آرشیو شنبه ۲۴‌شهریور ۱۳۸۶، شماره ۱۴۹۱
جهان
۳

تغییر شگفتی ساز دولت در روسیه

گروه بین الملل: در هفته یی که گذشت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دو بمب خبری منفجر کرد. یکی از آنها به معنای واقعی کلمه بمب بود. آزمایش قدرتمندترین بمب غیرهسته یی جهان توسط روسیه باعث شد این کشور از این جهت بالاتر از امریکا قرار گیرد. بمب دوم اما بازتاب گسترده تری در رسانه های جهان داشت و آن هم استعفای نخست وزیر روسیه و معرفی شدن یک چهره ناشناس برای تصدی این پست از سوی پوتین بود. در نگاه اول استعفای میخائیل فرادکوف و جانشینی ویکتور زوبکوف شباهت بسیار زیادی با تغییر و جابه جایی مشابهی بود که پوتین در سال 2004 انجام داد و فرادکوف را جایگزین میخائیل کازیانوف کرد. پوتین نیز مانند هر عضو کاگ ب به خوبی می داند که در آخرین لحظه با تصمیم خود همه را شگفت زده می کند. پوتین این بار نیز با معرفی ویکتور زوبکوف رئیس سازمان بازرسی اقتصادی به عنوان نخست وزیر صحنه سیاسی روسیه را در آستانه انتخابات پارلمانی ماه دسامبر (سه ماه دیگر) در شوک فرو برد. با توجه به اینکه نظام سیاسی در روسیه چندان توجهی به فرآیند جانشینی روسای جمهور ندارد و هر رئیس جمهور، نفر اول کشور پس از خود را خودش معرفی می کند، پس به نظر می رسد این بار هم همین اتفاق رخ دهد. در سال 2000 بوریس یلتسین رئیس جمهور وقت روسیه ولادیمیر پوتین را به عنوان رئیس جمهور آینده کشورش معرفی کرد.ظهور چهره زوبکوف در صحنه سیاسی روسیه این سوال را ایجاد کرده است که هدف از معرفی کردن یک کارشناس مبارزه با جرائم اقتصادی که شصت و هفت سال سن دارد برای تصدی پست نخست وزیری و احتمالا ریاست جمهوری کشوری مثل روسیه چه می تواند باشد.

طبق قانون اساسی روسیه هیچ فردی نمی تواند بیش از دو دوره پیاپی رئیس جمهور باشد، پس شاید پوتین می خواهد همکار و دوست قدیمی خود در شهرداری سن پترزبورگ را موقتا رئیس جمهور کند تا هم از او حرف شنوی داشته باشد و هم پوتین به راحتی بتواند در دوره بعدی رئیس جمهور شود و زوبکوف برایش دردسرساز نشود. شاید هم پوتین هدف دیگری داشته که در آینده آن را مشخص خواهد کرد.

در آخرین تحول ویکتور زوبکوف در سخنرانی خود در پارلمان روسیه وعده داده است که حوزه های اقتصادی و صنعتی کشورش را توسعه خواهد داد تا صنایع روسیه مجددا بتوانند با رقبای خارجی خود رقابت کنند.