آرشیو پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵، شماره ۱۱۱۰
ایران
۴
رویداد

با آغاز دور سوم رای گیری قوت گرفت؛ احتمال ریاست یک کمونیست بر جمهوری ایتالیا

پارلمان ایتالیا برای دومین روز متوالی در امر انتخاب رییس جمهور جدید این کشور ناکام ماند و بدین ترتیب روند تشکیل دولت جدید بیش از پیش به تاخیر افتاد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در دومین روز رای گیری ها برای انتخاب رییس جمهور جدید ایتالیا، هیچ کاندیدایی حایز اکثریت دو سومی آرا نشد. دیروز دور بعدی رای گیری ها در حالی آغاز شد و احتمال می رود همزمان با پایان یافتن نشست اعضای پارلمان، تکلیف رییس جمهور آینده نیز مشخص شود.

رومانو پرودی، نخست وزیر و رییس ائتلاف چپ میانه ایتالیا تنها زمانی قادر به تشکیل دولتش است که از سوی رییس جمهور حکم قانونی را دریافت کند.

دوره تصدی کارلو آزگلیو چیامپی، رییس جمهور در حال کناره گیری ایتالیا، 18 مه)28 اریبهشت (به پایان خواهد رسید. ائتلاف های چپ میانه به رهبری پرودی و راست میانه به رهبری سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر سابق ایتالیا، سه شنبه به منظور حصول اجماع نظر بر سر انتخاب رییس جمهور مذاکره کردند. پرودی و هم پیمانانش از احزاب اپوزیسیون مصرانه خواستند تا از کاندیداتوری جئورجیو ناپولیتانو، سناتور و کمونیست سابق پارلمان ایتالیا، حمایت کنند. ائتلاف پرودی در مجلس نمایندگان دارای اکثریت کم و در سنا حایز اکثریت بسیار نامحسوس است. این در حالی است که اعضای ائتلاف پرودی در خصوص روند رای گیری های امروز ابراز خوش بینی کرده اند. ماسیمو دی آلما، نخست وزیر سابق ایتالیا، در خصوص مواضع اپوزیسیون بیان داشت: تا پایان امروز ناپولیتانو را به عنوان رییس جمهور جدید ایتالیا معرفی خواهیم کرد و برخی از اعضای اپوزیسیون نیز به این کاندیدا رای موافق خواهند داد. آزگلیو چیامپی در سال 1999 پس از 16 دور رای گیری طی 13 روز، رییس جمهور شد. در همین حال، یک مقام ارشد دولت امریکا اظهار داشت که مناسبات واشنگتن و رم با روی کار آمدن دولت جدید پرودی همچنان مستحکم باقی خواهد ماند.