آرشیو دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲، شماره ۵۷۲۸
اندیشه
۴
تاریخ ایران

زندگی و زمانه محمد مصدق در گفت و گو با فرهاد دیبا

دنبال منافع مردم عادی بود

گردآورنده: محسن آزموده

محمد مصدق (1345-1261) سیاستمدار سرشناس ایرانی، یکی از بحث برانگیزترین و جنجالی ترین چهره های سیاسی تاریخ معاصر ایران است. در طول بیش از پنجاه سالی که از زمان درگذشت رهبر نهضت ملی کردن صنعت نفت می گذرد، موافقان و مخالفان بحث و گفت وگوهای فراوانی درباره او و عملکردش طرح کرده اند و کارنامه سیاسی او را از جنبه های گوناگون مورد نقد و ارزیابی قرار داده اند. مصدق در سال های اخیر هم همسو با تغییر مناسبات سیاسی در جامعه ایران، در معرض داوری های متفاوت قرار گرفته. منتقدان او را پوپولیستی عوام فریب و استبدادخواه، دلبسته قجرها و کینه دار نسبت به پهلوی ها، ناآگاه به سیاست و درگیر توهم توطئه معرفی می کنند که آگاهانه و عامدانه یا نادانسته و ناخواسته، تصمیم های غلطی در ریل گذاری اقتصاد سیاسی ایران گذاشت، موافقان او را قهرمانی ملی و مخالف سر سخت استبداد و استعمار می خوانند، سیاستمداری پاکدست و شریف که تا پایان عمر با هیچ کس بر سر آزادی و استقلال وطنش معامله نکرد و تا پای جان برای مردم کشورش مبارزه کرد.

فرهاد دیبا برادرزاده دکتر مصدق، دانش آموخته دانشگاه آکسفورد و مدیر کنونی بنیاد مصدق در ژنو، نویسنده یکی از نخستین سرگذشت های سیاسی محمد مصدق است. او کتاب حاضر را قریب به 40 سال پیش نوشته است. کتاب او امسال با ترجمه شیرین کریمی، به همراه کتاب دیگری از شیرین کریمی با عنوان مصدق 1299: روایتی تاریخی از والیگری محمد مصدق در ایالت فارس به همت نشر نی منتشر شده است. به این مناسبت و به دلیل نزدیکی به 29 اسفند، سالروز ملی شدن صنعت نفت به رهبری دکتر مصدق، با او گفت وگویی صورت دادیم، شیرین کریمی این گفت وگو را از زبان انگلیسی به فارسی ترجمه کرد. حاصل این گفت وگو به شرح زیر است:

ابتدا بفرمایید اساسا چرا و با چه انگیزه ای دست به نگارش کتابی راجع به محمد مصدق زدید؟ آیا انگیزه های شخصی و خانوادگی در این زمینه دخیل بود یا علت یا علل دیگری داشت؟

من در شرکت تجارتی پدرم کار می کردم، در اواسط دهه 1970 م. / 1350 ش. با دوستم حبیب لاجوردی به این نتیجه رسیدیم که باید بیشتر تحصیل کنیم. بنابراین با هم به دانشگاه آکسفورد رفتیم، جایی که بیست سال پیش از آن دانشجوی دوره لیسانس بودم، در آکسفورد در مقطع دکترا ثبت نام کردیم. در این دوره من زندگی سیاسی دکتر مصدق را به عنوان موضوع پایان نامه دکترای خود انتخاب کردم، در آن زمان در ایران این موضوع تابو بود. در مدارس پرداختن به زندگی و دوران فعالیت او ممنوع بود، محمدرضاشاه پهلوی این کار را قدغن کرده بود. بنابراین لازم دانستم زندگی محمد مصدق را در تاریخ ثبت کنم. یکی از وظایف وابسته مطبوعاتی سفارت ایران در لندن این بود که بداند دانشجویان ایرانی در انگلستان درباره چه موضوعاتی پژوهش و مطالعه می کنند. وقتی از موضوع پایان نامه من مطلع شدند، گزارشی برای ساواک ارسال شد. در سفری که به تهران داشتم، با من تماس گرفتند و از من خواستند توضیح بدهم چرا این موضوع را برای تحقیقم انتخاب کرده ام. البته وقتی در ایران وضعیت انقلابی شروع شد دیگر کاری به این امور نداشتند و موانع دیگری برای کارم ایجاد نشد.

