آرشیو چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۴، شماره ۲۳۵۸۸
فرهنگی - هنری
۱۱

تاسیس بیش از 60 موزه جدید در ایران

معاون امور فرهنگی و ارتباطات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران اعلام کرد، 60 موزه جدید منطقه ای و شهری در نقاط مختلف کشور ظرف پنج سال آینده تاسیس می شود.

"سیدعلیرضا سجادپور" که برای شرکت در مراسم گشایش نمایشگاه "امپراتوری فراموش شده: جهان ایران باستان" به بارسلونای اسپانیا سفر کرده بود، به ایرنا گفت: این موزه ها شامل 10 موزه بزرگ منطفه ای و 50موزه شهری است که با هدف حفظ و معرفی میراث فرهنگی و تمدنی ایران و تقویت صنعت گردشگری در کشور دایر خواهد شد.

وی افزود: موزه های منطقه ای در شهرهای بزرگ مناطق مختلف کشور ایجاد خواهد شد تا آثار تمدنی و تاریخ استان های مجاور و اقوام و نژادهای ساکن آن منطقه را بازتاب دهد.

آماده کمک بلاعوض به بخش خصوصی هستیم

سجادپور همچنین از طرح آماده دولت برای ایجاد موزه های تخصصی با موضوعات متنوع همچون طبیعی، مردم شناسی، روستایی، شیلات، پول و مانند آن با همکاری بخش خصوصی در استان ها و شهرهای مختلف کشور خبر داد.

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در این راستا، دولت دست بخش خصوصی را برای تاسیس موزه به گرمی می فشارد و آماده است کمک های بلاعوض به آنان پرداخت کرده و موزه ها را به صورت خصوصی یا مشارکت دایر کند.

وی در این زمینه خواستار مسئولیت پذیری بیشتر استانداران کشور در زمینه تاسیس موزه شد.

دزدی تازه ای نداشته ایم

وی انتشار اخباری مبنی بر سرقت و غارت آثار تاریخی کشور از موزه ها را رد کرد و گفت: جز خبر مربوط به سرقت چند مهر تاریخی از موزه ایران باستان در چند ماه گذشته، هیچ دزدی دیگری از موزه ها صورت نگرفته است. معاون امور فرهنگی و ارتباطات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: مهرهای یادشده نیز همانند چند مورد معدود دیگر سرقت از موزه ها در سال های اخیر، در کمتر از سه هفته کشف و به محل سابق خود بازگردانده شد.