آرشیو دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۷۵۳
اقتصاد
۳

«جام جم» تورم تولید کننده را بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی بررسی می کند

مهار تورم تولید

بررسی شعار سال 1403 به نوعی ادامه دهنده همان شعار سال گذشته است. سال گذشته مهار تورم و رونق تولید نام داشت و امسال رهبر معظم انقلاب، نام سال را جهش تولید با مشارکت مردم نامیدند. این موضوع نشان می دهد موضوع اقتصاد در سه دهه گذشته مورد توجه رهبر انقلاب اسلامی بوده است.

از ابلاغ اصل 44 قانون اساسی که مبتنی بر خصوصی سازی اقتصاد بود تا اقتصاد مقاومتی در سال 92 و توجه به اقتصاد دریا محور در سال گذشته. همه این موارد در واقع بدون مشارکت مردم امکان پذیر نیست و منجر به توسعه تولید در کشور خواهد شد. اگر از هر کارشناس، فعال اقتصادی، کارگران، کارآفرینان یا مردم عادی پرسیده شود که اکنون مهم ترین چالش اقتصاد ایران چیست؟ بدون شک از تورم سخن می گوید. متغیرهای تاثیر گذار بر تورم نرخ ارز و نقدینگی هستند که آمارهای دو بخش از بهبود وضعیت نسبت به قبل حکایت دارد.

نرخ رشد نقدینگی در ابتدای سال گذشته

تورم در سال های طولانی باعث کاهش قدرت خرید خانوارها می شود، از این رو مهار تورم از ابتدای سال گذشته در دستورکار دولت قرار گرفت. آمارها نشان می دهد تورم نقطه به نقطه درسال گذشته حدود 23درصد کاهش یافت و به کانال 30درصد وارد شد. نرخ رشد نقدینگی در ابتدای سال گذشته حدود 31درصد بود و اخیرا آمار رشد نقدینگی به پایه 24درصد رسیده است. این موضوع نشان می دهد که روند قبلی اصلاح شده و باید توجه داشت این شرط لازم بوده و شرط کافی، تورم تک رقمی در اقتصاد ایران است. موضوع دیگر به نرخ ارز مربوط می شود. نرخ ارز در ابتدای اسفند 1401حدود62 هزار تومان قیمت داشت و اکنون در اردیبهشت 1403 با قیمت 60 هزار تومان در بازار به فروش می رسد. همین موضوع نشان می دهد ارز که یکی از محرک های تورم در جامعه است با اجرای سیاست تثبیت به ثبات نسبی رسیده. این در حالی است که پس از عملیات وعده صادق و حمله موشکی و پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی این نرخ به حدود 70هزار تومان رسید اما قدرت نظامی ایران در روزهای پس از حمله این اطمینان را به بازار داد که قرار نیست اتفاق خاصی متوجه کشور باشد و روند نزولی آغاز شد.

تورم تولید

یکی دیگر از معیارهای مهم در رونق تولید کنترل هزینه ها در این بخش است. بانک مرکزی اعلام کرده در طول سال گذشته 70میلیارد دلار برای واردات از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران پرداخت شده است. ارزی که توسط مرکز مبادله ایران پرداخت می شود بین 37 تا 42 هزار تومان است. از آنجا که اغلب واردات ایران کالاهای واسطه ای و با محوریت تولید است، ارز ارزان تر باعث شده تورم تولید کننده مهار شود و روند کاهشی را طی کند. در واقع آمارها بیانگر آن است که تورم تولید کننده نسبت به قبل گران تر شده اما با شیب کمتر. بانک مرکزی اعلام کرد: تورم سالانه تولیدکننده از 38.3درصد در فروردین1402 به 31.2درصد در فروردین 1403 کاهش یافته که موید کاهش 6.1واحد درصدی در این مقطع است. همچنین تورم نقطه به نقطه تولیدکننده با 16.9واحد درصد کاهش از 40.7درصد در فروردین 1402 به 23.8درصد در فروردین سال جاری رسیده است.

تورم نقطه به نقطه تولید

تورم نقطه به نقطه شاخص بهای تولیدکننده نیز در ادامه روند کاهشی خود از سال گذشته، با 16.9درصد کاهش از 40.7درصد درفروردین1402 به 23.8درصد در فروردین سال جاری رسیده است.تحولات شاخص بهای تولیدکننده به تفکیک گروه های اصلی کالا و خدمت درفروردین1403حاکی ازکاهش تورم نقطه به نقطه هردوگروه اختصاصی کالا و«خدمت به ترتیب از 41.0 و40.0 درصد درفروردین 1402 به 20.6 و31.4درصد درفروردین1403است.بررسی تورم ماهانه به تفکیک گروه های اختصاصی کالا و خدمت نیز حاکی از تحقق تورم 2.1درصدی گروه کالا (ضریب اهمیت 65.7درصد) با سهم از تورم 1.4واحد درصد و تورم منفی 0.4درصدی خدمات(ضریب اهمیت 34.3درصد) با سهم از تورم منفی 0.1واحد درصد است.