منابع و اسناد، جزو اصلی ترین و اولی ترین مواد کار یک مورخ است. شما برای نگارش کتاب خود، به چه منابع و مدارکی استناد کردید؟

در مورد منابع چندین ماه مشغول جست وجو در آرشیوهای وزارت خارجه بریتانیا بودم. همچنین به آرشیو ملی ایالات متحده رجوع کردم و مدت زمانی نیز در کتابخانه های ترومن و آیزنهاور اسناد و مدارک موجود را بررسی کردم. ارجاعات به این اسناد در جای جای کتاب من صورت گرفته است. به علاوه، من از خدماتی که به واسطه قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در ایالات متحده بود، استفاده کردم که کمتر از 9 سال قبل از آن تصویب شده بود و در نتیجه توانستم اسنادی را ببینم که پیش از آن هیچ مورخی آنها را ندیده بود. علاوه بر اینها، من با تمام اشخاصی که نقش مهمی در سرگذشت سیاسی دکتر مصدق داشتند گفت وگو کردم، از جمله آورل هریمن، کرمیت روزولت، لوی هندرسون و دیگران که نام شان در کتاب آمده است.

کتاب شما رویکردی کاملا همدلانه و مثبت نسبت به دکتر مصدق دارد و کمتر در آن نقد یا انتقادی به او وارد آمده. چقدر فکر می کنید نسبت خانوادگی در این زمینه تاثیر داشته است؟

ارتباط خویشاوندی من با محمد مصدق به من بینشی نسبت به او داده است، در مورد ویژگی های شخصیتی او در کتاب نوشته ام، اما او هرگز با من بحث سیاسی نمی کرد. بنابراین هر نوع داوری سیاسی در کتابم نوشته شده، برآمده از اسناد و حقایقی است که به آن دست یافتم.

به نظر شما آیا انتقادی به عملکرد دکتر مصدق وارد است؟ و اگر هست، این نقد چیست؟

بله، مصدق نگاهی توام با حسن نیت به ایالات متحده امریکا داشت، در دولت ترومن و با وجود سفیر گریدی در ایران، این تفسیر که خط مشی سیاسی امریکا پیش آوردن دست یاری به سوی کشورهای بی طرف و دموکراتیک است، تفسیری توجیه ناپذیر بود.

از زمان انتشار کتاب شما به زبان انگلیسی نزدیک به 40 سال می گذرد، در طول این چهار دهه اسناد و مدارک فراوانی از وقایع مربوط به نهضت ملی و کودتای 28 مرداد منتشر شده است. این اسناد و مدارک جدید، چه تاثیر یا اثری بر نگاه شما داشته است؟ به عبارت دیگر، آیا اگر امروز می خواستید کتابی درباره دکتر مصدق بنویسید، نتیجه همین می شد؟

مسلم است کسی که امروز بخواهد کتابی مانند این بنویسد از مزیت دسترسی به انبوه اطلاعات جدید، به خصوص در مورد 28 مرداد، بهره مند می گردد، کتاب های زیادی هم با بهره مندی از اسناد منتشرشده نوشته شده است. اما پایان بندی همه یکی است، همه به تبانی امریکایی ها با انگلیسی ها و به کارگیری عوامل شان در ایران برای سرنگونی یک دولت قانونی ختم می شوند. اتفاقی که در این چهل سال روی داده است این است که اسامی و جزییات بیشتری مشخص شده است، همچنین کتاب هایی منتشر شده است که، علی رغم تمام واقعیت ها، دخالت خارجی را در کودتای 28 مرداد انکار می کنند و اتفاقی که در این روز افتاد را به قیامی مردمی به نفع شاه تعبیر می کنند.

امروز بسیاری با نظر به پیامدهای ملی کردن صنعت نفت، اقدام مصدق و یارانش را اگر چه خیرخواهانه اما اشتباه ارزیابی می کنند. نظر شما در این مورد چیست؟

خواستن بهترین ها برای کشور خود چگونه می تواند اشتباه باشد؟ ایران نه تنها از طریق نفت خود تحت کنترل بریتانیا بود، بلکه درآمد حاصل از نفت برای ایران نیز بسیار رقت انگیز بود. نفت منبع اصلی درآمد ایران بود و مصدق خواهان سهم عادلانه ایران از آن برای بهبود زندگی مردم بود.

