آرشیو دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲، شماره ۵۹۷۵
صنعت و معدن
۳

خبر

افزایش ریسک مالی برای فعالان صنعت دارو

اعضای کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران در آخرین نشست خود در سال 1402 به بازخوانی تهدیدهای صنعت دارو پرداختند و کاهش سودآوری شرکت های دارویی و متعاقب آن کاهش جذابیت برای جذب سرمایه گذاری و افزایش ریسک مالی را به عنوان اصلی ترین چالش های این صنعت برشمردند. در دهمین نشست کمیسیون اقتصاد سلامت که با حضور جمعی از اعضای این کمیسیون برگزار شد، فرصت ها و تهدیدهای تامین دارو در صنایع داروسازی مورد بررسی قرار گرفت و در عین حال گزارشی از عملکرد کمیسیون در سال 1402 ارائه شد.

به گزارش اتاق تهران، محمد عبده زاده، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، در ابتدای این جلسه، ضمن قدردانی از حضور مستمر اعضا در سال جاری ابراز امیدواری کرد که فعالیت های کمیسیون در سال آتی نیز پویا باشد و نشست های کمیسیون در جهت دستیابی به نتایج مطلوب ادامه پیدا کند. در ادامه مطابق با دستور جلسه، شاهرخ مهدوی، کارشناس کمیسیون، ضمن ارائه اخبار و مسائل روز حوزه سلامت به موضوعاتی نظیر انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک میان انجمن شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ابراز علاقه مندی روسیه به گسترش همکاری با ایران در حوزه سلامت، پذیرش بیش از یک میلیون گردشگر سلامت در 300بیمارستان ایران و اختصاص 80همت بودجه برای حوزه دارو در سال آتی پرداخت و گفت: با توجه به انعقاد تفاهم نامه همکاری میان انجمن شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای ایجاد قطب نوآوری سلامت، اعضای کمیسیون نظرات و پیشنهادهای خود را در راستای بهبود فرآیند اجرایی شدن تفاهم نامه مذکور در چارچوب اقتصاد دانش بنیان ارائه کنند. همچنین علی منتصری، از پیشکسوتان صنعت دارو، ضمن ارائه گزارشی در خصوص فرآیند ادغام شرکت های داروسازی، به موضوعاتی نظیر تهدیدهای حاکمیتی و مدیریتی صنعت داروی ایران اشاره کرد و دلایل مشکلات مدیریت ثروت در صنعت داروسازی کشور را عدم توزیع منصفانه ثروت، وجود فساد در صنعت، عدم مدیریت بهینه منابع، عدم استفاده از فناوری بهینه و نقص در برنامه ریزی مالی برشمرد. او به ارائه توضیحاتی در خصوص لایه ها و سطوح معمول در سلسله مراتب سازمانی و مفهوم مدیریت ثروت پرداخت. منتصری همچنین فرآیند و مراحل ادغام و اکتساب شرکت ها را تشریح و پیشنهاد کرد که کمیسیون موضوع ارائه مشاوره پیرامون ارزش گذاری شرکت ها در راستای تاسیس هلدینگ ها یا ادغام شرکت ها را در دستور کار خود قرار دهد.

تدوین استانداردهای ارزیابی زیست محیطی واحدهای صنعتی

در سیزدهمین جلسه کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران که با حضور مصطفی نخعی، نماینده مجلس شورای اسلامی؛ داریوش گل علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست و محمدسجاد گازر، مدیرکل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد برگزار شد، چند موضوع از جمله استانداردهای مصرف انرژی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین مساله کمک به طرح های محیط زیستی در راستای برخورداری از تخفیفات مالیاتی، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای جلسه، فریدون اسعدی، نایب رئیس این کمیسیون، به موافقت وزیر اقتصاد با لغو دریافت مالیات علی الحساب 2 درصد از صادرات مواد خام و نمیه خام در نشست اخیر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی که در اتاق ایران برگزار شد، اشاره کرد. به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، اسعدی همچنین ابلاغ آیین نامه اجرایی حمایت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، اجرای ماده 3 قانون مانع زدایی از صنعت برق و نیز ابلاغیه لایحه الحاق یک بند به تبصره «5» ماده واحده قانون بودجه سال 1402 کل کشور برای تسویه بخشی از بدهی دولت به شرکت توانیر از سوی رئیس جمهور را مورد اشاره قرار داد. در ادامه این جلسه و پس از تشریح عملکرد کمیسیون انرژی و محیط زیست در سال 1402 از سوی مریم فدایی، معاون کمیسیون ها و هیات نمایندگان اتاق تهران؛ سعید تاجیک رئیس کمیسیون به دغدغه تشکل های گوناگون پیرامون استانداردهای مصرف انرژی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی اشاره کرده و قدیمی بودن و عدم به روزرسانی استانداردهای حوزه انرژی و عدم اعمال نظرات تشکل های تخصصی مرتبط در این زمینه را گوشزد کرد.

