آرشیو دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۵۹۹۷
شهری
۲۷

خبر

تصویب سند توسعه دانش بنیان خراسان جنوبی

دنیای اقتصاد - بیرجند - محمد قربانی : رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفت: سند توسعه دانش بنیان در نخستین شورای برنامه ریزی و توسعه استان در سال 1403 مصوب شد.

حمید جهانشاهی در نشستی خبری اظهار کرد: این مطالعه با رویکرد ارتقای زیست بوم کارآفرینی، نوآوری و فناوری خراسان جنوبی، جلب مشارکت ذی نفعان کلیدی و برگزاری بیش از 40جلسه کارشناسی تدوین شده است.

وی تصریح کرد: این سند در استان با همکاری موثر سازمان مدیریت و برنامه ریزی، دانشگاه ها، نهادها، دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی استان تدوین شده و در این فرآیند تلاش شده مشارکت نمایندگان تمام گروه های ذی نفع جلب شود و در مجموع دعوت از 9 لایه و 32 بازیگر اصلی زیست بوم صورت گرفته است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی اظهار کرد: در تدوین سند توسعه دانش بنیان استان، اسناد فرادست نظیر مطالعات طرح آمایش سرزمینی خراسان جنوبی بررسی و مورد بهره برداری قرار گرفته اند.

جهانشاهی تاکید کرد: بر اساس این سند، مهم ترین ارزش های توسعه دانش بنیان خراسان جنوبی توجه به اقتدار آفرینی علم و دانش، توجه به امنیت و انسجام ملی، توجه به فرهنگ اسلامی، ایرانی و بومی، سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی، خلاقیت، نوآوری و فناوری علمی، ثروت آفرینی، افزایش رفاه عمومی و افزایش اشتغال به ویژه دانش آموختگان دانشگاهی، عدالت محوری در دستیابی به فرصت های برابر دانش پایه برای افراد ، شرکت ها و نهادها، صیانت از محیط زیست، منابع انرژی و آب مبتنی بر حکمرانی دانش و توجه به مزیت های نسبی استان همچون توسعه ظرفیت های کشاورزی، معدن، مرز و... خواهند بود. وی گفت: بر اساس اهداف بنیادین سند، 85 برنامه عملیاتی و 77 شاخص ارزیابی در 9 محور کلیدی تدوین شده که پس از تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه برای اجرا به دستگاه های اجرایی استان ابلاغ شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه در این سند 12 هدف بنیادین تدوین شده است، توسعه فرهنگ کارآفرینی دانش پایه، بهبود محیط کسب و کار دانش بنیان، تحقق توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش پایدار، فراگیر و عادلانه به نفع همه اقشار جامعه، توسعه سرمایه انسانی، آموزش و مهارت برای پاسخ گویی به نیازهای اقتصاد دانش بنیان، توسعه زیرساخت و توزیع خدمات دانش بنیان و تقویت زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان مبتنی بر آمایش سرزمینی را می توان از اهداف این سند بنیادین برشمرد. جهانشاهی ارتقای بهره وری و حفاظت از منابع استان با استفاده از نوآوری و فناوری های دانش بنیان، تقویت نقش نهاد علم، دانش، نوآوری و فناوری در تکمیل زنجیره های ارزش استان، شبکه سازی نوآوری، فناوری و کارآفرینی برای توسعه زیست بوم، توسعه بهره برداری از فناوری های نوین نظیر هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و متاورس، توسعه فناوری های پرچم دار به منظور رشد و رقابت پذیری اقتصاد منطقه ای، تقویت بنیان های پژوهش در زیست بوم نوآوری، فناوری و کارآفرینی استان و ارتقای سطح سلامت و بهداشت استان با گسترش خدمات و محصولات دانش بنیان را از دیگر اهداف این سند بنیادین اعلام کرد.

رئیس کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی یزد تشریح کرد: جزئیات بورسیه صنعتی در یزد

دنیای اقتصاد - یزد : در سال های اخیر انگیزه دانشگاه های مختلف برای تمرکز از تحقیق و توسعه محض به سمت توسعه علوم کاربردی و ورود به دنیای کسب و کار افزایش یافته و ارتباط دانشگاه و صنعت به عنوان یک سیاست موثر در توسعه و پیشرفت کشورها مورد توجه قرار گرفته است.

در این میان برگ برنده کشورهای توسعه یافته، استفاده از تولید دانش و استفاده بهینه آن در صنعت است. در همین راستا در یزد با عنوان بورسیه صنعتی تدبیری برای ارتباط تنگاتنگ صنعت و دانشگاه اندیشیده شد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی یزد و رئیس کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات اتاق، طرح بورسیه صنعتی را از بهترین طرح ها در زمینه تعامل موثر صنعت و دانشگاه می داند. غضنفر امیرجلیلی در خصوص ایده بورسیه صنعتی گفت: طرح بورسیه صنعتی برای اولین بار در کشور با اقدام نوآورانه و هم اندیشی و هم افزایی دانشگاه یزد، اتاق بازرگانی و بنیاد نخبگان و حمایت بی دریغ استاندار و همراهی ارزشمند صنعتگران و کارآفرینان یزدی ارائه شد.

وی هدف اصلی این طرح را تامین و تربیت نیروی انسانی موثر و کارآمد بر اساس نیازهای صنعت، شرکت ها و دستگاه های اجرایی دانست که نتیجه آن افزایش مهارت دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی و جذب نخبگان در صنایع کشور است.

