آرشیو دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲، شماره ۵۹۷۵
خودرو
۱۶

خبر

تاخیر در تولید محصول مشترک هوآوی و چری

ایسنا : هوآوی اعلام کرد کمبود نیمه رسانا و مسائل جابه جایی کارخانه که باعث تاخیر در تولید و تحویل سدان لوکسید اس 7 شده است، از ماه آینده حل خواهد شد. رسانه های چینی به نقل از ریچارد یو، مدیرعامل و رئیس راهکارهای خودروی هوشمند هوآوی، گزارش کردند تاخیر در تولید و تحویل سدان لوکسید اس 7 که محصول مشترک هوآوی و چری است، از ماه آینده حل خواهد شد.

رویترز در ژانویه گزارش کرده بود شرکت های چری و چانگان اتو که شریک دیگر هوآوی است، به هوآوی شکایت کرده بودند که مسائل مربوط به واحد رایانشی، باعث تاخیر در تحویل مدل پرچمدار آنها شده است. سدان لوکسید اس 7 که نخستین مدل برند خودروی برقی لوکسید چری است، حدود 29هزار دستگاه سفارش تا 28نوامبر دریافت کرده است. لوکسید در ژانویه اعلام کرد اگر خریداران نتوانند در مدت مورد وعده، خودروی خود را تحویل بگیرند، 10هزار یوان به عنوان جبران خسارت دریافت خواهند کرد. قیمت اس 7، از 249هزار و 800یوان (34هزار و 716دلار) آغاز می شود. این برند در نوامبر با تبلیغات زیاد هوآوی پیرامون آن، تاسیس شد. مدیرعامل هوآوی پیش از این مدعی شده بود اس 7، مدل اس تسلا را از نظر عملکرد شکست خواهد داد و قیمت کمتری از مدل 3 تسلا خواهد داشت.

مدیرعامل هوآوی در رویداد سالانه EV100 اعلام کرد کسب وکار خودرویی این شرکت که سال گذشته میلیاردها یوان ضرردهی داشت، احتمالا از آوریل با فروش قوی مدل های میان متوسط و بالای ساخت شرکایش، سودده می شود. هوآوی واحد خودروی هوشمند خود را در سال 2019 راه اندازی کرد و قصد دارد به شرکت آلمانی بوش دوران خودروی برقی هوشمند، تبدیل شود و نرم افزار و قطعات برای شرکایش تامین کند. اما این واحد، تنها واحد ضررده در میان 6 واحد اصلی هوآوی بوده و در نیمه اول سال 2023، تنها یک میلیارد یوان درآمد به همراه داشت که در مقایسه با درآمد کلی 310.9میلیارد یوان این شرکت، ناچیز است. بر اساس گزارش رویترز، هوآوی سال گذشته اعلام کرد این واحد را به یک شرکت مستقل تبدیل می کند که فناوری ها و منابع این واحد را دریافت کرده و از شرکایی مانند شرکت خودروسازی چانگان، سرمایه گذاری جذب خواهد کرد.

افت سهام BMW

ایسنا : سهام بی ام و پس از اینکه این خودروساز لوکس آلمانی حاشیه سود اصلی خودرو در سال 2023 قبل از بهره و مالیات را 9.8درصد گزارش کرد، 2.7درصد کاهش یافت. تحلیلگران جی پی مورگان اظهار کردند که هزینه های تحقیق و توسعه بالاتر، افزایش هزینه های تولید و سهم بالاتر خودروهای برقی بر حاشیه های بی ام و تاثیر گذاشته است. هزینه تحقیق و توسعه بی ام و در سال گذشته با 13.8درصد افزایش به 7.5میلیارد یورو (8.2میلیارد دلار) به بالاترین سطح خود رسید، زیرا این شرکت بر برقی سازی و دیجیتالی سازی بیشتر وسایل نقلیه خود و رانندگی خودکار تمرکز کرد. درآمد گروه آن در سال 2023 با 9درصد افزایش، به 155 میلیارد یورو رسید اما سود خالص سالانه این شرکت بیش از یک سوم کاهش یافت و به 12میلیارد یورو رسید. طبق گزارش رویترز، بی ام و اعلام کرد که افزایش درآمد آن نیز به دلیل فروش بالاتر مدل های خودروی برقی و رده بالای خودروهای الکتریکی بوده است. این شرکت در سال گذشته 74درصد بیشتر از سال 2022 خودروهای برقی تحویل داد و به سهم 15درصدی از فروش گروهی دست یافت.

قیمت جدید فیدلیتی اعلام شد

تسنیم : بهمن موتور قیمت نهایی خودرو فیدلیتی پرستیژ 5 و 7نفره را برای عرضه در سال 1403 اطلاع رسانی کرد. این شرکت اعلام کرد که این محصول در تیپ 5 نفره یک میلیارد و 561میلیون و 900هزار تومان و در تیپ 7 نفره یک میلیارد و 574میلیون تومان قیمت گذاری شده است.