آرشیو چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۱۶۰
جهان سیاست
۱۹

سوابق طارق الهاشمی، معاون دوم رییس جمهور عراق

طارق الهاشمی که از حزب سنی اسلامی عراق به عنوان معاون دوم رییس جمهور عراق انتخاب شده، مرد شماره یک حزب اسلامی عراق محسوب می شود که یکی از برجسته ترین احزاب سنی این کشور است. طارق الهاشمی که برای نخستین بار در عمرش یک سمت رسمی بلند پایه را عهده دار می شود، 06 سال دارد.وی از خانواده ای است که از دیر باز در زمینه سیاسی فعال بودند و مشهورترین آنها دو تن از دایی های پدرش، «یاسین الهاشمی» نخست وزیر و «طاها الهاشمی» وزیر دفاع هستند که در زمان ملک فیصل دوم نخست وزیر و وزیر شدند.

محمود بکر الهاشمی عموی طارق الهاشمی، معلم ملک غازی بوده است. پدرش وی را به سبب نسب او به هاشمی، سید احمد یا سید خطاب می کرد.

الهاشمی از زمان کودکی با اسلام آشنا شد و بدون اجبار و اکراه یا تشویق کسی به مسجد می رفت.

الهاشمی مقطع ابتدایی را در مدرسه الفضل و راهنمایی را در مدرسه الغربیه و دبیرستان را در حوزه مرکزی پیش دانشگاهی بغداد گذراند و بعد از اتمام درسش در سال 9591 میلادی وارد دانشکده نظامی شد و در سال 2691 میلادی با رتبه ستوان دومی فارغ التحصیل شد.وی در دوره خدمت خود در تعدادی از دوره های آموزش خارج از کشور در انگلیس، چک اسلواکی و هند شرکت کرد. وی در سال 1791میلادی از دانشکده فرماندهی و ستاد با درجه عالی فارغ التحصیل شد و بعدها در سمت افسر ستاد در تعدادی از سمت ها خدمت کرد که آخرین آن سال 5791 سمت استادی در دانشکده فرماندهی و ستاد بود.