آرشیو شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۳۸۵
کشاورزی - بازرگانی
۶
یادداشت

عقب ماندگی تکنولوژیک و نبود ارقام پرمحصول

دکتر خلیل عالمی سعید

خودکفایی در محصولات استراتژیک به خصوص گندم از نظر اقتصادی برای کشور به صرفه است، زیرا قیمت گندم وارداتی با احتساب هزینه های مربوط به تخلیه بار، سیلو و حمل ونقل به دوبرابر قیمت جهانی یعنی حدود 550 تومان برای هر کیلو می رسد بنابراین بهتر است به جای پرداخت پول نفت به گندم وارداتی، آن را صرف تهیه نهاده های کشاورزی و فعالیت تحقیقاتی کنیم.

به اعتقاد برخی کارشناسان براثر اجرای برنامه های مربوط به خودکفایی چند محصول استراتژیک، قیمت اقلامی همچون حبوبات، پیاز و سیب زمینی افزایش یافته است اما عمده دلیل گرانی های اخیر، تورم عمومی، شرایط جوی و سرمازدگی در بعضی استان های تولیدکننده است.

تورم نه تنها بخش کشاورزی بلکه سایر بخش های اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است به طوری که نسبت افزایش قیمت در زمینه مسکن و سکه در چند ماه اخیر بیش از محصولات کشاورزی بوده است حال آن که قیمت نان و برنج به عنوان مهم ترین اقلام خوراکی در سبد خانوارهای ایرانی چندان تغییر نکرده است.

با توجه به این که عقب ماندگی علمی و تکنولوژی در کشور هزینه های تولید را _دو چندان کرده است اما تاکنون نتوانسته ایم ارقام و نژادهای مناسب و پرمحصول را به اندازه کافی در کشور تولید کنیم.

در این میان همکاری و تعامل بین دانشگاه های کشور، موسسات تحقیقاتی و وزارت جهاد کشاورزی برای دستیابی به اهداف علمی در حوزه کشاورزی ضروری است و وزارت جهاد کشاورزی نباید صرفا بر سازمان تحقیقات خود تکیه کند.

مسوولان وزارتخانه باید با یک برنامه حساب شده از طریق دانشگاه ها برای جبران عقب ماندگی علمی در بخش کشاورزی تلاش کنند و در کنار آن بودجه های تحقیقاتی نیز افزایش یابد.

در عین حال، مشکلات ناشی از گسترش سطح زیرکشت محصولات، نظیر آفات و بیماری ها با قدمتی چندهزار ساله است و در این باره وقتی سطح زیرکشت محصولات افزایش یابد طبیعتا مشکلات جدیدی به وجود می آید اما نباید به خاطر ترس از آفات، بیماری ها یا کمبود آب، دست از فعالیت و تولید برداریم و باید برای رفع هر یک از این مشکلات راه حل پیدا کنیم که این مهم وظیفه متخصصان و محققان دانشگاهی است.

لاستاد دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی اهواز