آرشیو شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۵، شماره ۱۸۴۹۲
اخبار خارجی
۱۶

نایب رئیس پارلمان لیبی: آمریکا فقط مستحق لعن و نفرین است

نایب رئیس پارلمان لیبی گفت: آمریکا پیکری ملعون و مطرود از رحمت پروردگار دارد و فقط مستحق لعنت و نفرین است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از طرابلس، «احمد ابراهیم» که به مناسبت بیستمین سالگرد حمله هوایی آمریکا به «طرابلس» و «بن غازی» در یک کنفرانس بین المللی سخن می گفت، افزود: چه کسی به آمریکا اطمینان می کند در حالی که مسلمان را تهدید کرده و سلاح های کشتار جمعی در اختیار دارد و بر خروج سوریه از لبنان اصرار می ورزد لیکن خودشان نیروهایشان را از عراق، عربستان و خلیج فارس خارج نمی کنند.

وی که ایلات متحده آمریکا را به شدت مورد حمله قرار می داد تصریح کرد: چگونه اشغال سرزمین های ما امری مشروع است اما مقاومت ما در برابر آنها تروریسم است.

گفتنی است آمریکا در 51 آوریل 6891 میلادی در پاسخ به حمله به یک کلوپ شبانه در برلین غربی (که محل تردد نظامیان آمریکایی بود) که به سازمان اطلاعات لیبی نسبت داده شد، مقر «معمر قذافی» رهبر لیبی در طرابلس و بنغازی را بمباران کرد. در این حملات 04 تن از جمله فرزندخوانده قذافی کشته شدند.

همچنین لازم به ذکر است که «شون مک کومک» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در آستانه گزارش سالانه این کشور درباره کشورهای حامی تروریسم بار دیگر اعلام کرد که واشنگتن حاضر نیست نام لیبی را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج کند.

وی بدون اشاره به علت اصلی مخالفت با خارج کردن نام لیبی از فهرست کشورهای حامی تروریسم افزود: نمی توان دلیل اصلی آن را بیان کرد و تنها می توان گفت که تغییری در روند سابق رخ نداده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: لیبی باید به برخی قوانین و مقررات عمل کند که براساس آن وضعیت کشوری که از تروریسم حمایت می کند مشخص می شود.

آمریکا روز 92 دسامبر 9791 لیبی را در فهرست اسامی کشورهای حامی تروریسم قرار داده است.

این ماجرا پس از آن روی داد که حمله تظاهر کنندگان لیبیایی به سفارت آمریکا در طرابلس و تخریب آن به تعلیق روابط دیپلماتیک دو کشور منجر شد. این روابط در سال 4002 از سر گرفته شد و در سطح کاردار است.

در این مدت هر چند که معمر قذافی رهبر لیبی با تغییر در سیاست خارجی خود تصمیم گرفت که نگاهی به غرب داشته باشد و روابط خود را با ایالات متحده آمریکا بهبود بخشد لیکن هنوز نتوانسته کشور خود را از جرگه کشورهای مغضوب آمریکا خارج سازد.