آرشیو دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۷۵۳
بین الملل
۱۸
گزارش

خط و نشان برای بی بی

به دنبال انتشار گزارش هایی مبنی بر عقب نشینی اسرائیل از برخی مواضع گذشته خود در مذاکرات آتش بس و اعلام آمادگی صهیونیست ها برای گفت وگو درباره پایان جنگ در غزه به عنوان بخشی از معامله برسر آزادی اسرا،برخی اعضای تندروی کابینه نتانیاهو به تکاپو افتاده و در حال تهدید نخست وزیر رژیم صهیونیستی هستند.

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل غاصب و رئیس حزب صهیونیسم دینی که از موافقان حمله به رفح است هرگونه توافق آتش بس را به معنی منتفی شدن حمله به جنوب غزه می داند و به همین دلیل شروع به تهدید نتانیاهو کرده و موافقت با طرح مصر را تسلیم شدن ذلت بار رژیم صهیونیستی خوانده است.اخیرا در مصر به عنوان میانجی مذاکرات آتش بس غزه، پیشنهادهایی برای تبادل اسرا، برقراری آتش بس و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه مطرح شده که برخی وزرای اسرائیلی به شدت با آن مخالفت کرده اند. اسموتریچ که با کانال12 تلویزیون این رژیم گفت و گو می کرد، تصریح کرد، طرح جدیدی که اخیرا برای تبادل اسرا و برقراری آتش بس مطرح شده برای اسرائیل مستقیما خطری موجودیتی به حساب می آید.

او نتانیاهو را تهدید کرد وگفت: «اگر تصمیم بگیرید، پرچم سفید بلند کنید و فرمان اشغال رفح (جنوب غزه) را که ماموریت نابودی حماس، بازگردانی امنیت ساکنان جنوب و شهروندان اسرائیل و همچنین بازگردانی تمام برادران ما و برادران ربوده شده ما به خانه های شان است، لغو کنید، کابینه ای که آن را ریاست می کنید، دیگر حق وجود نخواهد داشت.»

آکسیوس در روزهای اخیر به نقل از دو مقام اسرائیلی مدعی شده بود پیشنهاد جدید اسرائیل به حماس برای معامله احتمالی آزادی گروگان ها شامل تمایل به مذاکره در مورد بازگرداندن آرامش پایدار در غزه پس از آزادی اولیه گروگان هاست. نشریه آکسیوس می گوید، ارائه این پیشنهاد از سوی اسرائیل مهم است، زیرا از زمان حمله 7 اکتبر (15مهر سال گذشته) تاکنون این نخستین باری است که رهبران اسرائیل پیشنهاد می کنند آماده گفت وگو درباره پایان جنگ در غزه به عنوان بخشی از معامله بر سر آزادی گروگان گیری هستند.

تقسیم کار در رژیم صهیونیستی

کانال12 تلویزیون رژیم صهیونیستی، جزئیاتی از تقسیم کار در رژیم صهیونیستی درخصوص توافق آتش بس منتشر کرده است. مفسر امور نظامی در این شبکه تلویزیونی می گوید؛ هر کسی که در روزهای اخیر با نتانیاهو صحبت کرده، می داند «او اکنون نمی خواهد جنگ در غزه پایان یابد و این چیزی است که در روند مذاکرات گنجانده شده و می تواند تاثیری اساسی داشته باشد».

وی با بیان این که نهادهای امنیتی و نظامی اسرائیل اکنون موظفند نتانیاهو را به سمت توافق با حماس سوق دهند و مشکل کابینه وی است، افزود: پس از پاسخ حماس در روزهای آینده، مذاکرات به صورت فشرده آغاز خواهد شد.

واکنش مقاومت

انتشار این اخبار در حالی است که یکی از رهبران حماس در گفت وگو با شبکه المیادین با اشاره به دریافت موضع اسرائیل درباره مذاکرات گفت که پیشنهاد ارائه شده از سوی اسرائیل هیچ تغییر اساسی نکرده و پاسخ روشنی به موضوع عقب نشینی و آتش بس فراگیر نمی دهد. وی افزود، حماس هنوز در حال بررسی این پیشنهاد است اما نمی توان انتظار زیادی برای پذیرش آن داشت، مگر این که اصلاحاتی اساسی در پیشنهاد ارائه شده، ایجاد شود.درهمین حال علی ابوشاهین، عضو دفتر سیاسی جهاد اسلامی فلسطین با اشاره به بررسی پاسخ اسرائیل به پیشنهادهای مربوط به توافق تبادل اسرا از سوی این جنبش گفت: جهاد اسلامی این پاسخ را به نحوی بررسی خواهد کرد که به سود ملت و مقاومت فلسطین باشد.وی تاکید کرد: اسرائیل به این نتیجه رسیده که نمی تواند اسرا را از طریق جنگ، آزاد کند.وی با اشاره به این که نتانیاهو امروز سرخورده است، تصریح کرد: علت این مساله به خاطر حجم تخریب و کشتارهای اسرائیل نیست، بلکه به این دلیل است که مقاومت فلسطین، همچنان درحال شلیک موشک بوده و با اقتدار با نظامیان اسرائیلی مقابله می کند.این عضو جهاد اسلامی خاطر نشان کرد: «ما درگروه های مقاومت، متحد هستیم و با مسئولیت در قبال همه پرونده ها عمل می کنیم. دیدارهایی نیز برگزار شده و برای پایان بخشیدن به اختلافات داخلی، دیدارهای دیگری برگزار خواهد شد.

برش

عادی سازی روابط با ریاض!

درهمین حال یک رسانه اسرائیلی مدعی شد تلاش هایی در پشت پرده جنگ غزه برای دستیابی به یک توافق، شامل توقف جنگ و پس از آن آزادی اسرای اسرائیلی و عادی سازی روابط با عربستان سعودی وجود دارد. سفر این هفته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به عربستان سعودی را نیز می توان در چارچوب همین اخبار ارزیابی کرد؛ سفری که براساس بیانیه وزارت خارجه، بلینکن قرار است در آن با مقامات سعودی درباره دستیابی به آتش بس در غزه و آزادی گروگان های اسرائیلی گفت وگو کند.