آرشیو شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۱۸۷۸۶
اخبار اقتصادی
۴

رئیس مرکز آمار اعلام کرد: مرکز آمار تنها مرجع با صلاحیت آماری ایران در سازمان ملل شناخته شد

نتایج بزرگترین طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن کشور شامل 200نوع اطلاعات مختلف از نیمه دوم ماه جاری اعلام می شود.

محمد مدد رئیس مرکز آمار ایران در مصاحبه با واحد مرکزی خبر با بیان اینکه هم اکنون مراحل نهایی استخراج، ضریب دهی و کنترل نهایی طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن با مشارکت حدود 2000نفر کارشناس در دست اجرا است افزود: روند اجرای کار طبق زمان بندی اعلام شده پیش می رود و در نیمه دوم ماه جاری، نخست اطلاعات پایه که از 56سؤال طرح سرشماری استخراج شده، اعلام می شود، سپس اطلاعات جدید که حاصل ترکیب اطلاعات پایه است به تدریج اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به مشارکت 94/99 درصدی جمعیت کشور در طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال85، این طرح را از نظر سازمان ملل متحد بی سابقه خواند و گفت: سازمان ملل متحد پس از بررسی مراحل کسب آمار در ایران، مرکز آمار را تنها مرجع با صلاحیت برای سازمان ملل در ارائه آمار جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

مدد گفت: بر این اساس از این پس هرگونه کسب آمار بوسیله مدل سازی و کارشناسان سازمان ملل متحد درباره ایران انجام نخواهد شد و اطلاعات مرکز آمار ایران ملاک ارزیابی و گزارشهای سازمان ملل متحد درباره ایران خواهد بود.

وی با بیان اینکه این مرکز مرجع با صلاحیت برای ارائه اطلاعات اصلی و شاخص ها در کشور است، بر ضرورت محور بودن مرکز آمار ایران درباره هرگونه اطلاعات آماری کلان کشور تاکید کرد.

مدد افزود: این بدان معنی نیست که تولید همه آمار مورد نیاز کشور در مرکز آمار انجام شود، بلکه مهم این است که دستگاههایی که بنا به تشخیص مراجع با صلاحیت مبادرت به تولید آمار می کنند، براساس معیارهای یکسان و با نظارت مرکز آمار عمل کنند، تا نتایج طرح آماری آنان به عنوان اطلاعات ملی تلقی شود.

رئیس مرکز آمار همچنین بر ضرورت استقلال آمار از مسائل غیرتخصصی و حاشیه ای تاکید کرد.