آرشیو شنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۶۳۵
شهرستان ها
۱۱

ایران و بریتانیا، کاوش دیوار بزرگ گرگان را آغاز کردند

پنجمین فصل مطالعاتی دیوار بزرگ گرگان و دومین فصل هیئت مشترک باستان شناسی ایران و بریتانیا در مسیر دیوار در شهرهای کلاله، گنبدکاووس و بندر ترکمن آغاز شد.

این هیئت متشکل از 17 نفر از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان و بریتانیا در رشته های باستان شناسی، زمین باستان شناسی، ژئوفیزیک، باستان شناسی، محیط، تاریخ، معماری و طراحی، قوم باستان شناسی، گاهنگاری و مطالعات آزمایشگاهی است.

حمید عمرانی، سرپرست هیئت باستان شناسی ایران و بریتانیا مدت کاوش روی دیوار بزرگ گرگان را 45 روز اعلام کرد.

به گفته وی مطالعه روی ساختار کوره های آجرپزی در بخش غربی دیوار و ارتباط آن با بخش مرکزی و شرقی، مطالعه معماری داخلی قلعه های دفاعی متصل به دیوار و نحوه عملکرد و کاربری آن ها، بررسی ژئوفیزیک به به منظور شناخت بقایای معماری محسوس و نامحسوس در لایه های پنهان زمین، مطالعات زمین باستان شناسی و محیط در دوره شکل گیری و ساخت دیوار، گمانه زنی به منظور انجام مطالعات آزمایشگاهی و نمونه گیری از عناصر و مواد فرهنگی همچون خشت، زغال، استخوان به منظور تاریخ گذاری و گاهنگاری دیوار، از جمله اهداف این فصل از کاوش دیوار گرگان است.

بررسی تاریخی، قوم باستان شناسی به منظور شناخت و دستیابی به تاریخ سیاسی، اجتماعی مرتبط با دیوار در دوره های تاریخی اشکانیان و ساسانیان، ارتباط سکونتگاه های انسانی با دیوار، تاثیر دیوار در واحدهای معماری و بناهای ساکنان مسیر و حاشیه دیوار، اعتقادات و باورهای اجتماعی درباره دیوار و ساماندهی و حفاظت کارگاه های کاوش سال های پیش و این فصل از کاوش از دیگر برنامه های هیئت مشترک ایران بریتانیا در گرگان است.

گفتنی است: دیوار تاریخی گرگان طولانی ترین دیوار تاریخی کشور و بعد از دیوار چین، طولانی ترین دیوار تاریخی آسیا محسوب می شود.