آرشیو دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲، شماره ۲۳۵۴۴
ورزشی
۹

خبر

انتقاد مربی یزدانی از احتمال بازگشت قاسمپور به 86 کیلوگرم

مربی سازنده حسن یزدانی با انتقاد شدید از احتمال بازگشت کامران قاسمپور به وزن 86 کیلوگرم، گفت: این اقدام غیرقانونی و برخلاف چرخه انتخابی تیم ملی است.

همت مسلمی با اشاره به اینکه برخی شنیده ها حاکی است قرار است کامران قاسمپور پس از ناکامی در وزن97 کیلوگرم، به وزن 86 کیلوگرم بازگردد، اظهار کرد: چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد در زمان سرمربیگری پژمان درستکار طراحی شد و به تایید فدراسیون کشتی رسید. همه کشتی گیران از نفرات گمنام تا مطرح از اجرای این چرخه رضایت داشتند چرا که همه چیز بر اساس قانون و به صورت شفاف بود. بر اساس چرخه ای که طراحی شد، مسابقات قهرمانی کشور، تورنمنت بین المللی و مسابقات آسیایی به عنوان مراحل انتخابی تیم ملی طراحی شد و کشتی گیرانی که می خواستند به مسابقات جهانی و المپیک برسند باید از این قانون تبعیت می کردند، حال با این اوصاف چطور می شود که می شنویم قصد دارند کامران قاسمپور را در فاصله 4 یا 5 ماه مانده به المپیک وارد وزن 86 کیلوگرم کنند؟

مربی سازنده حسن یزدانی، افزود: قاسمپور به دلیل مصدومیت در مسابقات وزن 97 کیلوگرم قهرمانی کشور حضور نداشت، سپس به یک تورنمنت خارجی رفت که نتیجه خوبی کسب نکرد، پس از آن جام یاشاردوغو را باز هم به دلیل آسیب دیدگی از دست داد. چطور می شود کشتی گیری که در هیچ کدام از مراحل چرخه انتخابی حضور نداشته و در وزن 97 کیلوگرم بوده است را می خواهند بی توجه به شرایط چرخه، وارد وزن 86 کیلوگرم کنند؟ چرخه انتخابی قانونی است که مصوب شده و نمی توانند به آن بی توجه باشند و در آستانه المپیک چنین تصمیمی بگیرند.

گردش مالی 133 میلیارد تومانی در لیگ کشتی ایران

سازمان لیگ کشتی به تقویم کاری خود در سال 1402 اشاره کرد که برگزاری رقابت های مختلف133 میلیارد تومان هزینه به همراه داشته است.

سازمان لیگ کشتی در سالی که گذشت میزبان 9 رویداد ملی و بین المللی بود که در مجموع 3هزار و 724 دیدار در رده های سنی مختلف را برگزار کرد.حمید یاری رئیس سازمان لیگ در این خصوص بیان داشت: گردش مالی که لیگ کشتی آزاد و فرنگی از جمله برای مربیان، کشتی گیران، دست اندرکاران، هزینه برگزاری مسابقات، اردوها و هزینه های جانبی به همراه داشته است، 133 میلیارد تومان بود. به طور قطع برگزاری این گونه مسابقات در قالب استانی و کشوری رده های سنی مختلف می تواند کمک بسزایی در ایجاد انگیزه میان ورزشکاران این رشته به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: مهم ترین اهداف لیگ کشتی را می توان گسترش این ورزش در سطح کشور، استعدادیابی و پشتوانه سازی، آموزش و گسترش نیک اخلاقی، ایجاد انگیزه برای کشتی گیران، ایجاد درآمد برای کشتی گیران و مربیان و جذب حامیان مالی برای این ورزش برشمرد.

داودی: مطمئنم در المپیک پاریس هم مدال می گیرم

نایب قهرمان المپیک توکیو گفت: در ذهن خودم مطمئنم مدال المپیک پاریس را می گیرم و حتی دنبال خوشرنگ تر کردن آن هستم.

علی داودی وزنه بردار کشورمان در تازه ترین صحبت های خود درباره اینکه قرار است دومین المپیک خود را تجربه کند، تا چه اندازه با آرامش روانی بیشتر به المپیک پاریس فکر می کند؟ بیان کرد: فکر می کنم آرامش بیشتری نسبت به المپیک توکیو دارم و با خیال راحت تر تمرین می کنم. دقیقا می دانم باید چه راهی را پشت سر بگذارم تا به مدال المپیک برسم.

