آرشیو چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۱۶۰
اقتصاد ایران
۵

رتبه ارزی ایران تنزل یافت

آژانس ارزشیابی و رتبه بندی فیچ انگلیس رتبه بندی ارزی ایران را از منفی BB به مثبت B کاهش داد و دلیل آن را افزایش تنش های جوامع بین المللی با تهران در خصوص برنامه های هسته ای عنوان کرد.

فیچ در گزارش خود نوشت: «در حالی که احتمال اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران همچنان کم است، اما ریسک ها در این خصوص در حال افزایش است و اقتصاد ایران را آسیب پذیر کرده است که از آن جمله می توان به روند کند انجام اصلاحات بنیادی در این کشور اشاره کرد.»

ریچارد فاکس - رییس بخش خاورمیانه و آفریقای مؤسسه فیچ - در بیانیه ای گفت: «تنزل رتبه ایران نشان دهنده افزایش تنش ها و اختلافات میان ایران و جوامع بین المللی در خصوص برنامه های هسته ای تهران است.»وی تصریح کرد: «تحریم های مربوط به کالاها و مواد علیه ایران به نظر بعید می رسد اما خطر این تحریم ها در حال افزایش است و به شدت غیرقابل پیش بینی شده است.»فیچ تنها آژانس معتبری است که برای ایران رتبه بندی انجام داده است و اوایل سال جاری نیز دورنمای اعتبارات مالی ایران را به دلیل افزایش ریسک های سیاسی و سیاست های ضعیف اقتصادی به منفی تنزل داد.

دلالان اوراق قرضه در لندن معتقد هستند که اوراق قرضه خارجی ایران که اغلب غیرنقدینه هستند و به یک میلیارد یورو بالغ می شوند، موفق نشدند به اخبار عکس العملی نشان دهند.

جیم کرافت - تاجر اوراق قرضه در بانک کامرزبانک لندن - در این خصوص گفت: «اوراق قرضه ایران در واقع براساس اصول روزانه معامله نمی شود.»

مؤسسه فیچ با بررسی دورنمای اقتصادی ایران گفت: «این نشان دهنده افزایش بهای نفت است که وضعیت خارجی ایران را تقویت کرده است. اما این آژانس اعلام کرد که شتاب اصلاحات اساسی و بنیادی در ایران درست در زمانی که افزایش بهای نفت را شاهد هستیم روند کندی در پیش گرفته است.»