محمدسجاد گازر، مدیر ارزیابی انطباق انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد نیز در توضیحاتی، برخی اقدامات این سازمان طی یک سال اخیر را تشریح کرد و یادآور شد که براساس بند 14 ماده 7 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، تدوین و به روزرسانی و نظارت بر اجرای استانداردهای مصرف بهینه انرژی با مشارکت دستگاه های تخصصی ذی ربط هماهنگ با استانداردهای روز دنیا و مقتضیات کشوری با همکاری شرکت های بازرسی انجام می شود. وی با بیان اینکه از ابتدای امسال، 35 استاندارد در حوزه های گوناگون مورد ارزیابی قرار گرفته، تصریح کرد: طی این مدت، 2700واحد فعال مشمول مقررات اجرای اجباری استانداردهای معیار مصرف انرژی در فرآیندها و سامانه های انرژی بر در صنایع مختلف شناسایی شده است.

ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو تشکیل شد

وزیر نیرو با بیان اینکه در سه روز آینده، 5استان غرب و جنوب غربی کشور در معرض وقوع سیلاب قرار دارند، دستور تشکیل ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو و استان های در معرض سیل را صادر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، علی اکبر محرابیان با اعلام این خبر که هم زمان با ورود سامانه بارشی 29اسفندماه، احتمال وقوع سیلاب در غرب و جنوب غربی کشور افزایش یافته است، افزود: با توجه به پیش بینی های میان مدت از حجم و شدت بارش ها، وزارت نیرو از هفته گذشته پیش بینی اقدامات لازم برای مدیریت سیلاب را اتخاذ کرد. وی با اشاره به اشباع بودن خاک به خاطر بارش های اخیر، ذوب شدن برف ها در پی گرم شدن هوا و هم زمانی بارش ها با افزایش سفر های نوروزی و همچنین کوچ عشایر در برخی استان ها افزود: باید حداکثر ملاحظات ایمنی در روز های پیش رو با هدف کاهش خسارت ها در دستور کار قرار بگیرد. وزیر نیرو به تمرکز بیشتر این سامانه های بارشی در استان های لرستان، خوزستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت: در روز های آغازین سال همواره شاهد اوج ترافیک جاده ای بوده ایم که باعث افزایش 10 تا 12درصدی سفر های نوروزی می شود و بارش های پیش رو در زمان اوج ترافیک جاده ای و سفر های نوروزی رخ می دهد. از این رو تمامی مسافران نوروزی باید نکات ایمنی و هشدار های مربوط به احتمال بروز سیلاب را رعایت کنند. محرابیان تصریح کرد: تشکیل ستاد بحران در وزارت نیرو و استان های درگیر با سیل با هدف آمادگی هرچه بیشتر برای مقابله با بحران از جمله اقداماتی است که باید انجام شود و مدیران و مسوولان مرتبط در وزارت نیرو و مدیران استانی صنعت آب و برق باید در آماده باش کامل قرار بگیرند تا کمترین آسیب از محل سیلاب های پیش رو متوجه مردم شود. وزیر نیرو همچنین با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی به موقع به مردم پیرامون سیل پیش رو، بیان کرد: لازم است با مدیریت مخازن سد ها و پیگیری لحظه ای بارش ها از هرگونه غافلگیری و ایجاد مشکل برای مردم جلوگیری شود.

احتمال وقوع سیلاب در نیمه غربی در آستانه شروع سال جدید

رئیس مرکز ملی پیش بینی سازمان هواشناسی در گفت وگو با «ایلنا» گفت: اگرچه روز سه شنبه 29 اسفند، میزان ترددهای جاده ای کشور به اوج خود خواهد رسید، اما در این روز، بارندگی ها در نیمه غربی ایران بسیار شدید خواهد بود و احتمال وقوع سیلاب دور از انتظار نیست؛ به نحوی که در روز سه شنبه درباره وقوع بارندگی های شدید در استان های خوزستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هشدار قرمز هواشناسی صادر شده است.