آرشیو دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۵، شماره ۱۱۸۶
بورس - شرکت ها
۱۰

برنامه های «غدیر» برای خلق ارزش در بازار اولیه

سنا - بازگشایی مجدد نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری غدیر بهانه ای شد که روابط عمومی بورس برخی سوالات خود را با افشین بنایی مدیر مالی این شرکت مطرح کند.

شرکت غدیر برای بازار ثانویه چه برنامه هایی دارد؟

شرکت سرمایه گذاری غدیر در بورس باید همان حضور همیشگی را داشته باشد و وضعیت سرمایه گذاری آن هم بیشتر در شرکت های سیمانی و ساختمانی است.

برنامه کلی و اصولی این است که شرکت بتواند در بازار اولیه خلق ارزش کند و آن را به بازار ثانویه بیاورد. بازدهی در بازار بورس مثل سال های گذشته نیست و الان طرح های پتروشیمی ما در بازار اولیه است که پس از سودآور شدن در بازار ثانویه عرضه می شود.

بهبود ساختار سود جزو برنامه هایی است که بتوانیم سهم سود عملیاتی را در سودآوری افزایش دهیم و بعد از سال 87 ثمرات آن مشخص می شود.

با توجه به اینکه سود هر سهم و سود تقسیمی برای سهامداران مهم است، هم اکنون سود شما چقدر است؟

علت پایین بودن سود شرکت، نامتوازن بودن ترکیب سود است، چون بخش عمده ای از سود ناشی از خرید و فروش سهام است که با توجه به محدودیت اساسنامه ای، باید صرف افزایش سرمایه شود و در شرکت بماند و بنابراین قابل تقسیم نیست.

بخش دوم محقق نشدن برنامه ها و طرح هایی است که در بودجه دیده شده بود و طرح های بزرگ صنعتی که به طور معمول با تاخیر عملیاتی می شوند و حرکت از فاز اجرایی به فاز تجاری زمان بر است.

علت های اصلی کاهش EPS شرکت سرمایه گذاری غدیر چه بود؟

سه علت عمده وجود داشت:

1 - تغییر و عدم تحقق بودجه در برنامه شرکت ها

2 - کاهش سودآوری شرکت ها در بازار سهام

3 - به نتیجه نرسیدن طرح های پیش بینی شده.