آرشیو دوشنبه ۹ مهر ۱۳۸۶، شماره ۶۲۵۸
اقتصادی
۴

آیت الله نوری همدانی: سود در اسلام برای کسب و کار قرار داده شده است، نه پول

فارس: آیت الله نوری همدانی با تاکید بر اینکه اسلام سود را برای کار و فعالیت قرار داده است و نه پول، گفت: بانک ها در کشورهای اسلامی نباید نقش تاجر و کاسب را بازی کنند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت الله نوری همدانی در دیدار مدیر عامل بانک تجارت استان قم، با اشاره به شیوه بانکداری غرب و پیامدهای منفی آن، اظهار داشت: با دو گناه در اسلام به شدت برخورد شده است، پیروی و گرایش به دشمنان اسلام که سبب تسلط آنان بر جهان می گردد و ربا که سبب نابسامانی های اجتماعی و اقتصادی می شود. وی با بیان اینکه بانکداری کشور نیازمند توجه بیشتری است تا با موازین اسلامی هماهنگ شود، افزود: اسلام سود را برای کار و فعالیت قرار داده است نه برای پول، زیرا درغیر این صورت روز به روز توان اقتصادی افراد ثروتمند بیشتر می شود.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به کاستی های نظام اقتصادی مبتنی بر ربا، تصریح کرد: اسلام دارای قوانین اقتصادی متعالی است و تلاش می کند بیکاری در جامعه از بین برود و در سایه اشتغال و کار آفرینی، عمران و آبادانی ایجاد شود. این مرجع تقلید تاکید کرد: بانک ها در کشورهای اسلامی باید صد در صد اسلامی شوند، هر چند این کار مشکل است ولی مسئولین باید توجه داشته باشند که بانک ها نقش تاجر و کاسب را بازی نکنند. وی با اشاره به پیامدهای منفی ربا، برلزوم آگاهی رسانی به مردم در این زمینه تاکید کرد و گفت: مسئولین اقتصادی موظفند در این زمینه فرهنگ سازی کنند و با استفاده از رسانه های ارتباط جمعی، مردم را با زیان های ربا آشنا نمایند.