رئیس کمیسیون آموزش اتاق بازرگانی یزد با اعلام اینکه نخستین بار در سال 1401 این طرح عملی شده است، افزود: نخستین گروه دانشجویان نو ورود متقاضی این طرح در سال 1401، طی مراحلی وارد دانشگاه یزد شدند و اکنون همزمان با تحصیل، در صنایعی که به عنوان بورسیه پذیرفته شده اند مشغول کار و مهارت آموزی هستند که حسب تعهدات متقابل بین دانشجو و صنعت در آینده، با کسب مهارت در عرصه کار در محل بورسیه استخدام خواهند شد.

امیر جلیلی در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح تنها مختص دانشجویان نو ورود است، گفت: جاذبه این طرح باعث شد در سال 1402 برخی دانشگاه ها و صنایع کشور به این طرح ورود کنند و خوشبختانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این طرح توجه بیشتری و برای آن آیین نامه جامعی تدوین کرد، به طوری که در سال جدید علاوه بر دانشجویان نو ورود، تمام مقاطع تحصیلی از دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا نیز می توانند از این طرح بهره مند شوند. به گفته وی، نخبگانی که شرایط بنیاد نخبگان را دارا باشند از امتیازات خاص بنیاد استفاده خواهند کرد؛ همچنین دانشجویان بومی در پذیرش این طرح اولویت دارند و توصیه می شود دانشجویان علاقه مند حتما متقاضی این طرح شوند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی یزد همراهی صنعتگران با این طرح را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: خوشبختانه صنعتگران یزدی با آینده نگری خاصی که دارند برای پذیرش دانشجویان بورسیه آمادگی لازم را دارند به طوری که در سال گذشته درخواست آنها برای پذیرش دانشجوی بورسیه چند برابر تقاضای دانشجویان علاقه مند بود.

وی تصریح کرد: بدون شک طرح بورسیه صنعتی ظرفیت قابل توجهی از پتانسیل دانشگاه های کشور را به صورت هدفمند در اختیار صنایع و شرکت ها قرار خواهد داد و از طرفی بنگاه های اقتصادی و صنعتی می توانند بهترین و کارآزموده ترین دانشجویان را برای اداره بنگاه های خود در آینده با ورود به طرح انتخاب کنند. امیرجلیلی تاکید کرد: ضروری است آموزش های کاربردی و عملی مشترکی بین دانشگاه و صنایع تدوین و برنامه ریزی شود تا آموزش دانشجویان هدفمند و اثربخش باشد و تعامل واقعی صنعت و دانشگاه معنی واقعی خود را پیدا کند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان خبر داد: صادرات یک میلیارد و 542 میلیون دلار کالا از آذربایجان شرقی

دنیای اقتصاد - تبریز - وحیده حاجی محمدیاری : مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی به پیشگامی استان در صادرات کالاهای غیرنفتی تولید داخل اشاره و اظهار کرد: سال گذشته یک میلیارد و 542 میلیون دلار کالاهای غیرنفتی از استان به مقاصد مختلف خارجی صادر شد.

محمدجعفر عظمائی اظهار کرد: آذربایجان شرقی با صادرات 103 میلیون دلاری محصولات شیرینی و شکلات جایگاه اول کشور را در زمینه این محصول در اختیار دارد. وی با اشاره به رتبه نخست استان در صادرات کشمش به میزان 71 میلیون دلار ادامه داد: در صادرات شیشه ساختمانی با میزان صادرات بیش از 31 میلیون دلار نیز در جایگاه اول قرار داریم. وی اظهار کرد: آذربایجان شرقی با صادرات 263 میلیون دلاری محصولات طویل فولادی رتبه نخست کشور را دارد که در این زمینه استان های خوزستان و اصفهان در رتبه های بعدی قرار دارند. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی اظهار کرد: تمام موارد مطرح شده جزو ظرفیت های تولیدی و صادراتی استان محسوب می شود که در نوع خود مهم است؛ به عبارتی توسعه صادرات موجب رشد تولید در بسیاری از صنایع استان شده است. عظمائی با بیان اینکه با صادرات 218 میلیون دلاری به ارمنستان رتبه اول را داریم، گفت: بخش عمده ای از کالاهایی که به ارمنستان صادر می شود در استان تولید می شود، گفت: با وجود مشکلات موجود در بخش صادرات مانند رفع تعهدات ارزی، مشکلات حمل ونقل و تغییرات قوانین و مقررات در بعضی کشورهای هدف صادراتی، خوشبختانه 96 درصد هدف گذاری میزان صادرات غیرنفتی استان در سال گذشته محقق شد. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی ادامه داد: با صادرات یک میلیارد و 542 میلیون دلار از گمرکات استان در سال گذشته جزو استان های برتر کشور هستیم. عظمائی تاکید کرد: پذیرش و اعزام هیات های تجاری موجب توسعه مراودات بین المللی می شود که در ادامه سیاست های تعیین شده توسعه تجارت خارجی استان اقدامات لازم برای اعزام هیات های تجاری با هماهنگی استانداری و اتاق بازرگانی انجام شده است.

وی با اشاره به اهمیت ارتقای عملکرد میزهای تجاری در توسعه مراودات اقتصادی بین المللی گفت: اکنون هفت میز توسعه تجاری با کشورهای ترکیه، آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، روسیه، عراق و ارمنستان در استان فعال است که با راهبری این اداره کل، استانداری و اتاق بازرگانی جلسات میزها با مشارکت فعالان بخش خصوصی به صورت مرتب برگزار و نسبت به بررسی راهکارهای توسعه تجارت و گردآوری موانع و مشکلات مرتبط اقدام می شود.