اودی در پاسخ به این پرسش که چه تجربه ای از المپیک توکیو به دست آورده که در پاریس کمکش می کند؟ تصریح کرد: المپیک توکیو تماشاگر نداشت و شاید فشار کمتر بود. به نظرم در رقابت دسته فوق سنگین المپیک پاریس سالن مملو از تماشاگر شود و رقابت جالبی باشد. لحظه شماری می کنم که المپیک برسد تا با قدرت تمام و با هر چه تجربه و توان دارم روی تخته مسابقات بروم و با حریفان قدرتمندی که دارم، رقابت کنم. می خواهم در سالنی که تماشاگران زیادی دارد اتفاق خوبی را رقم بزنم.

داودی در پاسخ به این پرسش که مدال المپیک را چقدر برای خود واقعی می بیند؟ تصریح کرد: مدال در ذهن خودم قطعی است و مطمئنم مدال می گیرم و دنبال بهترین رنگ آن هستم. خود را به آب و آتش می زنم که بهترین عملکرد را نشان دهم.

برگزاری جام تختی کشتی فرنگی در دهه اول اردیبهشت

رقابت های کشتی فرنگی جام تختی به احتمال فراوان روزهای 4، 5 و 6 اردیبهشت ماه به انجام خواهد رسید، مسابقه ای که البته تاثیری در چرخه المپیکی نخواهد داشت.

بعد از حضور تیم ملی کشتی فرنگی در جام بین المللی وهبی امره ترکیه و رویارویی مدعیان برخی اوزان با هم، محمد هادی ساروی و امین میرزازاده به عنوان ملی پوشان المپیکی اوزان 97 و 130 کیلوگرم انتخاب شدند. در دو وزن 77 و 87 کیلوگرم که سهمیه المپیک گرفته نشده و امین کاویانی نژاد و علیرضا مهمدی قرار است برای کسب سهمیه عازم گزینشی آسیایی شوند و امیر عبدی و ناصر علیزاده نیز گزینه های حضور در مسابقات قهرمانی آسیا هستند.

در دو وزن 60 و 67 کیلوگرم نیز هنوز ملی پوش المپیک انتخاب نشده اما اگر امیررضا ده بزرگی بعد از آنکه بهترین عملکرد را در جام وهبی امره در بین 60 کیلوگرمی های اعزامی داشت، در قهرمانی آسیا نیز کارنامه خوبی از خود بر جای بگذارد، ملی پوش المپیکی این وزن خواهد شد. در 67 کیلوگرم نیز برگزاری مسابقه بین محمدرضا گرایی و سعید اسماعیلی، به عملکرد اسماعیلی در مسابقات قهرمانی آسیا بستگی دارد.

بنابراین برگزاری جام تختی هیچ تاثیری در روند انتخاب ملی پوشان المپیکی نخواهد داشت اما به احتمال زیادی قرار است روزهای 4، 5 و 6 اردیبهشت ماه به انجام رسد و نتیجه آن می تواند در انتخاب تیم اعزامی به مسابقات زیر 23 سال جهان و جهانی اوزان غیرالمپیکی موثر باشد.

نایب قهرمانی آزادکاران جوان ایران در تورنمنت ارمنستان

تیم کشتی آزاد جوانان ایران با کسب 2 مدال طلا و 5 برنز، عنوان نایب قهرمانی تورنمنت ارمنستان را از آن خود کرد.

رقابت های بین المللی کشتی آزاد جام واردانیان ارمنستان روزهای 25 لغایت 27 اسفندماه در شهر ایروان برگزار شد و در پایان تیم ایران به 2 مدال طلا و 5 مدال برنز و عنوان نایب قهرمانی دست یافت. در پایان این مسابقات ابراهیم الهی و ابوالفضل حسینی در اوزان 70 و 74 کیلوگرم به مدال طلا، حسین سرلک در وزن 65 کیلوگرم، آریا مقدسی در وزن 74 کیلوگرم، ایمان بابایی در وزن 86 کیلوگرم، امیر عزیزپور در وزن 92 کیلوگرم و امیربهادر خرمی در وزن 97 کیلوگرم به مدال برنز دست یافتند. در این مسابقات ارمنستان میزبان به عنوان قهرمانی رسید، ایران نایب قهرمان شد و بلاروس در جایگاه سوم ایستاد.