: ابتدا تصمیم گرفته شد این محموله به مصارف غیرانسانی برسد ولی باتوجه به زمان و ضرر و زیان ناشی از این امر وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفت با شرکتی که روغن از آن خریداری شده برای مرجوع شدن این محموله مذاکره کند که خوشبختانه با رایزنی هایی که صورت گرفت این مشکل حل شد و شرکت صادرکننده موافقت خود را اعلام کرد.معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بنابراین امیدواریم طی چند ماه آینده محموله جدید روغن خام آفتابگردان جایگزین روغن خام آفتابگردان فعلی وارد کشور می شود.

برش

تامین ارز کالا های اساسی از 4.2 میلیارد دلار گذشت

یکی از دلایل تامین کامل بازار کالاهای اساسی تخصیص به موقع ارز توسط بانک مرکزی بوده است به طوری که در این خصوص علی طرزعلی، معاون ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران می گوید: برای کالاهای اساسی به نرخ 28500 تومان یک میلیارد و 27 میلیون دلار، برای نیاز صنعت و تجهیزات تولید به نرخ 41 هزار تومان مبلغ 2 میلیارد و 549 میلیون دلار و برای خدمات 121 میلیون و برای واردات در مقابل صادرات به نرخ توافقی 747 میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت. طرزعلی بیان داشت: برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه های روغنی و نهاده های دامی 930 میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی 97 میلیون دلار و در مجموع یک میلیارد و 27 میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد و در مجموع از ابتدای سال جاری تاکنون، تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز 4.2 میلیارد دلار گذر کرد.