آرشیو دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۰
حوادث
۱۳

در عملیات ویژه پلیس پایتخت

ضارب مسافر اتوبوس در روستای دور افتاده دستگیر شد

مرضیه همایونی

مسافر اتوبوس بی آر تی وقتی متوجه شد چند سارق در حال جیب بری هستند، به محض هشدار به مسافران و آگاه کردن آنها ناگهان از سوی دو تن از سارقان مورد ضرب و جرح قرار گرفت؛ با این حال پلیس در عملیاتی ویژه متهم را دستگیر کرد.

به گزارش «ایران»، انتشار فیلم 41 ثانیه ای کتک زدن مرد میانسال در اتوبوس بی آر تی از سوی مردی جوان با زنجیر آهنی واکنش های زیادی از سوی کاربران در پی داشت. اما همین فیلم سرنخ دستگیری متهم را به پلیس داد.

شاکی که کارمند 45 ساله یک شرکت است در شکایت به پلیس گفت: ساعت 7 بعد از ظهر 25 اسفند مثل هر روز از شهرری با اتوبوس راهی خانه ام در شرق تهران شدم. 5 نفر را دیدم که سوار اتوبوس شدند و در همان لحظه 2 گوشی سرقت کردند. به آنها تذکر دادم اما توجهی نکردند. در ایستگاه دوم دوباره از اتوبوس پیاده شدند تا پشت جمعیت قرار بگیرند و با شگرد هل دادن جمعیت برای سوار شدن حواس آنها را پرت و اقدام به گوشی قاپی کنند.

شاکی ادامه داد: وقتی دیدم آنها همچنان به گوشی قاپی و جیب بری ادامه می دهند، با صدای بلند فریاد زدم و از مردم خواستم که حواسشان باشد. آنها 5 نفر بودند که دو نفر از آنها ناگهان قمه درآوردند و یک نفر زنجیر بیرون آورد. بعد به من حمله کردند سرم از هفت نقطه شکافته و 17 بخیه خورد و قسمت راست بدنم کبود و بی حس شده است. تصور نمی کردم که این سارقان خشن دستگیر شوند آن هم به این سرعت و از پلیس خیلی تشکر می کنم. تصورش را نمی کردم که فیلم به این سرعت پخش شود، از کسی که فیلم گرفت تشکر می کنم. او تا بیمارستان با من آمد اول که فیلمم منتشر شد، خیلی ناراحت بودم، اما الان خوشحالم که این فیلم باعث شد سارقان دستگیر شوند.

فرار سارقان خشن

راننده اتوبوس خط جوانمرد قصاب به پایانه لاله، نیز در رابطه با اتفاقی که در اتوبوسش رخ داده بود، گفت: وقتی متوجه درگیری در اتوبوس شدم در ایستگاه توقف کردم و به قسمت عقب که مسافران بودند، رفتم. از آنها علت را پرسیدم و گفتند که چند سارق مسافران را زده اند. یکی از مسافران حالش خیلی بد بود و به اورژانس منتقل شد.او ادامه داد: من سارقان را ندیده بودم اما از سایر همکارانم شنیده بودم که چنین افرادی در اتوبوس ها هستند و سرقت می کنند. به محض اینکه از این ماجرا با خبر شدم، به پلیس و اورژانس زنگ زدم.

دستگیری متهمان

با شکایت مرد میانسال، تحقیقات کارآگاهان اداره آگاهی پایتخت آغاز شد و خیلی زود عوامل این درگیری خشونت بار در شهرستان های غربی کشور بازداشت شدند. ساعت 10 صبح یکشنبه متهم اصلی این بار دست و پا بسته از ون پلیس بیرون آمد تا صحنه شکنجه و ضرب و جرح مسافر اتوبوس را بازسازی کند.

شاکی که در ایستگاه اتوبوس ایستاده بود، با دیدن متهم در حالی که بشدت عصبانی شده بود، گفت: همدست دیگرت کجاست؟ تو مرا می زدی و او به من فحش ناموسی می داد.متهم در پاسخ به این سوال گفت: نمی دانم آنها چه کسانی بودند. من اشتباه کردم، مرا ببخش.

شاکی: آن روز چقدر التماست کردم که این کار را با من نکن، ولی تو بدون توجه به التماس هایم مرا کتک می زدی.

متهم - اشتباه کردم، ببخشید. به من تهمت زدند به همین دلیل ناراحت شدم.

اظهارات متهم
سابقه داری؟

در 30 سال عمری که از خدا گرفتم، هرگز بازداشت نشدم و اعتیاد هم ندارم.

چه شد که با زنجیر به جان شاکی افتادی؟

من خودم مسافر اتوبوس بودم. شاکی با صدای بلند به من تهمت گوشی قاپی زد. من هم عصبانی شدم.

شاکی هم تو را کتک زد؟

ای کاش می زد، عذاب وجدانم برای همین است که او کتک نزد و فقط من کتک زدم.

بعد از این درگیری کجا رفتی؟

از اتوبوس پیاده شدم و در همان ایستگاه منتظر ماندم و با اتوبوس بعدی رفتم. حالم خراب بود، به همین دلیل به سمت بازار شهرستانی در میدان امام حسین رفتم و آنجا قدم زدم. آنقدر حالم خراب بود که نتوانستم خرید کنم و برگشتم.

کی از تهران خارج شدی؟

همان روز به شهرستانمان که در غرب کشور است رفتم. من کشاورزم و کار می کنم.

می دانستی فیلمت پخش شده است؟

در شهرستان بودم که از ماجرای پخش فیلمم در فضای مجازی با خبر شدم.

چطوری دستگیر شدی؟

فیلمم که پخش شده بود، پلیس مرا در محل زندگی ام شناسایی کرد.

اگر سارق نیستی، برای چه با خودت قمه حمل می کنی؟

قمه ندارم، زنجیر دارم با زنجیر هم شاکی را زدم. زنجیر برای موتورسیکلتم است.

اولتیماتوم پلیس به مجرمان

سردار عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی پایتخت نیز در حاشیه بازسازی صحنه جرم با حضور درجمع خبرنگاران گفت: از شهروندی که از این ماجرا فیلم تهیه کرده بود؛ تشکر می کنم زیرا این فیلم برای شناسایی متهم مورد استفاده قرار گرفت و در واقع اولین مدرک و سرنخ ما بود. این صحنه ها برای پلیس بسیار دلخراش است و قطعا غیرقابل تحمل. ما همه توان ، هنر و تجربه خود را برای دستگیری این افراد به کار می بریم و به مجرمان هشدار می دهم که برخورد پلیس با اقدامات مجرمانه آنان قاطعانه خواهد بود.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ همچنین با اشاره به فردی که مورد حمله ضارب قرار گرفته بود نیز گفت: از این شهروند مسئولیت پذیر هم تشکر می کنم. این شهروند وظیفه شناس با اقدام بموقع خود، یک سارق و زورگیر را به دام انداخت.

پس از انتشار تصاویر این اقدام مجرمانه پنج تا شش روز طول کشید تا ماموران پلیس هویت این فرد را شناسایی کنند. این فرد از ترس پلیس، به یکی از استان های غربی کشور گریخته و در یک روستا پنهان شده بود. به اذعان خود متهم، این فرد از ترس پنهان شده بود.

اما در این شرایط همکاران من موفق به شناسایی محل اختفای وی شدند. این عاقبت کسانی است که با امنیت مردم بازی کرده و به مردم آسیب برسانند. همچنین بررسی سوابق متهم نشان داد که این فرد سابقه دار است و قبلا هم بازداشت شده است.