آرشیو دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲، شماره ۵۹۷۵
بازار نفت
۱۴

خبر

درآمد نفتی روسیه افت کرد

گزارش اطلاعات آژانس بین المللی انرژی (IEA) نشان داد درآمد صادرات نفت روسیه در فوریه، به دلیل سختگیری بیشتر آمریکا در اعمال تحریم ها و محتاط شدن مشتریان نفتی مسکو، کاهش پیدا کرد. به گزارش «ایسنا» این آژانس مستقر در پاریس اعلام کرد روسیه در ماه میلادی گذشته، 15.69میلیارد دلار از صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی درآمد کسب کرد که 0.95درصد نسبت به ژانویه کاهش داشت.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد هرچند صادرات فرآورده های نفتی روسیه در فوریه، ثابت ماند اما حجم محموله های نفت خام این کشور، به 4.75میلیون بشکه در روز در مقایسه با رکورد 5 میلیون بشکه در روز در دسامبر، کاهش یافت. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، کاهش صادرات نفت روسیه، تا حدودی زیادی به دلیل خرید کمتر توسط هند بود که خرید نفت روسیه را در فوریه، 420 هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل کاهش داد. حجم کمتر صادرات نفت خام، با افزایش قیمت های صادرات محصول، تنها تا حدی جبران شد. روسیه از زمان آغاز جنگ در اوکراین، به بزرگ ترین تامین کننده نفت هند تبدیل شده که مشتری بشکه های ارزان تر مسکو شده است، با این حال در ماه های اخیر، آمریکا و متحدانش نظارت بر پایبندی جهانی به تحریم های انرژی خود علیه کرملین را تشدید کرده اند و اکنون پالایشگاه های هندی به دنبال خرید بیشتر از تولیدکنندگان رقیب مانند عربستان سعودی هستند.

احتیاط هند، باعث بلاتکلیفی نفتکش های حامل نفت سوکول روسیه در آب های سنگاپور و کره جنوبی شده است. حجم نفت سرگردان در اوج خود، به 18 میلیون بشکه رسیداما با خرید بخشی از محموله های نفت سوکول توسط پالایشگاه های چینی، تا حدودی کاسته شده است. بارگیری نفت روسیه در فوریه به مقصد چین، به 2.2 میلیون بشکه در روز رسیدکه مطابق با رکورد اخیر در نوامبر بود. بر اساس گزارش بلومبرگ، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد رشد ماه به ماه ثبت شده، تنها 100 هزار بشکه در روز بوده است و تحویل واقعی ممکن است بیشتر باشد زیرا حدود 350 هزار بشکه در روز از صادرات روسیه، هنوز مقصد مشخصی ندارد و ممکن است به دست خریداران چینی برسد.

پالایشگاه های نفت بیشتری در روسیه هدف حمله قرار گرفتند

پالایشگاه های نفت بیشتری هدف حملات پهپادی اوکراین به تاسیسات انرژی روسیه قرارگرفتند که بسیاری از آنها، در عمق خاک روسیه قرار دارند. به گزارش «ایسنا» حملات اخیر پالایشگاه هایی در منطقه سامارای روسیه را هدف گرفتند که بیش از هزار کیلومتر از مرز اوکراین فاصله دارند. خبر گزاری ریا نووستی به نقل از دیمیتری آزاروف، فرماندار منطقه سیزران، گزارش کرد یک واحد پالایش محصول نفتی در پالایشگاه نفت روس نفت در سیزران، آتش گرفت. این پالایشگاه با ظرفیت 8.5 میلیون بشکه در سال معادل 170 هزار بشکه در روز، طراحی شده است.

خبر گزاری فرانسه به نقل از مقامات محلی، گزارش کرد یک حمله پهپادی دیگر به پالایشگاه نفت اسلاویانسک-نا کوبانی در منطقه جنوبی کراسنودار روی داد. آتش سوزی ناشی از این حمله، خاموش شده و یک نفر ظاهرا بر اثر حمله قلبی، جان خود را از دست داده است. فرماندار اعلام کرد تلاش برای حمله به پالایشگاه دوم در نووکویبیشفسک، دفع شد. یک منبع آگاه به بلومبرگ گفت: اوکراین پالایشگاه سومی را در این منطقه هدف حمله قرار داد که پالایشگاه بزرگ کویبیشف بود. شدت خسارات معلوم نیست و مقامات روسیه هم به تاسیسات کویبیشف، اشاره ای نکرده اند.

اوکراین در آستانه بر گزاری انتخابات ریاست جمهوری که احتمالا ولادیمیر پوتین برای یک دوره 6 ساله دیگر به پیروزی می رسد، حملات متعددی را علیه تاسیسات پالایش نفت روسیه انجام داده است. مقامات اوکراین گفته اند هدفشان، آسیب زدن به صنعت مهمی که درآمد جنگ روسیه را تامین می کند و مختل کردن عرضه سوخت داخلی است. پیش از حملات پهپادی اوکراین به پالایشگاه های متعدد، نرخ پالایش نفت روسیه به بالاترین میزان در دو ماه گذشته افزایش پیدا کرده بود. بر اساس گزارش بلومبرگ، رسانه های روسیه به نقل از سرویس مطبوعاتی مقامات سیزران گزارش کردند وسعت منطقه آتش سوزی در سیزران، به 500 متر مربع رسیده است. کارگران تخلیه شده اند و هیچ تلفاتی وجود نداشته است.