آرشیو چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۱۶۰
صفحه آخر
۲۰

مناسبت ها

روز اتحاد

سرمایه _ امروز در آمریکا و تانزانیا یک روز تعطیل است. مردم کشور تانزانیا امروز را که روز اتحاد نام دارد و به مناسبت استقلال این کشور در 26 آوریل سال 1964 از بریتانیا به این نام نهاده شده، گرامی می دارند.

در آمریکا امروز دو مناسبت توامان است: روز یادبود هم پیمانی و اتحاد و روز کارمند. روز یادبود هم پیمانی و اتحاد به مناسبت سال روز تشکیل ایالات متحده آمریکا و اتحاد ایالت های مختلف و یکپارچگی این کشور به این نام نهاده شده است.امروز همچنین در این کشور روز کارکنان اداری (روز کارمند) است که این روز قبلابه نام روز منشی ها و کارپردازان نامیده می شده است.

هفته آسمان تیره

سرمایه _ هفته آسمان تیره مناسبت این هفته کشور آمریکاست. هفته آسمان تیره هفته ای است که در آن مردم سراسر آمریکا چراغ ها را برای دیدن زیبایی های آسمان شب خاموش می کنند.این رخداد نخستین بار توسط «جنیفر بارلو» در ایالت ویرجینیا و در سال 2002 آغاز شد و هر سال شرکت عموم در آن بیشتر شد.این مناسبت در سال در ماه آوریل و هنگامی که ماه در تاریک ترین و ناپیداترین وضع خود قرار دارد، برپا می شود. جنیفر بارلو، آغاز گر این مناسبت درباره این هفته این گونه توضیح می دهد: «این آرزوی من است که مردم آسمان شب را بدون مزاحمت هرگونه نور و روشنایی ببینند همان گونه که اجداد ما صدها سال پیش چنین می کردند.»مهم ترین هدف برپایی هفته آسمان تیره، کاهش آلودگی های نوری و افزایش آگاهی عمومی نسبت به اثرات آن بر آسمان شب، تشویق به استفاده بهتر از سیستم های روشنایی و توسعه مطالعه درباره نجوم است.