|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
مطبوعات ايران
مقالات و پژوهش ها
قوانين، کتب، آموزش
مطبوعات جهان



 
  magiran.com > اخبار و مطالب حوزه مطبوعات و رسانه
 

كاهش عمر عكس خبري به ۸ ساعتmagiran.com: كاهش عمر عكس خبري به ۸ ساعت
 
 

 خبرگزاري فارس 16/10/97
در نشست‌هاي دوربين‌دات‌نت مطرح شد
كاهش عمر عكس خبري به ۸ ساعت

دوربين در خدمت ناخودآگاه عكاس است
    عكاس آژانس «گتي ايميج» در سيزدهمين جشنواره عكس خبري دوربين دات نت گفت: عكس خبري به عكسي گفته مي‌شود كه ٢۴ ساعت از ثبت آن نگذشته باشد كه اين زمان الان به ٨ ساعت تقليل يافته است.
    به گزارش خبرنگار تجسمي خبرگزاري فارس، در سيزدهمين جشنواره عكس خبري دوربين دات نت، سلسله نشست‌هاي تخصصي هم برگزار مي‌شود.
    
    
     * كاهش عمر عكس خبري به ۸ ساعت
    اميرمحمد جمالي عكاس خبري آژانس «گتي ايميج» درباره پيشينه حرفه‌اي خود گفت: از سال ٢٠٠۴ عكاسي ورزشي را شروع كردم كه دو سال آن در آمريكا و انگلستان بود.
    وي درباره نوع نگاه آژانس‌هاي عكس گفت: آژانس هاي بزرگ در همه جا دنيا دوربين دارند. مثلاً گتي‌ايميج در افتتاحيه المپيك ٢٠١۶ حدود ٧۵هزار عكس كپشن خورده داشت. در اين رويداد ما ٢۴ عكاس و ١۵ اديتور داشتيم. در جام جهاني هم از آژانس گتي ايميج ١۵٠ نفر پرنسل حضور داشتند كه ٢۶ نفر اديتور و مابقي عكاس بودند.
    جمالي با ذكر يك مثال گفت: در المپيك ٢٠١۶ در فينال دو ١٠٠ متر آقاي بولت، از آژانس عكس گتي ايميج ٢٣ عكاس حضور داشتند تا هيچ صحنه‌اي را از دست ندهند و هر كدام وظيفه ثبت يك فريم مشخص را داشتند كه از قبل برنامه ريزي شده بود! حتي جايي كه دوربين‌ها قرار مي‌گيرند هم معلوم بود. اين قدرت آژانس هاي بزرگ است و كلي بابت آن هزينه مي‌كنند كه يك فريم هم از دست ندهند، در نتيجه هم شما تحت فشار زيادي هستيد كه در اين رقابت كم نياوريد. وقتي وظيفه اصلي خود را براي آژانس انجام داديد، بعد از آن آزاد هستيد تا هر عكس خلاقي كه مي‌خواهيد بگيريد.
    اين عكاس گتي‌ايميج گفت: زماني كه قرار باشد يك رويداد يا برنامه را عكاسي كنيم، شخصي به نام كارگردان هست كه وظايف را بين عكاسان تقسيم مي‌كند. اديتور كسي است كه قبلا عكاسي كرده اما الان وظيفه‌اش كراپ كردن و كپشن نوشتن است، حتي اگر عكاس راضي نباشد كه خيلي كم پيش مي‌آيد. اصولا افراد كار بلدي هستند و تيم فني هم وظيفه‌اش اين است كه حواسش به وسايل عكاس باشد تا مشكلي پيش نيايد.
    جمالي در تعريف عكس خبري گفت: به عكسي گفته مي‌شود كه ٢۴ ساعت از ثبت آن نگذشته باشد كه الان به ٨ ساعت تقليل يافته است. در رويدادها انتشار يك عكس كه كراپ شده و كپشن‌نويسي شده است، نهايتاً ٢ ثانيه طول مي‌كشد.
    
    
     * دوربين در خدمت ناخودآگاه عكاس است
    سيدحميد طبايي، دانش‌آموخته روانشناسي و مدرس عكاسي با موضوع عكاسي و ناخودآگاه ديدماني صحبت كرد. وي گفت: سرگذشت زندگي افراد در عكس‌هاي آنها مشخص مي‌شود و تجربه‌هاي خوب و بد زندگي در عكس‌هاي ما معلوم است.
    وي به درمان اختلالات رواني از طريق عكاسي پرداخت و گفت: يك شيوه «عكس‌درماني»‌ است و شيوه ديگر «عكاسي درماني» است كه در آن روان‌درمانگر حذف مي‌شود.
    طبايي چند اصل براي «عكس درماني» برشمرد،‌ از جمله: اصل تجانس عاطفي، اصل گزينش تصوير (عكس‌هاي اميدواركننده يا عكس‌هاي غمگين)،‌ سلف پرتره،‌ فتومونتاژ ، عكس‌هايي كه در آلبوم خانوادگي نگه مي‌داريم و عكس‌هايي كه ديگران از ما مي‌گيرند.
    وي درباره «عكاسي درماني» هم اظهار داشت: عكاسي فرآيند معني‌سازي واقعيت‌هاي رواني است. ادوارد اسميت مي‌گويد: ذهن ناخودآگاه عكاس در عكس‌هايش ظاهر مي‌شود و دوربين در اطاعت محض ناخودآگاه اوست و هر نشانه، عقده رواني را در شخصيت عكاس را ظاهر مي‌‌سازد.
    طبايي اظهار داشت: در عكس‌هاي ما مجموعه از عقده‌هاي رواني ما نهفته است. هر فرآيند هنري كه انجام مي‌دهيم ناخودآگاه ما در آن پنهان است و از طريق پيغام‌هاي خاموش خودش را نشان مي‌دهد. در واقع پيغام‌هاي خاموش، ناگفته‌هاي آثار هنري ماست. چيزهاي كه به آن فكر نكرديم اما درون عكس‌هاي ما حضور دارند.
    اين عكاس و روانشناس در پايان گفت: وقتي عكاسي مي‌كنيم، به دنبال چيزهايي مي‌رويم كه نداريم. هر كدام از ما بخش‌هاي داريم كه وجود ندارند و با توليد آثار هنري توازن ايجاد مي‌كنيم.
    
