آرشیو یکشنبه ۲ مهر ۱۳۸۵، شماره ۲۸۲
عمران و ساختمان
۵

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: ممنوع شدن صادرات آهن قراضه، مسکن موقتی است

ایسنا- ممنوع شدن صادرات آهن قراضه در کوتاه مدت، یک مسکن موقتی است و نیازمند سازوکار اصلاح قیمت و عرضه و تقاضا در بازار آهن هستیم.

ولی الله دینی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در رابطه با اثرات ممنوعیت صادرات آهن قراضه گفت: «در شرایط فعلی ممنوعیت صادرات تا حدودی بازار را تعدیل می کند; زیرا هم اکنون قیمت آهن در بازارهای خارجی بالا رفته و قیمت رادر داخل کشور تا حدودی پایین نگه می دارد.» بنابراین چنانچه صادراتی صورت گیرد در بازار داخلی به دلیل نوسان قیمت ها به مشکل برمی خوریم.

وی ممنوع شدن صادرات آهن قراضه را در کوتاه مدت یک مسکن موقتی دانست و گفت: «در درازمدت هیچ اثری ندارد. بنابراین ما نیازمند یک مکانیزم اصلاح بازار آهن و عرضه و تقاضا در کشور هستیم تا با یک برنامه ریزی مناسب در مورد قیمت، تولید و مصرف به سمت تعدیل قیمت در بازار برویم.»

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس، با اشاره به اختلاف فاحش بین قیمت آهن در بازارهای جهانی و داخل کشور گفت: «در حال حاضر نیاز ما نسبت به تولید داخل بسیار بالاست و نزدیک به سه میلیون تن با کمبود مواجه هستیم. بنابراین با تعرفه صفر هم قیمت در بازار پایین نمی آید.»

وی اضافه کرد: «با این همه مصرفی که در داخل داریم و از طرفی با کمبود تولید داخلی هم مواجه هستیم، جای تعجب است که دم از صادرات می زنیم و واردات را هم ممنوع می کنیم! به نظر می رسد که با توجه به این که قیمت آهن بالاست برای عده ای مقرون به صرفه است که از این طریق به درآمد سرشاری دست پیدا کنند.»