آرشیو یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۵، شماره ۱۳۰۲
اجتماعی
۱۸

تقاضای توقف فعالیت موسسه شرق شناسی شیکاگو در ایران

کمیته مردمی دفاع از استرداد اموال فرهنگی- تاریخی ایران از دولت تقاضا کرد فعالیت تحقیقاتی موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو در ایران، تا زمان تعیین تکلیف و استرداد الواح توقیف شده، متوقف شود.

این کمیته در بیانیه یی اعلام کرد: «به استناد اصل 183 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که هرگونه انتقال آثار و نفایس ملی را حداقل با مجوز مجلس شورای اسلامی ممکن می داند، از دولت تقاضا داریم هرگونه فعالیت تحقیقاتی موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو در ایران را تا زمان تعیین تکلیف و استرداد الواح توقیف شده و بررسی جامع و علمی پیشینه عملکرد این موسسه و تعیین قطعی میزان تخریب های انجام شده در سایت های تاریخی تخت جمشید، پاسارگاد، نقش رستم و... متوقف شود.»

موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو حدود 70 سال پیش با همکاری گروهی از باستان شناسان ایرانی کاوش هایی را در تخت جمشید انجام داد. دولت وقت ایران سهم ایران از کاوش ها را در اختیار این موسسه قرار داد تا در مورد آ نها تحقیق کند.

دادگاهی در امریکا چندی پیش حکم ضبط این اموال به خانواده یهودیان را داد. موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو به عنوان وکیل ایران بارها و بارها در دادگاه حاضر شده و از حقوق ایران دفاع کرده است.