آرشیو سه‌شنبه ۳ امرداد ۱۳۸۵، شماره ۱۰۱۴
خواندنی ها
۲۵

«روسنفت» به بورس لندن پیوست

پس از یک ماه از عرضه سهام کمپانی نفتی «روسنفت» در بورس مسکو، سهام این کمپانی بزرگ در بورس اوراق بهادار لندن نیز عرضه شد. گزارش بی بی سی نیوز حکایت از آن دارد که عرضه این سهام با استقبال معامله گران لندن روبه رو شده است هر چند بسیاری از آنها هنوز چندان از این معامله مطمئن نیستند.

هر سهم شرکت روسنفت در هنگام عرضه 49/7دلار آمریکا قیمت گرفت که چندان با قیمت عرضه آن در بورس مسکو تفاوت ندارد. در ابتدا قرار بود این سهام همزمان با هم در مسکو و لندن عرضه شود که این موضوع با مخالفت مقامات اقتصادی روسیه روبه رو شد. تنها به فاصله یک روز از آغاز دادوستد سهام روسنفت قیمت این سهم به 55/7دلار رسید که می تواند نشانگر آینده خوبی برای سهامداران آن باشد.

تحلیلگران عقیده دارند افزایش سهام نفتی روسیه ارتباط مستقیمی با حجم عظیم ذخایر نفت و گاز این کشور دارد و در حالی که تمامی شرکت های نفتی بر ارزش سهام خود می افزایند، شرکت های نفتی روسیه نیز از این مورد بی بهره نیستند.

از طرف دیگر آغاز معاملات روسنفت در بورس لندن یک موفقیت بزرگ برای این شرکت در مقابل رقیب آن یعنی شرکت نفتی یوکاس به شمار می آید زیرا اداره بورس لندن همچنان از شروع معاملات یوکاس در لندن جلوگیری می کند.

مدیر عامل شرکت روسنفت، سرگی بوگدانچیکف اعلام کرد، سه شرکت بریتیش پترولیوم، پتروناس مالزی و شرکت ملی نفت چین خریداران اصلی سهام روسنفت در بورس لندن هستند که به ترتیب یک میلیارد دلار، یک میلیارد و 100میلیون دلار و 500میلیون دلار از سهام این شرکت را خریداری کرده اند.

اکنون تنها عاملی که سهام نفت وگاز روسی را تهدید می کند تصمیمات گاه و بی گاه سیاستمداران این کشور است. روسیه و اتحادیه اروپا اکنون در بحث صادرات گاز چالش هایی دارند که به دنبال قطع گاز به اوکراین از پرده بیرون افتاده و به رسانه ها کشیده شد. هر چند روسیه قصد دارد این اطمینان را به شرکای گازی خود بدهد که صادرکننده مطمئنی است اما هنوز نگرانی ها پابرجا است.