آرشیو پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۵، شماره ۹۹۸
بورس - فلزات
۱۴

دامپینگ فولاد سازان اوکراین در بازار روسیه

وزارت اقتصاد و توسعه روسیه بررسی هایی در مورد دامپینگ ورق روغنی از اوکراین و فروش آن در بازارهای روسیه را شروع کرده است.

به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران این بررسی ها به علت شکایت شرکت ام ام کی و سورستال است. با توجه به ثبات تقاضا برای ورق روغنی سطح قیمت های اوکراین در فاصله سال های 2003 تا 2005 قیمت ها درحدود 4/11 درصد کاهش یافته و این در شرایطی است که واردات از اوکراین 149 درصد افزایش داشته است.کل مصرف ورق روغنی افزایش یافته اما سهم عرضه کنندگان روسی از بازار داخلی از 92 درصد به 81 درصد کاهش یافته است. فاصله قیمت ها روی این کالاها بین روسیه و اوکراین بسیار زیاد است. روس ها بر این باورند که قیمت ورق روغنی در سال 2003 17 درصد ارزانتر از طرف اوکراینی ها عرضه شده و برای سال 2004 در حدود 25 درصد و برای سال 2005 در حدود 27 درصد بوده است.

سه کارخانه روسی اظهار داشتند که دامپینگ اوکراین باعث کاهش سود آنها تا 3/3 درصد گردیده است. از سوی دیگر تولیدات ورق روغنی این کارخانه ها 2 درصد کاهش یافته است. همین امر سبب شده تا آنها درصدی از کارگران خود را اخراج کنند. همین امر سبب شده تا سرمایه گذاری ها در تولید ورق روغنی 25 درصد کاهش یابد.