آرشیو چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۳۴
مسکن و عمران
۷

چتربازی در حوزه زمین و مسکن

مشاوران رسانه ای و مطبوعاتی رییس جمهوری بر کنترل فعالیت های سوداگری در حوزه زمین و مسکن تاکید کردند.

مشاور رسانه ای رییس جمهور گفت: زمین را نمی توان وارد و یا تولید کرد و در ایران نیز در زمینه تامین زمین برای شهروندان با کمبود مواجه نیستیم؛ اما همواره عده ای چترباز در این عرصه وجود داشته اند که در قیمت ها دخالت می کنند.

به گزارش ایسنا، مهدی کلهر در جمع خبرنگاران استان زنجان به مقوله مسکن اشاره و اظهار کرد: مقوله مسکن، یک بیماری تاریخی بوده و از زمان مشروطه با تبدیل جوامع روستایی به شهری همواره وجود داشته است و متاسفانه تا به امروز قوانینی که بتواند این مقوله را سامان بخشد، وضع نشده است.

کلهر مسکن را بزرگترین سرمایه خانواده های ایرانی ارزیابی و تصریح کرد: دولت باید قیمت زمین را از مسکن جدا کند؛ زیرا مسکن، ثروت ساکن شده ای است که در امر تولید وارد نمی شود لذا برای حل این معضل جدی باید سه قوه حاکم بر کشور با همکاری و تعامل، انجام کارهای کارشناسی به بررسی تاریخی این امر بپردازند، به گونه ای که این معضل با طرح هایی نظیر اخذ مالیات جاری و اجرای طرح آمایش مسکن قابل حل است.

مشاور رسانه ای رییس جمهور افزود: در حال حاضر در حدود 40 درصد خانه های تازه ساخت تهران خالی از سکنه است و این اقدام سرمایه داران در خالی نگه داشتن خانه ها، به لحاظ ریالی بالاترین سطح احتکار در تاریخ اقتصاد کشور به حساب می آید.

در بخش دیگری از این نشست مطبوعاتی، علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی رییس جمهور تصریح کرد: با سیاست های دولت نهم و تکمیل زیرساخت های لازم در حوزه اقتصاد، قیمت مسکن کاهش یافته و روند مهاجرت از روستا به شهر نیز کاهش یافته است.