آرشیو دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۷۵۳
بین الملل
۱۸

ده ها دانشگاه و مرکز آموزشی امریکا و اروپا در حمایت از غزه برخاستند

سونامی غیرت

محمد علیزاده

سرانجام همان گونه که پیش بینی می شد، دامنه تظاهرات ضدصهیونیستی نه تنها درایالات وشهرهای مختلف آمریکا،بلکه در کشورهای اروپایی نیز گسترش یافته است.به عبارت بهتر،شاهدیک خیزش گسترده، بی سابقه وتاثیرگذار درغرب هستیم که مناسبات سیاست خارجی و معادلات امنیتی را در این کشورها به ضرر ساختار سلطه گر و دیکتاتور کنونی تغییر خواهد داد.

امروز شاهد تشدید دامنه اعتراضات گسترده دانشجویی درحمایت از مردم غزه،در ده ها دانشگاه مطرح غربی هستیم.اعتراضات دانشجویی در حمایت از فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی که ازدانشگاه کلمبیا درشهرنیویورک آغازشدباوجود سرکوب از سوی مقام های آمریکا ابتدا به دیگر دانشگاه های این کشور شامل ییل، نیویورک، هاروارد، تگزاس وکالیفرنیای جنوبی سرایت یافته و در ادامه موج اعتراضات به دانشگاه های سایرکشورهای غربی ازجمله انگلیس،فرانسه،آلمان، کانادا واسترالیا رسیده است.

شبکه سی بی سی کانادا گزارش کرد دانشجویان معترض در دانشگاه مک گیل در مرکز شهر مونترال کانادا پس از پیوستن به این موج با برپایی چادر در محوطه دانشگاه یک کمپ اعتراضی «نامحدود» را برای اعلام همبستگی با آرمان فلسطین تشکیل دادند. براساس گزارش این شبکه، سازمان دهندگان این کمپ با بلندگو از دانشجویان خواستند به اقامت شبانه در این کمپ بپیوندند. زینب علی، یکی از دانشجوهای سازمان دهنده جنبش اعتراضی حامی فلسطین در دانشگاه مک گیل در بیانیه ای برای شبکه سی بی سی نیوز گفت: «معترضان از دانشگاه های مک گیل و کنکوردیا می خواهند که هیچ گونه سرمایه گذاری در ارتباط با دولت صهیونیستی انجام نداده و ارتباطات شان را با نهادهای آکادمیک صهیونیستی قطع کنند.» او در ادامه این بیانیه به داده هایی که حدود 10 روز پیش از سوی دو جنبش شامل «اعتصاب غذای مک گیل برای فلسطین» و «دانشجویان برای عدالت در فلسطین» منتشر شد اشاره کرد. براساس این داده ها، دانشگاه مک گیل در 50 شرکت سرمایه گذاری کرده که به گفته سازمان دهندگان این جنبش ها «در حفظ رژیم آپارتایدی اسرائیل همدست هستند».

گسترش اعتراضات دانشجویی در مونترال

شاخه «جنبش جوانان فلسطینی» در شهر مونترال کانادا نیز در پستی در رسانه اجتماعی اینستاگرام اعلام کرد کمپ اعتراضی تشکیل شده در محوطه دانشگاه مک گیل برای مدت «نامحدود» برپا خواهد بود و معترضان به دانشگاه ها اجازه نخواهند داد «در نسل کشی همدست شوند». یک جنبش دیگر تحت عنوان «همبستگی برای حقوق انسانی زنان و مردان فلسطین» نیز از کارکنان و دانشجویان دانشگاه کبک در مونترال در پستی در فیسبوک خواست به این اعتراضات بپیوندند.

از برلین تا لندن

اعتراضات دانشجویی و مردمی علاوه بر آمریکا در سراسر جهان نیز شدت گرفته ازجمله در برلین، فعالان در مقابل پارلمان اردو زدند و از دولت خواستند تا ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کند. در دانشگاه «سیانس پو» در پاریس معترضان پردیس مرکزی را مسدود کردند. در سوئد، یک راهپیمایی حمایتی از فلسطین برگزار شد و مردم در آن شعار «فلسطین آزاد است» و «اسرائیل را تحریم کنید» سر دادند. در لندن نیز حامیان فلسطین تجمع کردند. بن جمال، مدیر کارزار همبستگی فلسطین و سازمان دهنده این راهپیمایی در لندن نیز گفت، در این راهپیمایی صدها نفر حضور داشتند.

پایان تاریخ مصرف غربی های صهیونیست

طی سال های گذشته و اخیر، لابی های صهیونیستی نفوذ گسترده ای در ساختار قدرت در غرب داشته و نه فقط دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا، بلکه احزاب سنتی و جدید اروپایی را نیز به متغیرهایی وابسته به خود تبدیل کرده اند. در این میان، یکی از استراتژی های حقوقی و قضایی مقامات آمریکایی و اروپایی در راستای صیانت از موجودیت نامشروع رژیم اشغالگر صهیونیستی، جرم انگاری علیه هرگونه انتقادی علیه اسرائیل است. براین اساس، حتی مطالبه گری حداقلی در خصوص توقف جنگ و پایان دادن به نسل کشی صهیونیست ها در غزه، مصداق یهودستیزی محسوب شده و مطالبه کنندگان رابامجازاتی سخت از سوی نهادهای قضایی و امنیتی در غرب مواجه می سازد.بااین حال چنین سیاست گذاری وقیحانه ای درجریان اعتراضات عمومی دراروپا وآمریکا به چالش کشیده شد و بسیاری از شهروندان دراین کشورها، باوجودفشارهاوتهدیدات مستقیم حقوقی وامنیتی علیه خود به خیابان های واشنگتن، نیویورک، لندن، پاریس، برلین و...آمدند.دستگاه های قضایی و امنیتی غرب به جای عبرت گیری از خطای مطلق و وقیحانه خود در جرم انگاری از تحرکات ضدصهیونیستی که درمخالفت با جنگ غزه صورت می گیرد، دامنه این جرم انگاری را وسیع تر کرده تا از یک سو حمایت خود از اسرائیل را پررنگ تر کرده و ازسوی دیگر،به خیال خود مانع از تشدید دامنه اعتراضات سراسری علیه صهیونیست ها شوند.