بسیاری دیگر معتقدند که مخالفت مصدق با سلطنت اشتباه بود و او در مورد نقش بریتانیایی ها اغراق می کرد و در این زمینه آگاهانه یا ناخواسته، بازی حزب توده را خورد، نظر شما در این مورد چیست؟

مصدق در جبهه های بسیاری می جنگید، او هم مخالف رفتار شاه بود، هم مخالف حزب توده. سال ها پیش از آنکه نخست وزیر شود حزب توده هم در روزنامه ها و هم در مجلس به او حمله می کرد. اتحاد جماهیر شوروی به مصدق به چشم اشراف زاده ای مخالف اندیشه های کمونیستی نگاه می کرد.

عده ای دیگر از منتقدان مصدق او را پوپولیست خطاب می کنند و می گویند او با اقداماتی چون درخواست اختیارات فراقانونی و انحلال مجلس و رفتن میان مردم، در واقع سازوکارهای مشخص سیاسی را زیر پا گذاشت و در واقع خودش زمینه ساز سقوط خودش شد. نظر شما در این مورد چیست؟

بله، اگر معنای اصلی کلمه «پوپولیست» را بپذیرید، می توانید او را پوپولیست بنامید. یعنی فردی که در پی نمایندگی منافع مردم عادی است. باید درنظر بگیریم که در طول دوران تصدی وی هر مانعی بر سر راهش ایجاد می شد، او ناگزیر بود بر شاه که در جناح مخالفش قرار داشت، بر طرفداران شاه، بر حزب توده، بر دسیسه های بریتانیا و بر رگبار توهین هایی که از طریق جراید به سمت او می بارید و خود او به آنها آزادی بیان و قلم کامل داده بود، فائق آید. با همه اینها، مصدق یک مشروطه خواه حامی مجلس بود که ایده های دموکراسی خواهانه اش در دوران تحصیلش در سوییس شکل گرفت.

امروز در نتیجه تحولات سیاسی گفتمان سلطنت طلبی از نو طرفدارانی پیدا کرده است، بسیاری بار دیگر به همان شعار قدیمی سلطنت طلب ها بازگشته اند که 28 مرداد را کودتا نمی خوانند و می گویند در واقع این مصدق بود که کودتا کرد و کاری که شاه کرد، قیامی ملی با حمایت مردمی بود. به نظر شما چرا این گفتارها بار دیگر این چنین طرفدار پیدا کرده و پاسخ شما به این مدعیان چیست؟

شاه نمی توانست فردی را تحمل کند که بیشتر از خودش نزد مردم محبوبیت دارد. بنابراین این روایت ساخته شد که مردم کودتای 28 مرداد را برای نشان دادن عشق خود به پادشاه شان انجام داده اند. در مقابل این روایت باید واقعیت های دیگر و متضاد را ببینید. در رم، شاه به ملکه ثریا گفته بود می ترسد که اگر به ایران برگردد او را ترور کنند. او با هواپیمای دربستی که از طرف سازمان سیا اجاره شده بود از رم به بغداد پرواز کرد و هواپیمای بیچ کرافت خود را، که با آن از ایران فرار کرده بود، با خود آورد و به تهران بازگشت. وقتی هواپیمای حامل شاه در فرودگاه تهران به زمین نشست، برخلاف معمول که مردم به استقبال شاه می رفتند، تنها فردی که اجازه یافت به شاه نزدیک شود چاقوکش معروف، شعبان جعفری بود. در یک فیلم مستند خبری این صحنه به خوبی دیده می شود؛ شاه باعجله از پلکان هواپیما پایین می آید و روی صندلی عقب اتومبیلی می نشیند که دم پلکان هواپیما توقف کرده است، شعبان جعفری به شیشه های بالاآمده و دودی اتومبیل ضربه ای می زند ولی راننده سریع حرکت می کند، پشت اتومبیل گرد و خاکی بلند می شود و شعبان جعفری در آن گرد و خاک دنبال اتومبیل می دود. دو روز بعد یک رژه پیروزی از سوی افرادی اجیرشده و پرچم به دست به نمایش درآمد. گذشته از اسناد گوناگونی که تا امروز افشا شده است، باید این واقعیت های تاریخی را دید و بعد استدلال کرد که آیا 28 مرداد کودتا علیه یک دولت قانونی بود یا قیام مردمی برای طرفداری از شاه.

