آرشیو دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲، شماره ۲۳۵۴۴
جامعه
۱۰

دور دنیا در یک روز

افغانستان: تصادف اتوبوس با تانکر 21 قربانی گرفت

مقامات محلی در جنوب افغانستان می گویند بر اثر برخورد یک دستگاه اتوبوس با یک تانکر و یک موتورسیکلت، دست کم 21 نفر کشته شدند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی والی «هلمند» گفته است این حادثه در شاهراه اصلی قندهار و هرات رخ داده است. همچنین بنابر گزارش آسوشیتدپرس، در این حادثه 38 تن دیگر زخمی و به بیمارستان منتقل شده اند. تاکنون جزئیات بیشتر و علت تصادف منتشر نشده است.

ژاپن: هشدار کلاهبرداری با هوش مصنوعی

شبکه تلویزیون ملی ژاپن به نقل از کارشناسان، نسبت به افزایش موارد استفاده از چت بات های هوش مصنوعی برای کلاهبرداری در وب سایت های خرید آنلاین هشدار داد.

به گزارش ایسنا، این کارشناسان به کاربران هشدار داده اند که مراقب کلاهبرداری در وب سایت های خرید جعلی با استفاده از هوش مصنوعی باشند. تاکنون بیش از 10 مورد از این نوع وب سایت های تقلبی در ژاپن، آمریکا و آسیای جنوب شرقی یافت شده است. شبکه تلویزیون ملی ژاپن (ان اچ کی) از یک شرکت امنیتی درخواست کرد که این سایت های خرید را بررسی کند. این بررسی نشان داد، چت بات های هوش مصنوعی که قادر به پاسخگویی به 20 زبان هستند برای انواع جدیدی از کلاهبرداری ها استفاده می شوند. یک کلاهبردار، نسخه جعلی Carousell (یک شرکت تجارت الکترونیک سنگاپوری) را ایجاد کرده است که یک بازار اجتماعی آنلاین در 6 کشور و منطقه، عمدتا در جنوب شرق آسیا است. این سایت جعلی از همان لوگو سایت واقعی استفاده می کرد و کاربران می توانستند درست مانند آن وب سایت محصولات را بر اساس دسته بندی جست وجو کنند. این پلتفرم خدمات چت بات های هوش مصنوعی را به افرادی که به عنوان فروشنده ثبت نام کرده بودند، ارائه می کرد. با این حال، معلوم شد این چت بات درصدد فریب آنها برای انتقال مبلغ زیادی به فرد کلاهبردار است. یک کارشناس می گوید استفاده از هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای کلاهبرداری یک تهدید جدی است. وی افزود: ممکن است شناسایی وب سایت های جعلی دشوارتر شود زیرا چت بات های هوش مصنوعی مهارت های زبانی آنها را بهتر می کنند.

ایسلند: اعلام وضعیت اضطراری در پی فوران آتشفشان

به دنبال فوران آتشفشان برای چهارمین بار از دسامبر پارسال تاکنون در شبه جزیره جنوبی ایسلند، در این منطقه وضعیت اضطراری اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس24، در پی فوران مواد مذاب در چهارمین فوران آتشفشان در شبه جزیره «ریکیانس» در ایسلند از دسامبر پارسال تاکنون، مقامات ایسلند وضعیت اضطراری اعلام کردند. اداره هواشناسی ایسلند در بیانیه ای با انتشار تصاویر ویدئویی از فوران گدازه های آتش و دود غلیظ در این آتشفشان، این خبر را اعلام کرد. سازمان مدیریت بحران ایسلند اعلام کرده که برای تعیین محدوده دقیق فوران آتشفشان یک بالگرد به منطقه اعزام و مقامات نیز وضعیت اضطراری اعلام کردند. براساس اعلام اداره هواشناسی ایسلند، فوران اخیر در نزدیکی همان محلی است که هشتم فوریه گدازه های آتش از دل آن بیرون آمده بود. گفته می شود که گدازه ها به سمت مانعی در جنوب که برای حفاظت از روستای ماهیگیری «گرینداویک» ساخته شده است، در حرکت هستند. همچنین به دلیل نزدیکی بیش از حد فوران آتشفشان به مناطق مسکونی، به ساکنان این منطقه هشدار تخلیه داده شده است.