آرشیو دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۱۵۲۶
خبر
۲

دیپلمات های غرب اعلام کردند

بررسی بسته پیشنهادی ایران در گرو تعلیق غنی سازی

دیپلمات های غربی با اشاره به انتظار خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی برای دعوت به ایران و به منظور آغاز مجدد مذاکرات و همچنین بدون توجه به حق مشروع ایران برای غنی سازی اورانیوم ادعا کردند: اگر تهران در ابتدا این برنامه خود را تعلیق نکند، بسته پیشنهادی آن هم مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، ایران هفته گذشته با تاکید بر اینکه «برنامه غنی سازی خود را یکی از این مشکلات جهانی نمی داند» تلاش کرد تا با پیشنهاد مذاکره درباره یک سری مشکلات جهانی برخی نگرانی ها نسبت به برنامه هسته ای خود را از بین ببرد. ایران همچنین خواستار همکاری در زمینه تهدیدهای امنیتی مشترک از جمله تروریسم شد و بار دیگر آمادگی برای ایجاد یک کنسرسیوم غنی سازی چند ملیتی در خاک خود را درخواست کرد.

یک دیپلمات انگلیسی در واکنش به پیشنهاد جدید ایران مدعی شد: ما برای بحث و گفت وگوی مفصل درباره پیشنهادهای ایران در صورتی آمادگی خواهیم داشت که شرایط برای مذاکرات کامل ایجاد شده باشد.

وی که نامش فاش نشده است، در پاسخ به این سوال که آیا این گفته به معنای آن نیست که گروه 1+5 خواستار بررسی اصولی پیشنهادهای ایران در صورتی است که ابتدا ایران غنی سازی را متوقف کند، ادعا کرد: مطمئنا این گفته می تواند استنباطی از آن باشد.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپایی هم درباره ادامه پافشاری گروه شش برای تعلیق غنی سازی پیش از انجام مذاکرات کامل گفت: اگر سند ایران در واقع یک همکاری و کمک برای مذاکرات آینده باشد، پس این سند می تواند به طور جزئی زمانی مورد بحث و بررسی قرار گیرد که مذاکرات آغاز شود و ایران می داند که درباره آن چه کاری انجام دهد.

به گفته این دیپلمات انگلیسی، سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی منتظر دعوتی برای سفر به تهران به همراه دیپلمات های ارشد گروه 1+5 به جز آمریکا است تا بسته مشوق های آنها را به منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران تحویل دهد.

وی همچنین از پاسخ اولیه نمایندگان این شش کشور به پیشنهاد ایران در نشست تهران خبر داد.

از سوی دیگر، شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا جمعه شب در حالی از تکمیل جزئیات بسته جدید مشوق های گروه 1+5 برای ارائه به ایران خبر داد که کشورمان تاکید کرده است، هرگز از حقوق مشروع هسته ای خود از جمله غنی سازی اورانیوم چشم پوشی نخواهد کرد.