آرشیو یکشنبه ۲ مهر ۱۳۸۵، شماره ۲۸۲
صفحه آخر
۲۰
شفای امروز

آلودگی هوا، سکته ها را مرگبارتر می کند

محققان ژاپنی نشان داده اند که در معرض هوای شدیداآلوده بودن، دو ساعت قبل از یک سکته قلبی میزان مرگ و میر را در افراد بالا می برد.

براساس این تحقیق میزان آلودگی هوا، و وجود ذرات معلق در آن 811)P باعث بالا رفتن مرگ در سکته هایی که در افراد در معرض این هوا هستند می شود.

دکتر شین یامازاکیف متخصص اپیدمیولوژی دردانشگاه کیوتور و همکارانش، مطالعاتی را در مورد سیزده شهر بزرگ ژاپن انجام دادند و میزان ذرات معلق در هوای این شهرها، دمای هوا و سایر ویژگی های جوی در این شهرها را در فاصله سال های 1990 تا 1994 سنجیدند و بعد به تحقیق در مورد میزان سکته های رخ داده در آن مقطع در این شهرها پرداختند. براساس آمار، این گروه در این چهار سال 17354 مورد مرگ ناشی از سکته خونریزی دهنده (هموراژیک) و 46370 مرگ ناشی از سکته های ایسکمیک در افراد بالای 65 سال در این شهرها اتفاق افتاده که میزان مرگ در سکته های ایسکمیک در افرادی که چند ساعت قبل از سکته در معرض هوای آلوده بوده اند (به خصوص در زمانی که دمای هوا بیش تر از سی درجه سانتی گراد بوده است) بسیار بیش تر از حد متوسط است.

براساس این تحقیق; طی این چهار سال در 443 ساعت در توکیو غلظت مواد آلاینده در هوا در وضعیت بسیار بالا و خطرناک بود که میزان مرگ و میر سکته های ایسکمیک که در فاصله چند ساعت بعد از این مقاطع رخ داده بالاتر از هر زمانی است.