آرشیو شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۱۸۷۸۶
اخبار خارجی
۱۶

هشدار پوتین به ناتو روسیه از پیمان کنترل تسلیحاتی خارج می شود

رئیس جمهور روسیه در آخرین پیام خود به مجمع فدرال این کشور، دخالت مستقیم کشورهای اروپایی و آمریکا در امور داخلی روسیه را محکوم کرد و به غرب هشدار داد که روسیه از پیمان «نیروهای مسلح متعارف» خارج می شود.

به گزارش خبرگزاری ها، روز پنجشنبه «ولادیمیر پوتین» در آخرین پیامی که به عنوان رئیس جمهور روسیه برای نشست مشترک نمایندگان «دوما و شورای فدراسیون» (مجمع فدرال) ایراد کرد، با اشاره به دخالت مستقیم کشورهای غربی در امور داخلی روسیه گفت: «کشورهای غربی از طریق جریان فزاینده تامین هزینه های مالی مخالفان و سازمان های غیر دولتی روسیه، در امور داخلی ما دخالت می کنند.»

به گفته کارشناسان و سیاستمداران، پوتین با وجود درخواست های مکرر از وی برای ادامه خدمت در مقام ریاست جمهوری، تاکید کرده است سال آینده پس از پایان دوره دوم ریاست جمهوری، از سمت خود کناره گیری خواهد کرد. پوتین پیشتر گفته بود در صورتی که اوضاع بین المللی بحرانی شود در مقام ریاست جمهوری خواهد ماند.

پوتین در پیام خود همچنین به مجمع فدرال روسیه پیشنهاد کرد که مسکو برای اجرای پیمان «نیروهای مسلح متعارف» در اروپا مهلت تعیین کند، و اگر ناتو تسلیحات خود را در این قاره کاهش ندهد، مسکو از پیمان فوق خارج شود.

به عقیده رئیس جمهور روسیه، کشورهای غربی نه این پیمان را به تصویب رسانده و نه مفاد آن را اجرا می کنند، به همین دلیل روسیه نیز لازم است تا در نحوه برخورد با این پیمان، تجدید نظر کند.

پوتین پیشنهاد کرد تا این مسئله در شورای مشترک روسیه- ناتو به بحث گذاشته شود و در صورت فقدان پیشرفت در مذاکرات، امکان توقف تعهدات روسیه در قبال این پیمان مورد بررسی قرار گیرد.