آرشیو شنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۶۳۵
اخبار خارجی
۱۶

رایس دست خالی از بغداد رفت

وزیر خارجه آمریکا با انجام دیدار با مقامات عراقی در بغداد، بدون ارایه هرگونه راه حلی برای خروج عراق از بحران جاری، این کشور را ترک کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد، «کاندولیزا رایس»، وزیر خارجه آمریکا، پنجشنبه از فلسطین اشغالی وارد بغداد شد و با «نوری مالکی»، نخست وزیر عراق، دیدار و گفت وگو کرد. پس از این دیدار، رایس و مالکی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک شرکت کردند. رایس در این کنفرانس تنها در مورد طرح جدید امنیتی مالکی که از سوی دیگر رهبران سیاسی عراقی نیز به امضا رسید، سخنانی را مطرح کرد و درباره زمان عقب نشینی نیروهای آمریکایی از این کشور چیزی نگفت. این در حالی است که مردم عراق حضور اشغالگران آمریکایی در کشورشان را علت اصلی شرایط بحرانی و عملیات تروریستی ذکر می کنند.

رایس قبل از دیدار با مالکی، با «جلال طالبانی» رئیس جمهوری عراق، نیز دیدار کرده بود.

وزیر خارجه آمریکا سپس به اربیل رفت و با «مسعود بارزانی»، رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق، دیدار و گفت وگو کرد.

یک نماینده مجلس سوریه در ارتباط این سفر رایس به عراق و خاورمیانه گفت، رایس به اهداف خود در این سفر، که ایجاد شکاف در خاورمیانه، بین شیعیان و سنی ها و همچنین انزوای دولت حماس در فلسطین بود، نرسید.

لازم به یادآوری است در لحظه فرود هواپیمای حامل رایس به فرودگاه بغداد، این فرودگاه هدف حمله راکتی افراد مسلح قرار گرفت و هواپیمای مذکور مجبور شد 45 دقیقه دیرتر به زمین بنشیند. عصر دیروز نیز که رایس قصد داشت از اربیل مستقیما به لندن پرواز کند، به خاطر وجود نقص فنی در هواپیما، مجبور شد با یک هواپیمای عراقی به پایگاه آمریکایی «اینجرلیک» در ترکیه برود و از آنجا با دو ساعت تاخیر به لندن پرواز کند.