آرشیو شنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۶۳۵
اخبار ورزشی
۱۳

پس از دو سال و 13 هزار کیلومتر رکاب زدن توریست دوچرخه سوار اسکاتلندی به چناران رسید

توریست اسکاتلندی که قصد دارد مسیر «تایلند» تا «اسکاتلند» را با دوچرخه طی کند دیروز پس از 13 هزار کیلومتر رکاب زدن به چناران رسید.

«کلوم ولکن سون» 25 ساله اهل «برتیشین سی تی زن کلاسکو» که مذهب پروتستان دارد، در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: سفرش را از دو سال پیش از تایلند آغاز کرده و تاکنون از کشورهای لائوس، ویتنام، چین، تبت، قرقیزستان، تاجیکستان و افغانستان دیدن کرده است و قصد دارد تا 6 ماه دیگر با طی 8 هزار کیلومتر دیگر با عبور از کشورهای ایران، ترکیه، گرجستان، بلغارستان، رومانی، چک، هلند، آلمان و فرانسه به اسکاتلند برود.

وی که به قول خودش از زندگی ماشینی خسته شده در مورد انگیزه سفرش با دوچرخه می گوید:

می خواهم سفر کردن با دوچرخه را برای حفظ محیط زیست به مردم یادآوری کنم و بیاموزم، با مردم نقاط مختلف دنیا، اقوام مختلف و رفتار و آداب و سنن آنان آشنا شوم.

ولکن سون که در رشته باستان شناسی و جغرافیا تحصیل کرده می گوید: از تایلند تا ایران کشور قرقیزستان را زیبا دیده ام اما آرامش، صلح و صفایی که در ایران هست و مردمان خونگرم و مهمان نواز آن ایران را زیباترین کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که قبل از سفر به ایران چه ذهنیتی از ایران داشتید می گوید: متاسفانه ذهنیت مردم اروپا از ایران چندان مثبت و خوب نیست و این به خاطر تبلیغات تلویزیونی زیادی است که در اروپا علیه ایران می شود اما من وقتی به توریست هایی که به ایران سفر کرده بودند صحبت کردم آنان ایران را خوب توصیف کردند و به خاطر همین توصیف خوب من به ایران سفر کردم، البته این نظر کسانی است که به ایران سفر نکرده اند هر کس به ایران سفر کند قطعا نظرش در مورد ایران عوض می شود.

وی هزینه سفر خود را 3 هزار دلار عنوان کرده و گفت: در برخی کشورها از جمله در چین برای تامین هزینه ادامه سفر به تدریس زبان در صلیب سرخ پرداخته ام.

ولکن سون روزانه به طور متوسط 80 کیلومتر رکاب می زند و شبها را در چادری که به همراه دارد در پارک شهرها به استراحت می پردازد.