    
    * خلاقيت زيرساخت نوآوري است
    سعيد چاووشي از عكاسان فعال كشور در نشست نوآوري و اقتصاد عكاسي گفت: خلاقيت زيرساخت نوآوري است كه حضور هر دو آنها الزامي است.
    وي گفت: براي اينكه توانايي رشد اقتصادي يك جامعه بررسي كرد به سه عامل نياز هست؛ ۱- مغزهاي متفكر (ايران از نظر بهره هوشي در رتبه ۵۷ جهان قرار دارد) ۲- منابع مالي (ايران از نظر درآمد سرانه ملي در رتبه ۶۵قراردارد) ۳- منابع طبيعي (شامل منابع گياهي و منابع معدني. ايران از نظر پوشش گياهي فقير است،اما در منابع معدني جزء ۱۵ كشور معدني جهان محسوب مي‌شود.)
    اين پژوهشگر عكاسي خاطرنشان كرد: در ايران از مخترع حمايت مالي و عاطفي انجام نمي‌شود و فرهنگ كار جمعي وجود ندارد در حالي كه با سرمايه‌گذاري روي منابع انساني مي‌توانيم در رتبه‌بندي جهاني تغيير ايجاد كنيم. اين كار نياز به منابع چندني ندارد و اگر افراد خلاق باشند با وجود محدوديت‌ها مي‌توانند رشد كنند.
    چاووشي در ادامه بيان كرد: اولين كاري كه نوآوران انجام مي دهد اين است كه پوچ‌گرايي را كنار مي‌گذارند و متفاوت از جامعه فكر مي‌كنند اما متفاوت از جامعه زندگي نمي‌كنند
    
    
    * پست سازماني براي عكاسان وجود ندارد
    مهدي رحيميان از اساتيد پيشكسوت عكاسي درباره نقش آموزش و فعاليت حرفه‌اي عكاسان صحبت كرد.
    وي به پيشنيه عكاسي در ايران اشاره كرد و درباره انقلاب اسلامي گفت: نقش عكاسي در انقلاب خيلي مهم بود به قدري كه تصميم گرفته شد رشته عكاسي را به دانشگاه‌ها اضافه كنند اما افق كاري براي عكاسي ديده نشد.
    اين مدرس عكاسي در ادامه گفت: در دهه ۶٠ دو جريان وجود داشت ١-عكاسي جنگ ٢- عكاسي پشت جبهه كه فرهنگ و اقليم زندگي مردم را نشان مي‌داد كه فرد شاخص آن نصرالله كسرائيان است. ما وارد مقوله شده بوديم كه براي آن سنجيده فكر نكرده بوديم و امروز داريم تبعات عملكرد ۳۰ سال گذشته را به بدنه عكاسي تحميل مي‌كنيم، كه بخشي مسائل دروني و بخشي عوارض بيروني است.
    رحيميان اظهار داشت: در سال ١٣٨٢ يك نياز سنجي نسبت به تعداد مطبوعات مورد نياز و آموزش نيروهاي آن صورت گرفت و برهمين مبنا مجوز تاسيس دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها براي خبرنگاري و عكاسي و رسانه صادر شد. براي توسعه و پيشرفت نياز به تربيت نيروي انساني هست اما افق ديد درست نبود و اين را در نظر نگرفتند كه عكاسي در دنيا در حال تغيير است.
    وي خاطرنشان كرد: با وجود همه تغييرات به وجود آمده، هنوز هيچ پستي براي عكاس در سازمان‌هاي دولتي ديده نشده است.
    رحيميان در پايان گفت: ساز و كار توليد عكس در دنيا تغيير كرده است، ما بايد تلاش كنيم در اين زمينه خوب فعاليت كنيم، استعدادها را شناسايي كنيم و براي آنها افق كاري در نظر بگيريم.
    سيزدهمين جشنواره عكس خبري، مطبوعاتي دوربين.نت ۱۳ تا ۲۱ دي ماه ۹۷ به رياست احسان رأفتي داريان در فرهنگسراي سرو برگزار مي‌شود.
     

View: 46 - Print: 1 - Email: 1
اين مطلب را در سايت ماخذ آن ببينيد:
http://fna.ir/bqt7lx





 

 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه سلامت و محيط زيست
متن مطالب شماره 4 (پياپي 42)، زمستان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است