آرشیو دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲، شماره ۵۹۷۵
بلاک چین
۳۰

خبر

حداقل قیمت بیت کوین برای سودآوری ماینرها بعد از هاوینگ

میهن بلاک چین: شرکت ماینینگ ماراتن (Marathon) با خرید زیرساخت های بیشتر در تلاش است خود را برای هاوینگ بیت کوین و کاهش پاداش آن آماده کند. شرکت ماراتن، یکی از بزرگ ترین شرکت های استخراج بیت کوین در آمریکا، برای مقابله با رویداد هاوینگ زیرساخت های بیشتری را خریداری کرده و دستگاه های ماینینگ جدیدی را راه اندازی کرده است. هاوینگ بیت کوین درآمد ماینرهای این رمزارز را نصف می کند و احتمالا در ماه آوریل (اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت) انجام می شود.

فرد تیل (Fred Thiel)، مدیرعامل ماراتن در مصاحبه اخیر خود با بلومبرگ اعلام کرد: ما به ظرفیت بیشتری نیاز داریم. در حال حاضر به حداکثر ظرفیت خود رسیده ایم؛ اما همچنان به خرید دستگاه های جدید ادامه خواهیم داد. خریدهایی که انجام می دهیم تاثیر مستقیمی بر هزینه های ماینینگ ما دارد. این خریدها حداقل قیمت بیت کوین برای سودآور شدن ما را کاهش می دهد. این شرکت روز پنج شنبه هم اعلام کرد که با پرداخت بیش از 87میلیون دلار، یک مرکز داده 200مگاواتی در تگزاس را خریداری کرده است. ماراتن پیش از این هم ملکی به ارزش 179میلیون دلار را خریداری کرده بود. در نتیجه سهم ماراتن از ظرفیت کل استخراج بیت کوین با احتساب زیرساخت های آن، اکنون به 53درصد رسیده و نسبت سهم 3درصد آن در اواخر سال گذشته به شدت رشد کرده است. سایر شرکت های ماینینگ هم در تلاش هستند در آستانه هاوینگ بیت کوین و کاهش پاداش استخراج آن ظرفیتشان را افزایش دهند. تیل درباره وضعیت شرکت های مذکور بعد از هاوینگ اعلام کرد: بعد از هاوینگ بعضی از ماینرها که درآمدشان با کاهش پاداش بیت کوین کاهش می یابد، دیگر سودآوری خود را از دست خواهند داد و شاید به اجبار از بازار خارج شوند.

کاهش 70 درصدی سرمایه ورودی به ETF های بیت کوین

رمزارز نیوز: همزمان با اصلاح گسترده بازار ارزهای دیجیتال، جریان ورودی سرمایه به صندوق های ETF اسپات بیت کوین، روز جمعه به طور قابل توجهی کمتر از رکوردهای قبلی بوده است. این رکود، با افت اخیر قیمت بیت کوین به آستانه 65هزار دلار در روز گذشته ارتباط دارد. بر اساس داده های موجود، در تاریخ 15مارس، مجموعا 198میلیون دلار سرمایه به 10صندوق ETF بیت کوین سرازیر شده که نشان دهنده کاهش قابل توجه حجم ورودی نسبت به روزهای قبل است. این رقم، 71درصد کمتر از 683.7میلیون دلار ثبت شده در تاریخ 13مارس محسوب می شود. البته لازم به ذکر است که با وجود کاهش جریان ورود سرمایه، این صندوق ها موفق شدند برای دهمین روز متوالی، ورودی بیشتری نسبت به خروجی خود داشته باشند. طی این روز، بیشترین میزان ورود سرمایه متعلق به صندوق FBTC شرکت فیدلیتی (155میلیون دلار) و بیشترین میزان خروج سرمایه مربوط به صندوق GBTC شرکت گری اسکیل (139میلیون دلار) بوده است.

جزئیات ایردراپ Etherfi اعلام شد

میهن بلاک چین : اترفای (Ether.fi)، بزرگ ترین پروتکل ری استیکینگ (استیکینگ مجدد) در شبکه اتریوم از فصل اول ایردراپ توکن حاکمیتی خود با نام «ETHFI» خبر داد. در فصل اول، در مجموع 6درصد از کل عرضه توکن ETHFI بین کاربران واجد شرایط ایردراپ خواهد شد. عرضه توکن ETHFI در مجموع یک میلیارد واحد خواهد بود که 115.2میلیون واحد آن در ابتدای کار وارد گردش خواهد شد. طی مرحله اول ایردراپ Ether.fi در مجموع 6درصد از عرضه آزاد و بر اساس فعالیت کاربران تا 15مارس (25اسفند1402) بین آنها توزیع خواهد شد. در مرحله دوم، اترفای قرار است 5درصد از توکن های باقی مانده را بین کاربران توزیع کند. فعالیت کاربران از 15مارس تا تاریخ نامشخصی در آینده ملاک واجد شرایط شدن این ایردراپ خواهد بود.

بر اساس توکنومیک این پروژه، توکن های باقی مانده بین سرمایه گذاران، شرکا، مشارکت کنندگان اصلی و خزانه پروتکل اترفای تقسیم خواهد شد. بر اساس پست تیم توسعه اترفای در وب سایت مدیوم، کاربران واجد شرایط از تاریخ 18مارس (28 اسفند 1402)، 90روز برای دریافت (کلیم) توکن های خود فرصت خواهند داشت. پروتکل اترفای معیارهای مختلفی از جمله داشتن توکن eETH، معرفی پروتکل به دوستان یا شرکت در فاز اولیه راه اندازی را برای واجد شرایط مرحله اول ایردراپ توکن ETHFI شدن اعلام کرده است. همچنین به گفته تیم توسعه این پروتکل، کیف پول های نهنگ ها 3ماه پس از انجام ایردراپ می توانند توکن های خود را دریافت کنند؛ درحالی که آدرس های کوچک تر پس از توزیع فورا می توانند توکن ها را دریافت کنند.

به دنبال اعلام خبر ایردراپ توکن حاکمیتی اترفای، اعضای جامعه این پروتکل متوجه شدند جاستین سان (Justin Sun)، بنیان گذار جنجالی شبکه ترون ظاهرا دو روز پیش 20هزار اتریوم را به این پروتکل واریز کرده و به خاطر آن 3.5میلیون واحد ETHFI دریافت می کند. به دنبال اعتراض گسترده جامعه اترفای، مایک سیلاگادزه (Mike Silagadze)، بنیان گذار این پروتکل در دیسکورد اعلام کرد توکن های بیشتری را به اعضای جامعه اختصاص خواهد داد که جزئیات آن بعدا اعلام می شود. وی همچنین در دفاع از سهمشان از ایردراپ آتی این پروتکل گفت: فقط به این دلیل که شخصی با سپرده هنگفت وارد این پروتکل شده ما قوانین را تغییر نمی دهیم و آن را خراب نمی کنیم. ما از حمایت جاستین قدردانی می کنیم و قوانین کمپینی را که تعیین کردیم، رعایت خواهیم کرد. بر اساس داده های وب سایت دیفای لاما، ارزش کل قفل شده (TVL) پروتکل اترفای از 3میلیارد دلار فراتر رفته و از این حیث بزرگ ترین پروتکل ری استیکینگ محسوب می شود.