آرشیو دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۱۵۲۶
بانک و بیمه
۱۳

رییس پژوهشکده پولی و بانکی خبر داد

پیش بینی کاهش نرخ تورم در پایان امسال

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ تورم در سال جاری کاهش خواهد یافت، ارزیابی طرح ها، نظارت بر اعتبارات پرداختی و اتخاذ مکانیزم هایی برای وصول مطالبات را از جمله محورهای اصلی فعالیت بانک ها در سال جاری اعلام کرد.

احمد مجتهد در گفت وگو با خبرگزاری مهر گفت: پیش بینی های مطالعات پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نشان می دهد که با توجه به سیاست های مالی دولت، احتمال کاهش نرخ تورم در پایان سال 87 وجود دارد.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با اشاره به اینکه تعیین نرخ دقیق تورم با توجه به تحولات چند ماه اخیر قابل پیش بینی نیست، تصریح کرد: تحولات چند ماه اخیر به ویژه در موضوع نقدینگی باعث تغییر روند نرخ تورم خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با ادامه روند کنترل نقدینگی، جدی بودن تصمیم دولت بر کنترل مالی فعالیت های خود و رعایت انضباط مالی و عدم تصویب مصوبات جدید در مجلس جدید در رابطه با پرداخت های بیشتر، نرخ تورم کاهش خواهد یافت.

مجتهد ادامه داد: این نرخ رقمی در حدود 10 تا 12درصد تا حدود حداکثر 17درصد خواهد بود، اما نمی توان برآورد دقیقی از آن داشت و این امر بستگی به تصمیمات دولت در بودجه دارد.

محور فعالیت بانک ها

وی توسعه بانکداری الکترونیک، استفاده از کارت های الکترونیکی برای دریافت و پرداخت و منطقی کردن فعالیت طرح ها و ارزیابی دقیق و حساب شده آنها را از جمله محورهای مهم فعالیت بانک ها در سال جاری دانست.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با بیان اینکه بانک ها در دو سال گذشته با مشکل وام های معوق روبه رو بودند، دلیل این امر را عدم نظارت و کنترل دقیق بر روی اعتبارات متقاضیان و رعایت مقررات از سوی بانک ها عنوان کرد.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی از بانک ها انتظار دارد که با توجه به مسوولیت آنها، امسال کنترل بیشتری در رابطه با وام های پرداختی داشته باشند و اعتبار افراد را بسنجند.

مجتهد افزود: همچنین بانک مرکزی انتظار دارد که بانک ها مکانیزم هایی را در رابطه با وصول مطالبات خود داشته باشند که باعث شود بانک ها به عنوان بانک منافع سپرده گذاران را حفظ کنند.