آرشیو دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲، شماره ۵۹۷۵
بنگاه های صنعتی و معدنی
۲۹

تاثیر تغییرات امروزی بر آینده صنعت بسته ‏ بندی

انتقال از روش های سنتی به روش های مبتنی بر فناوری اولویت امروز صنایع بسته بندی است، به طوری که هم با مصرف کنندگان مدرن همراه شود و هم محیط زیست را در اولویت قرار دهد.

در این مطلب، فلیسیتی کلی، رئیس بخش پایداری در Bunzl استرالیا و نیوزیلند، نیاز فوری به تغییر در صنعت بسته بندی را بررسی می کند.

استفاده از بسته بندی های معمولی هنوز هم در صنعت رایج است، حتی اگر این مانعی است که بسیاری از شرکت ها را عقب نگه می دارد. زمان آن رسیده است که با پذیرش رویکردی جسورانه برای تغییر رفتار مصرف کننده در مورد مواد بسته بندی و طراحی، این عدم تمایل به تکامل را به چالش بکشیم.

شکست های بسته بندی سنتی بسیار زیاد است، اما عملکرد ضعیف محیطی شاید بزرگ ترین مشکل باشد. با این حال، شرکت های بسته بندی مدرن و انعطاف پذیر مشتاق کشف روش هایی هستند که می تواند به آنها کمک کند صنعت را متحول کنند و به نتایج قابل توجهی دست یابند.

اهمیت روندهای فعلی و آینده بسته بندی

درک رابطه بین روند مصرف کنندگان فعلی و الزامات بسته بندی آینده برای کسب و کارها برای پیشروی در بازار امروز بسیار مهم است.

شرکت های بسته بندی باید با استفاده از پیشرفت های فن آوری موجود و استفاده از موادی از طیف گزینه های بسته بندی پایدار در دسترس، با ترجیحات مشتری که به سرعت در حال تغییر است، همگام باشند. بسته بندی صرفا برای راحتی یا عملکرد، دیگر برای متخصصان بسته بندی که به دنبال رقابتی ماندن هستند کافی نیست.

-درک اینکه روندهای فعلی بر نیازهای بسته بندی آینده تاثیر می گذارد برای موفقیت بسیار مهم است.

-جمعیت شناسی و ترجیحات مصرف کننده در حال تکامل، توسعه طرح های بسته بندی نوآورانه را هدایت می کند.

-روندهای فعلی می تواند پیامدهای اقتصادی جدی برای صنعت بسته بندی داشته باشد.

-انطباق با پیشرفت های فناوری برای ماندن در رقابت ضروری است.

-بسته بندی پایدار یک روند بزرگ و رو به رشد است، شرکت هایی که این روند را نادیده بگیرند، عقب خواهند ماند.

شیوه های سازگار با محیط زیست و نحوه نوآوری در بسته بندی

ارائه جایگزین های سازگار با محیط زیست برای روش های بسته بندی سنتی در حال شکل گیری است که به یک صنعت با رشد بالا تبدیل می شود. نوآوری ها در بسته بندی های سازگار با محیط زیست مانند پلاستیک های زیستی و مواد کمپوست پذیر باعث کاهش ردپای کربن و حفظ منابع می شود در حالی که مواد زیست تخریب پذیر ساخته شده از الیاف گیاهی و نشاسته ذرت می توانند خواص مشابهی داشته باشند، اما جایگزینی سازگار با محیط زیست برای مواد سنتی ارائه می دهند.

بسته بندی سازگار با محیط زیست همچنین می تواند به عنوان ابزاری برای آموزش با ارائه اطلاعات در مورد اثرات زیست محیطی و تشویق مصرف کنندگان به انتخاب های پایدارتر عمل کند. به علاوه اتخاذ شیوه های سازگار با محیط زیست در بسته بندی می تواند باعث صرفه جویی در هزینه واقعی به شکل کاهش هزینه های فرآیند و ضایعات کمتر شود.

اما شاید بزرگ ترین مزیت از نظر اقتصادی این واقعیت است که اتخاذ شیوه های دوستدار محیط زیست باعث جذب مصرف کنندگان آگاه به محیط زیست می شود. مصرف کنندگان مدرن قبلا شروع به اولویت بندی محصولات سازگار با محیط زیست کرده اند تا شرکت ها بتوانند به این بخش مصرف کننده در حال رشد متوسل شوند، وفاداری به برند را به دست آورند و رضایت مشتری را افزایش دهند. پذیرندگان اولیه بسته بندی سازگار با محیط زیست می توانند انتظار داشته باشند که فروش و سود بیشتری را تجربه کنند.

نقش تحول آفرین نوآوری بسته بندی

برخی از شرکت ها احساس می کنند که در استفاده از روش های بسته بندی قدیمی گیر کرده اند. این می تواند ناامید کننده باشد، به خصوص زمانی که رقبا در حال استفاده از پیشرفت های تکنولوژیکی هستند تا استراتژی بسته بندی خود را متحول کنند و مزیت رقابتی به دست آورند. شرکت های بسته بندی باید استراتژی هایی را برای پذیرش فناوری و به روز ماندن برای جلوگیری از عقب ماندن توسعه دهند.

