آرشیو یکشنبه ۱۹‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۲۳۷۲۲
سیاست
۱۶

هشدار سازمان ملل درباره بروز فاجعه انسانی در دارفور

تهران واحد مرکزی خبر:

کمیساریای عالی امور آوارگان سازمان ملل پریروز ضمن هشدار درباره آوارگی و بی خانمان شدن شمار زیادی از ساکنان ایالت درافور در غرب سودان، از جامعه بین المللی خواست؛ برای جلوگیری از بروز فاجعه بزرگ انسانی در این منطقه اقدامی فوری انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، انتونیو گوتیرز، کمیسر عالی امور آوارگان سازمان ملل متحد، گفت: درپی موج جدید آوارگی شمار زیادی از ساکنان ایالت دارفور، اوضاع در این ایالت بحرانی ووخیم است و این امر ثبات و پایداری کل منطقه را تهدید می کند.

وی از جامعه جهانی خواست؛ اقدامی فوری و عملی در جهت جلب رضایت همه افراد و گروه های درگیر در ایالت دارفور برای فراهم کردن امنیت سازمانها و آژانسهای کمک رسان در این ایالت انجام دهند، زیرا در صورت استمرار اوضاع کنونی در دارفور، به زودی شاهد فاجعه انسانی خواهیم بود.

وی اشاره کرد: آژانس های کمک رسان برای فراهم کردن نیازهای ضروری نزدیک به دو میلیون آواره در دارفور و نزدیک به دویست هزار تن دیگر در چاد تلاش می کنند.

گوتیرز یادآور شد؛ وخامت اوضاع امنیتی از ارسال کمکها به آوارگان حتی در حد بسیار پایین جلوگیری می کند.

اظهارات کوفی انان

از سویی دبیر کل سازمان ملل متحد پریروز اظهار داشت: اگر مخالفت مقامات سودان با استقرار نیروی صلحبان بین المللی در منطقه آشوبزده دارفور موجب درد و رنج بیشتر ساکنان این منطقه شود، دولت سودان یا مقامات این کشور مسئول اصلی این شرایط معرفی خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، کوفی انان که در بازگشت از سفر دوره ای خود از خاورمیانه در جمع روزنامه نگاران سخن می گفت، اعتراف کرد؛ تلاشهای وی و برخی از کشورها برای متقاعد کردن مقامات خارطوم درباره استقرار نیروی صلحبان بین المللی در منطقه آشوبزده دارفور با موفقیت همراه نبوده است.

از سویی، عمر البشیر رئیس جمهوری سودان روز شنبه به هنگام دیدار از لیبی اعلام کرد: سودان قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را که خواستار استقرار نیروهای حافظ صلح این سازمان در منطقه دارفور است به شدت رد می کند.

آمادگی سودان برای مذاکره

این درحالی است که دولت سودان آمادگی خود را با از سرگیری مذاکرات این کشور با جامعه بین الملل پیرامون مساله دارفور اعلام و تاکید کرد که هیاتی از اتحادیه آفریقا به زودی برای مذاکرات در این زمینه وارد خارطوم می شود.