آرشیو سه‌شنبه ۲۳ امرداد ۱۳۸۶، شماره ۳۷۱۲
صفحه آخر
۲۴

پایان رایزنی تیم میانجیگران کوزوو

گروه بین الملل - تروئیکای میانجیگران بین المللی در حل مساله کوزوو دور نخست رایزنیها در بلگراد و پریشتینا را به پایان رساندند و نخستین گزینه شان برای حل مشکل، تقسیم منطقه به دو بخش آلبانیایی تبارها و صرب نشینها بود که با مخالفت دوطرف روبه رو شد.

به گزارش روزنامه «ورمیا نوواستی»، روز گذشته تروئیکای میانجیگران بین المللی در حل مساله کوزوو، یعنی روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا، دور نخست رایزنی های خود در بلگراد و پریشتینا را به پایان رساندند.

الکساندر خارچنکو، نماینده ویژه وزارت امور خارجه روسیه، فرانک ویسنر، سفیر ویژه کاخ سفید در مسائل کوزوو و ولف گانت ایشینگر، دیپلمات آلمانی به نمایندگی از اتحادیه اروپا در 3 روز اقدامهای خویش در منطقه سعی نمودند مواضع دولت صربستان و مقامهای خودمختار کوزوو را به یکدیگر نزدیک سازند.

دیپلماتهای غربی نخستین گزینه خویش برای حل مساله کوزوو را ارائه داده اند و آن تقسیم منطقه به 2 بخش در صورت توافق شرکت کنندگان در مناقشه می باشد.صحبت بر سر تقسیم کوزوو و ملحق شدن بخش شمالی این منطقه به صربستان است که حدود نیمی از جمعیت منطقه، یعنی حدود 50 هزار نفر نژاد صرب ساکن کوزوو را شامل می شود. به نوشته این روزنامه، اکنون اعضای تروئیکای کوزوو نتیجه حاصله از سفر خود به بلگراد و پریشتینا را به اطلاع گروه تماس کوزوو، شامل کشورهای روسیه، آمریکا، انگلستان، آلمان، ایتالیا و فرانسه خواهند رسانید و با بررسی این نتایج در خصوص برداشتن گامهای بعدی تصمیم گیری خواهد شد. پس از گذشت 4 ماه دبیرکل سازمان ملل گزارش نهایی میانجیگران بین المللی را دریافت خواهد کرد.البته آلبانی تبارهای کوزوو در حال آماده کردن خویش برای در دست گرفتن قدرت در این منطقه و اعلام استقلال یکجانبه هستند.