آرشیو شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۳۶۶۳
اجتماعی
۶

رئیس سازمان انتقال خون: تولیدات خونی امسال 15 درصد افزایش یافت

گروه اجتماعی سال گذشته سه میلیون و 500 هزار واحد خون اهدا شد که امسال با حدود یک میلیون و 800 هزار اهداکننده، این میزان به 4 میلیون واحد افزایش می یابد.

به گزارش فارس، حسن ابوالقاسمی، رئیس سازمان انتقال خون در مراسم روز جهانی اهداکنندگان خون با اعلام این خبر گفت: امروز به نقطه ای رسیده ایم که 99 درصد خون موردنیاز کشور از اهداکنندگان داوطلب دریافت می شود و خون جایگزین به جز در استان سیستان و بلوچستان در سراسر کشور حذف شده است. البته در چند ماه آینده دریافت خون جایگزین در این استان نیز حذف می شود.

وی افزود: تست های ویروسی خون در کشور ما از بالاترین کیفیت استاندارد برخوردار است و با حضور اهداکنندگان مستمر، شاخص سلامت خون اهداکنندگان به سازمان انتقال خون، 6 برابر سالم تر از خون در جمعیت بیرونی است و این شاخصی است که می تواند اطمینان مصرف کنندگان خون را در کشور جلب کند. تمام خون های آلوده از اهداکنندگان بلافاصله پس از تست از چرخه خارج می شود.

ابوالقاسمی گفت: نکته افتخارآفرین دیگر سازمان انتقال خون ایران این است که کیفیت و امنیت خون های مصرفی در تهران با دورترین نقاط کشور هیچ تفاوتی ندارد و شاید جزو محدود سازمان هایی باشیم که کیفیت خدمات ما به صورت 100 درصد عادلانه در کشور توزیع می شود.

وی ادامه داد: 70 درصد فرآورده های خونی دنیا در کشورهای توسعه یافته تولید می شود، درحالی که این کشورها 20 درصد مصرف خون دنیا را دارند و برعکس کشورهای در حال توسعه که 80 درصد نیاز خونی دنیا را دارند فقط تولیدکننده

30 درصد این فرآورده ها هستند.

ابوالقاسمی گفت: سالانه 500 هزار مادر در هنگام حاملگی و زایمان در دنیا جان خود را از دست می دهند که اگر کشورهای در حال توسعه به خون کافی دسترسی داشتند، 150 هزار نفر آنها از مرگ نجات می یافتند.

وی گفت: برای جامعه پزشکی کشور، خون مثل آب حیات در کل جامعه است و اگر اکنون جراحان ما جرات می کنند پیوند کلیه و قلب بزنند به خاطر این است که ما اکنون به خون کافی و سالم در کشور دسترسی داریم.