تولد جنبش دانشجویی اصیل در غرب

اما خیزش اخیر دانشجویی در دانشگاه های کلمبیا و تگزاس و تسری آن به دانشگاه های دیگر آمریکا و اروپا، به وضوح این سیاست غیرانسانی غرب را به چالش کشید.صورت مساله مشخص است: ماباخیزشی ماهوی درنسل جدید آمریکا مواجه هستیم که استراتژی کلان واشنگتن در حمایت مطلق وحتی نسبی ازتل آویو را پس زده و در صدد ترسیم آمریکای منهای اسرائیل و فراتر از آن، جهان منهای صهیونیسم برمی آید. این مخالفت ماهوی درکشوری تجلی یافته که نه تنها خود را درسیاست های رسمی اش حامی صهیونیسم قلمداد می کند، بلکه درعمل متغیری وابسته به تل آویو به شمار می آید. دراین اعتراضات، نه فقط عملکرد رژیم اشغالگر در نوار غزه، بلکه ماهیت صهیونیسم به عنوان یک جریان قبیح و نامشروع به چالش کشیده شده است. اعتراضات دانشجویی رخ داده در آمریکا، نقطه آشکارساز شکست حمایت های همه جانبه غرب از این رژیم نامشروع و همچنین شکست استراتژی های رسانه ای و تبلیغاتی رسانه ها وجریانات قدرت درآمریکا واروپامحسوب می شود.اکنون هفت ماه ازجنگ غزه سپری شده و جنبش های دانشجویی ضدصهیونیستی سراسر آمریکا را فرا گرفته است. گسترش کمی این جنبش ها در کنار تعمیق کیفی آنها، مولد بحران های سختی در اردوگاه لیبرال دموکرات های غربی و صهیونیست هاست. این خیزش علاوه بر آن که نماد آگاهی دانشجویان آمریکایی در برابر جریان سلطه گر حاکم بر کشورشان محسوب می شود، بلکه نقطه آشکارساز تباهی و مرگ رسانه های وابسته به لابی صهیونیسم در آمریکا به شمار می آید.

دانشجویان آمریکایی معادله را تغییر داده اند

محمد عاصی، متفکرمسلمان آمریکایی ورئیس مرکز تربیت اسلامی درواشنگتن با اشاره به استانداردهای دوگانه آمریکا در سرکوب اعتراض های دانشجویان وحمایت ازشورش درسایر کشورها می گوید: «واشنگتن ازهرگونه اعتراضی دردیگر کشورهای جهان که در تضاد با سیاست های آمریکا نباشد، حمایت می کند اما درقبال دانشجویان خود، ازبدترین روش های سرکوب استفاده می کند. هر جا که پای منافع صهیونیست ها درمیان باشد، مقامات آمریکایی نیز در آنجا حضور دارند.تظاهرات دانشجویان آمریکایی در حمایت از غزه ابتدا توسط دانشگاه کلمبیا در نیویورک جرقه زده شد و بقیه دانشگاه های بزرگ آمریکا نیز به آن پیوسته اند. آمریکا و غرب عادت مشاهده چنین خیزش گسترده ای را نداشته اند. خیزش دانشجویی در آمریکا علیه رژیم صهیونیستی، معادله جدیدی را در زمینه آگاهی عمومی در دنیا ایجاد خواهد کرد.»

برش

گفت وگوی «جام جم» با ریچارد فالک

دانشجویان، منتقد مواضع غرب هستند

ریچارد فالک، استاد حقوق بین الملل بازنشسته دانشگاه پرینستون آمریکا و گزارشگر ویژه سابق کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور فلسطین،اعتراض های جاری دردانشگاه های آمریکا رانوعی واکنش نسبت به ریاکاری غرب درقبال مساله فلسطین و جنگ غزه قلمداد می کند و در این خصوص به جام جم می گوید: «پس ازجنگ جهانی دوم، وقایع هولناکی در حوزه روابط بین الملل به وقوع پیوسته که مساله فلسطین، یکی از مهم ترین آنها محسوب می شود.دانشجویان و بسیاری ازشهروندان آمریکایی این نکته را دریافته اند که واقعیات جنگ غزه و آنچه در بطن این منازعه رخ می دهد، به آنها منتقل نمی شود. آنها دریافته اند که در نظم ادعایی جاری در نظام بین الملل(که توسط آمریکاو غرب به دنیا دیکته شده است)جایی برای عدالت دربرخورد با بحران های حقوق بشری وجود ندارد. چنین موضوعاتی قطعا از سوی افرادی که آن رادرک می کنند، قابل تحمل نیست.»این تحلیلگر آمریکایی می گوید: «حتی رسانه های اصلی آمریکا، به جای انعکاس واقعیاتی که درجنگ غزه رخ می دهد و حجم کشتار و تخریبی که از سوی اسرائیل صورت می گیرد، ترجیح می دهند در قبال کشته های صهیونیست لحن احساسی به کار برده و تصویری نادرست از این صحنه را برای افکار عمومی ترسیم کنند.»