آرشیو سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۵، شماره ۳۵۸۲
بین الملل
۵

واشنگتن پست: طرح سپر موشکی آمریکا ژست سیاسی است

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی با اشاره به تعجیل دولت بوش در استقرار سپر ضدموشک در اروپا و واکنش روس ها به این موضوع نوشته است که تعجیل دولت بوش، وسواس موشکی به بار آورده است.

واشنگتن پست نوشت: مباحث موجود درباره استقرار سیستم دفاع موشکی آمریکا در اروپای مرکزی بر اساس یک سری تظاهرهای دروغین به بار آمده است.

واشنگتن پست نوشته است: با این حال بدگمانی گریبان روسیه را گرفت، مسکو در چندروز گذشته ادعاهایی کرد که می داند ممکن است دروغ باشد.

این روزنامه با اشاره به ناتوانی این موشک های رهگیر خاطرنشان کرد: این موشک ها حتی نمی توانند جلوی یکی از موشک های قاره پیمای بالستیک روسیه را بگیرند، صرفنظر از قدرت فراوانی که در اختیار روسیه است مقامات آمریکایی هم برای توضیح در این باره دستکم 10 بار به دیدار همتایان روسی خود رفته اند.

با این حال پوتین و ژنرال هایش تهدید کرده اند که روسیه ممکن است در پاسخ به این کار، موشک های میان برد خود را که بر اساس پیمان 1987 در اروپا ممنوع شده اند، باردیگر مستقر کند. واشنگتن پست با بیان اظهارات پوتین که گفته، تقابل سودی ندارد، تاکید کرده است: شاید پوتین از این سیستم دفاعی به عنوان بهانه ای برای احیای بخش عمده ای از زرادخانه هسته ای دوران جنگ سرد استفاده کند و به این ترتیب می توان گفت که راهی سریع تر از این برای بازگشت به دوران جنگ سرد وجودنداشت.

لاوروف: تضمین های آمریکا برای ما ارزشی ندارد

وزیر خارجه روسیه تضمین های آمریکا را مبتنی بر این که استقرار سپر موشکی آن در شرق و مرکز اروپا بر ضد روسیه نیست، رد کرد و آن را بی ارزش دانست.

به گزارش روزنامه مسکو تایمز، «سرگئی لاوروف» در اظهاراتی که از شبکه «تی وی سنتر» پخش شد، تصریح کرد: «به ایستگاه های ردیابی و رهگیری موشکی نیازی نیست، زیرا مسیر های موشک های فرضی که می توانند از ایران و کره شمالی (بهانه واهی آمریکا برای استقرار این سیستم) پرتاب شوند، به طور کامل در مسیر متفاوتی قرار دارند.» وی افزود: «به ما گفته شده که ناتو گسترش نخواهد یافت و این که هیچ زیر ساخت نظامی در اروپای شرقی مستقر نخواهد شد. زمان برای گفت وگو به سر آمده است. ما هم اکنون تصمیم خواهیم گرفت که چگونه امنیت خود را برمبنای حقایق تضمین کنیم.»