آرشیو دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۱۵۲۶
بازار دیجیتال
۲۸
آن سوی آب

چت و پیام کوتاه زبان جوانان را خراب نمی کند

نتایج تحقیقات زبانشناسان کانادایی نشان می دهد که برخلاف تصور رایج، ارتباطات فوری مثل پیام کوتاه و مسنجر به توانایی زبانی جوانان و نوجوانان آسیب نمی رساند.

تیم تحقیقاتی سالی تالیامونته، زبانشناس دانشگاه تورنتو در کانادا که نتایج یافته های خود را در مجلهAmerican Speech منتشر کرده اند در تحقیقات خود نشان دادند که ارتباطات فوری مثل پیام کوتاه و مسنجر به توانایی زبانی جوانان و نوجوانان آسیب نمی رساند.

تیم تحقیقاتی این زبانشناس، میلیون ها واژه را که جوانان بین 15 تا 20 سال در چت نوشته بودند و نیز تبادل گفتاری آنها را مورد بررسی قرار دادند و مشاهده کردند که جوانان در چت با دقت بسیار بالایی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و به قوانین دستوری و نحوی که در زبان گفتاری استفاده نمی شوند، احترام می گذارند.

براساس گزارش نیوساینتیست، امروزه در چت، مسنجر و پیام کوتاه دو نوع قوانین نوشتاری جدید شامل قوانین نوشتاری سریع و مختصر وجود دارد. به خصوص اختصار واژگان در پیام های کوتاه که در هر صفحه تنها 160 حرف جای می گیرد بیشتر به چشم می خورد، همین مساله موجب شده است که بسیاری از والدین و زبانشناسان نسبت به آینده زبانی جوانان نگران شوند.

این درحالی است که مختصر نویسی تهدیدی برای ساختارهای زبان به شمار نمی رود. در حقیقت زبان جوانان به تکامل خود ادامه می دهد و این تکامل یکی از روش های تایید هویت جوانان و جداکردن آنها از دنیای بزرگسالان است.

این تحقیقات نشان می دهد که جوانان در اینترنت و در پیام کوتاه تلفن همراه از قواعد نحوی استفاده کرده و مرز میان زبان نوشتاری و گفتاری را حفظ می کنند. از سویی دیگر چت و پیام نویسی تا حد چشمگیری می تواند در تمرین دیکته کلمات مفید باشد.