شما مدیر بنیاد مصدق در ژنو هستید. کار این بنیاد چیست؟ چه برنامه هایی را دنبال می کنید و تاکنون در این بنیاد چه کارهایی در جهت شناساندن، نقد و ارزیابی کارنامه سیاسی و فرهنگی و اجتماعی دکتر مصدق صورت گرفته است؟

بنیاد مصدق در سال 2000 میلادی در کاروژ ژنو آغاز به کار کرد. هدف ما در این بنیاد شناخت عمیق ایران و فرهنگ، تاریخ، ادیان و موقعیت جغرافیایی-سیاسی ایران است. در راستای همین هدف گردهمایی های مختلف برگزار می گردد و در این بنیاد یک کتابخانه ایران شناسی تاسیس شده است که کتاب های بسیاری را در اختیار عموم قرار می دهد. به تازگی قراردادی مشارکتی با دانشگاه ژنو امضا کرده ایم که طبق آن کرسی مطالعات ایرانیان در این دانشگاه آغاز به کار می کند. به علاوه، به هر کس که بخواهد زبان فارسی آموزش می دهیم، نشست هایی با موضوعات مختلف در حوزه فرهنگ ایران برگزار می کنیم و با اهدای جایزه هر دو سال به نام مصدق برای بهترین آثار پژوهشی، چه در قالب کتاب، چه فیلم، چه هنر و غیره، مشوق انجام این نوع تحقیقات هستیم.

در پایان می خواستم سوالی شخصی تر از خودتان بپرسم. شما امروز تقریبا هم سن و سال دکتر مصدق در سال های پختگی او هستید و احتمالا از چشم اندازی عمیق تر و جامع تر می توانید او و زمانه او را مورد ارزیابی قرار دهید. اگر ممکن است احساس امروز خودتان نسبت به دکتر مصدق و زمانه او را بفرمایید و بگویید امروز نسبت به عموی مشهورتان چطور می اندیشید؟

امروز در دوران سالمندی ام، احساس من آمیزه ای از اندوه و افتخار است. اندوهگینم که می بینم ایران به چیزی که شایسته مردمانش است و مصدق برای این مردم می خواست، دست نیافته است و افتخار می کنم که هنوز مصدق در جایگاه یک مرجع بین المللی برای ایرانی دموکراتیک باقی مانده است.

کوتاه درباره کتاب مصدق 1299

محمد مصدق در 38 سالگی یعنی از مهرماه 1299 تا اوایل فروردین 1300 والی ایالت فارس بود. عمده تحقیقات و پژوهش ها و تک نگاری ها درباره این سیاستمدار بحث برانگیز به سال های جنبش ملی کردن صنعت نفت و دوران جنجالی نخست وزیری از اردیبهشت 1330 تا کودتای 28 مرداد 1332 اختصاص یافته و کمتر درباره عملکرد سیاسی او در دوره های پیشین بحث شده است. شیرین کریمی، پژوهشگر و مترجم کتاب «مصدق 1299» را درباره این برهه از حیات سیاسی مصدق نوشته است، سی سال پیش از آنکه او شهرتی جهانی بیابد. او در این کتاب با تکیه بر سندها، کتاب ها، مقالات، روزنامه ها، فیلم ها، عکس ها و صداهای موجود روایتی تاریخی از والی گری محمد مصدق در ایالت فارس ارایه کرده است. کتاب از دو فصل عمده تشکیل شده است: راه هایی که به شیراز ختم شد و شیراز. فصل اول 23 بخش دارد که در آن جزییات شرایط اجتماعی و سیاسی و فرهنگی ایران، ایالت فارس، شهر شیراز و والیان پیشین و متنفذان آن معرفی شده است. فصل دوم هم 32 فصل دارد که در آنها ضمن ارایه اطلاعاتی جامع و خواندنی درباره شیراز و شرایط سیاسی و اجتماعی آن، مجموعه عملکرد مصدق در این شهر با استفاده از منابع مذکور شرح داده می شود. کتاب چنان که نویسنده تاکید کرده، به شیوه آثار دانشگاهی و تحقیقاتی نوشته نشده، اما هیچ کلمه ای در آن بر آمده از حدس و خیال نیست. خواننده با مطالعه این کتاب تصویری جامع و در عین حال زنده از ایران و شیراز در سال های پایانی سده نوزدهم به دست می آورد، سال هایی سرنوشت ساز که ایرانیان بعد از تجربه مشروطه، در حال پوست انداختن و ورود به گردونه تجدد بودند.