-پیشرفت های تکنولوژیکی در بسته بندی، محافظت از محصول را بهبود می بخشد، این صنعت را متحول کرده و کارآیی زنجیره تامین را افزایش می دهد.

-پوشش های ضد میکروبی پیشرفته از باکتری ها و میکروب های مضر محافظت می کنند و محافظت از محصول را در سراسر زنجیره تامین در انواع بسته بندی مواد غذایی افزایش می دهند.

-راه حل های بسته بندی تعاملی به مصرف کنندگان اجازه می دهد تا از طریق فناوری هایی مانند کدهای QR و NFC به اطلاعاتی مانند بازاریابی و پیام های تبلیغاتی دسترسی داشته باشند.

-شرکت ها با بهبود کارآیی زنجیره تامین با استفاده از ردیابی و نظارت پیشرفته، عملیات لجستیک را بهینه می کنند.

بررسی رابطه بین رفتار مصرف کننده و طراحی بسته بندی

شرکت های بسته بندی حرفه ای در حال درک این موضوع هستند که رفتار مصرف کننده و طراحی بسته بندی تا حد زیادی تحت تاثیر مصرف کنندگان قرار دارد. مصرف کنندگان امروزی از چالش های زیست محیطی مطلع تر و آگاه تر هستند، به این معنی که امروزه مواد بسته بندی سازگار با محیط زیست تقاضای بالایی دارند.

سبک زندگی مدرن و پرمشغله نیز به نفع راحتی است. بسته بندی آسان و راحت به مشتریان خدمات بهتری ارائه می دهد، بنابراین راحتی باید یک ملاحظات کلیدی باشد. البته، بسته بندی فقط جنبه کاربردی ندارد، در بازار رقابتی امروز بسته بندی باید از نظر بصری نیز جذاب باشد.

جلب توجه مشتری حیاتی است و بنابراین زیبایی شناسی یک ملاحظه حیاتی است که می تواند برای انتقال هویت برند و برای برقراری ارتباط با ارزش های فرهنگی شرکت مورد استفاده قرار گیرد. متخصصان بسته بندی با انتخاب صحیح بسته بندی، یک ارتباط عاطفی برای برانگیختن احساسات مثبت برقرار می کنند.

ترجیحات مصرف کنندگان مدرن تاثیر عمده ای بر آینده طراحی بسته بندی خواهد داشت. صنعت ملزم خواهد بود که دائما با نیازهای در حال تحول مصرف کننده سازگار شود. موفق ترین شرکت ها می دانند که جلوتر ماندن از روندها با گوش دادن به مشتریان خود و هماهنگی با نیازها و آرزوهای آنها راهی برای ایجاد تاثیر ماندگار در بازار است.

روندهای نوظهور و آینده بسته بندی

درک تاثیر رفتار مصرف کننده در طراحی بسته بندی و انتخاب مواد بسیار مهم است. حرفه ای ها می دانند که کسب و کار آنها باید با اولویت ها و ارزش های مصرف کنندگان امروزی هماهنگ باشد.

بدون شک بزرگ ترین گرایش در حال ظهور در بسته بندی استفاده از مواد سازگار با محیط زیست است. این مواد بسته بندی در حال حاضر تقاضای بالایی دارند و انتظار می رود به زودی این تقاضا افزایش یابد.

جذاب بودن برای مصرف کنندگان مدرن، یکی دیگر از ملاحظات مهم است. سبک زندگی شلوغ مشتریان امروزی به بسته بندی هایی نیاز دارد که نه تنها پایدار باشد، بلکه استفاده از آن ساده و قابل حمل باشد.

گزینه های قابل آب بندی مجدد و مهر و موم های پاره شونده محبوب هستند. امروزه بسته بندی نیز باید توجه مصرف کننده را از طریق زیبایی شناسی به خود جلب کند. طراحی بسته بصری جذاب می تواند توجه را در حین ایجاد هویت برند جلب کند. موفق ترین شرکت ها در تولید طرح های بسته بندی که با علایق مشتریان همراه می شود، پیشرو خواهند بود.

دنیای دیجیتالی که مصرف کنندگان با آن آشنا هستند، شرکت های بسته بندی را ملزم می کند که فراتر از جذابیت بصری ساده بروند. کدهای QR و سایر ویژگی های تعاملی از جمله واقعیت افزوده قبلا در بسته بندی ادغام شده اند و انتظار می رود که این عناصر دیجیتال نقش مهمی در آینده ایفا کنند.

برانگیختن احساسات مثبت جنبه دیگری از طراحی بسته بندی است که رواج بیشتری دارد زیرا می تواند به تقویت وفاداری به برند و ایجاد تجربه ای برای متمایز کردن محصولات از رقبا کمک کند.

در نهایت، همیشه حق با مشتری است و این ترجیحات مصرف کنندگان است که آینده صنعت بسته بندی را شکل می دهد.