آرشیو دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۰۰۲
بازار دیجیتال
۱۷

خبر

مخالفت انجمن تجارت الکترونیک با دریافت مالیات از تاکسی های اینترنت

دنیای اقتصاد: انجمن تجارت الکترونیک تهران در بیانیه ای اخذ مالیات ارزش افزوده از خدمات حمل ونقل درون شهری را تصمیمی خلاف قانون دانست که آثار زیان بار فراوانی را به همراه خواهد داشت. طبق اعلام روابط عمومی انجمن تجارت الکترونیک تهران، در این بیانیه آمده است:

چندی پیش سازمان امور مالیاتی کشور در اقدامی مغایر با قانون و با وجود بخشنامه صادره سال 1399 سازمان امور مالیاتی مبنی بر «معافیت شرکت های ارائه دهنده خدمات هوشمند جابه جایی مسافر از مالیات ارزش افزوده»، متاسفانه اقدام به مطالبه مالیات ستانی از کاربران تاکسی های اینترنتی کرده است که خوشبختانه با واکنش منطقی تعداد قابل توجهی از نمایندگان مبنی بر مخالفت با این اقدام مغایر قانون همراه شد. انجمن تجارت الکترونیک تهران ضمن قدردانی از جناب آقای میرتاج الدینی و سایر نمایندگان مخالف، تاکید می کند اخذ مالیات ارزش افزوده از خدمات حمل ونقل درون شهری نه تنها تصمیمی خلاف قانون است که آثار زیان بار فراوانی برای کاربران به همراه خواهد داشت.

تاکسی های اینترنتی هم اینک زیرساخت بخش قابل توجهی از سفرهای درون شهری در سراسر کشور را تامین می کنند و طبعا هر شکلی از افزایش دستوری تعرفه های این بخش، آثار تورمی غیرقابل جبرانی را برای مردم به همراه خواهد داشت. علاوه بر آن، سرویس های حمل ونقل اشتراکی از بخش های مهم اقتصاد دیجیتال به شمار می آیند و ایجاد هزینه های سربار غیرکارشناسی برای کاربران این گروه از استارت آپ ها، بدنه اکوسیستم دیجیتال را نحیف تر می سازد. انجمن تجارت الکترونیک تهران از وزیر اقتصاد تقاضامند است تا با عنایت به مشکلات عدیده این طرح که پیش تر عنوان شد، تدابیر لازم را جهت رفع این مساله در نظر گرفته و جلوی بروز مشکلات مختلف حاصل از این تصمیم را بگیرند.

هوش مصنوعی iOS18 را متحول می کند

مهر : طبق اخباری جدید اپل در آی فون های جدید و با به روزرسانی سیستم عامل iOS قابلیت های هوش مصنوعی مختلفی را برای اپ های اصلی آن به کار می گیرد و قابلیت خلاصه سازی متن های طولانی را ارائه می کند. به گزارش گیزموچاینا، از ماه ها قبل شایعات درباره پتانسیل یکپارچه سازی هوش مصنوعی در سری آی فون 16 و iOS18 وجود دارد. اما اکنون اخباری جدید در این باره منتشر شده است. طبق گزارش ها، اپلیکیشن های اصلیiOS از جمله سافاری، اسپات لایت سرچ، سیری، ایمیل و مسجز، همه با هوش مصنوعی ارتقا می یابند.

به نظر می رسد ابزار جدید یک مدل زبانی بزرگ به نام آژاکس (Ajax) باشد. این سیستم می تواند در پاسخ به داده های ورودی کاربر، جملاتی کامل را به سرعت تولید کند. همچنین طبق گزارش ها، آژاکس می تواند متن را تحلیل کند و چند پاسخ ارائه و آنها را براساس صحت و مرتبط بودن دسته بندی کند. علاوه بر آن، مدل زبانی بزرگ مذکور می تواند واژه ها و عبارت های کلیدی را شناسایی کند تا خلاصه ای در اپلیکیشن های سافاری و مسجز بسازد. در سافاری 18 ویژگی جست وجوی هوشمند به کاربران اجازه می دهد تا خلاصه هایی از صفحات وب تهیه کنند.

علاوه بر این موارد، اپل مدل هوش مصنوعی خود را با دستگاه ها و اپلیکیشن های مختلف یکپارچه می کند. طبق گزارش ها، این هوش مصنوعی می تواند شماره تماس های دفترچه تلفن کاربر را در پیام های متنی شناسایی کند و اطلاعات مرتبط با اپ تقویم را نیز استخراج کند تا پاسخ هایی متناسب بسازد. البته سیری نیز از هوش مصنوعی بهره می برد و این دستیار صوتی احتمالا خلاصه هایی ساده یا پاسخ هایی براساس محتوای پیام ها فراهم می کند. این قابلیت ها روی دستگاه فعال می شوند و از سوی دیگر قابلیت های پیچیده تر مانند تولید خلاقانه متن یا تحلیل عمیق احتمالا به ابر رایانشی متکی خواهد بود. در این میان شایعاتی مبنی بر آن وجود دارد که اپل مشغول بررسی شراکت با اوپن ای آی و گوگل برای ارائه چنین قابلیت هایی است. اما طبق گزارش جدید این شرکت فناوری به شدت روی حریم خصوصی کاربر متمرکز و به دنبال روش هایی برای به حداقل رساندن پردازش داده ها در ابر رایانشی است.

هشدار به کاربران ایرانی ویندوز

سیتنا : به روزرسانی امنیتی مایکروسافت برای سیستم عامل ویندوز 10 و 11 و همچنین ویندوز سرور 2008 و نسخه های جدیدتر می تواند VPN را از کار بیندازد و دسترسی کاربران ساکن ایران به اینترنت را با مشکل مواجه کند.

مایکروسافت اعلام کرده که در حال رفع این مشکل است. با این حال تا زمان ارائه راه حل نهایی، این شرکت به کاربران ایرانی توصیه می کند از نصب به روزرسانی جدید خودداری کنند. کسانی که این به روزرسانی را نصب کرده اند، می توانند آن را لغو و حذف کرده و نرم افزار VPN را مجددا نصب کنند.