آرشیو شنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۶۳۵
حوادث
۱۵

برخورد اهانت آمیز ماموران امنیت پرواز امارات با مسافران ایرانی

مسافران ایرانی پرواز «پکن- دبی- تهران» روز گذشته از سوی ماموران امنیتی امارات مورد اهانت، ضرب و شتم و بازداشت قرار گرفتند.

براساس اطلاعات واصله مامور اماراتی امنیت پرواز در پرواز روز پنجشنبه مسیر «پکن- دبی-تهران» که تعداد زیادی مسافر ایرانی هم در آن حضور داشتند، هنگام توقف این هواپیما در فرودگاه دبی، به ایرانیان توهین کرد. این امر با واکنش یکی از مسافران ایرانی که استاد دانشگاه هست مواجه شد و وی بر عذرخواهی مامور بی ادب امنیتی امارات تاکید ورزید. به گزارش خبرنگار ما میهماندار هواپیمای مذکور با مراجعه به این فرد به طور خصوصی از وی عذرخواهی کرد اما وی با این استدلال که عبارات اهانت آمیز مامور اماراتی هم به صورت علنی و با صدای بلند و هم خطاب به مجموعه مسافران ایرانی و بلکه مردم ایران بیان شده، خواستار عذرخواهی مامور گستاخ به صورت علنی گردید. تاکید این استاد دانشگاه بر جبران اهانت به ایرانیان با واکنش خشم آلود مامور مورد اشاره و اقدام وی و همقطارانش برای بازداشت وی مواجه شد به گونه ای که ده ها مامور امنیتی فرودگاه دبی با دستبند و دیگر تجهیزات به منظور دستگیری این استاد دانشگاه در هواپیما حضور یافتند و موجب اعتراض سایر مسافران هواپیما شدند. آنها برای نشان دادن میزان سرسختی خود با مسافران ایرانی معترض که همگی قصد پیاده شدن از هواپیما را داشتند برخورد کردند و در این میان یک مسافر جانباز به نام عباس- ب در اثر ضرب و شتم ماموران بیهوش شد.

در تماس های مسافران با مسئولان سفارت ایران در دبی تنها از قول کاردار سفارت وعده پیگیری داده و نقل شد که گارد امنیت پرواز دبی ادعا کرده افراد بازداشت شده قصد هواپیماربایی داشته اند.

ماجرای چند ساعته اهانت به مسافران ایرانی در فرودگاه دبی بدون آن که سفارت کشورمان اقدام خاصی در حمایت از آنان انجام داده باشد با بازداشت یک استاد دانشگاه و سه مسافر ایرانی دیگر و پرواز دادن اجباری بقیه مسافران به تهران، خاتمه یافت.

گفتنی است مسافران پرواز پکن- دبی- تهران بلافاصله پس از فرود در تهران در نامه ای به وزیر امور خارجه ضمن تشریح بی ادبی ماموران امنیتی امارات و همبستگی ملی مسافران ایرانی، از رفتار سفارت ایران گلایه کرده و خواستار اتخاذ تصمیمات قاطع متقابل دولت جمهوری اسلامی تا زمان عذرخواهی رسمی دولت و دستگاه امنیتی امارات شدند.