آرشیو چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۷، شماره ۳۹۴۹
دانش
۱۳

سفر آسان به اعماق کهکشان ها

مترجم: منیژه صحرایی

هرچند سفر به فضا دشوار و دور از دسترس است اما شرکت ماکروسافت درصدد است که سفر به اعماق کهکشان ها را به آسانی روشن کردن کامپیوتر کند.

اخیرا شرکت ماکروسافت نرم افزار رایگانی به نام world wide telescope عرضه کرده است که همه افراد علاقه مند به نجوم، از دانشمندان و ستاره شناسان گرفته تا افراد عادی با استفاده از آن می توانند به گشت و گذار در میان کهکشان ها، صور فلکی و سیارات دوردست بپردازند.

برای ساخت این نرم افزار حدود 12 ترابایت (terabyte) - تقریبا معادل 2‎/6 میلیارد صفحه متن - از تصاویر فضایی گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی هابل، تلسکوپ فضایی پرتوایکس چاندرا و تلسکوپ فضایی اسپیتزر استفاده شده است و این تصاویر با دقت زیاد در کنار هم چیده شده اند تا بتوانند تصویر یکپارچه ای از فضا ارائه دهند به گونه ای که کاربر احساس می کند با استفاده از یک تلسکوپ مجازی هر قسمت از فضا را که بخواهد می تواند رصد کند.

استفاده از این نرم افزار مانند انجام یک بازی کامپیوتری است. کاربران می توانند روی قسمت های مختلف تصاویر زوم کنند و کهکشان هایی را که هزاران سال نوری از ما دورتر هستند مشاهده کنند. تصاویر به صورت کاملا پیوسته در کنار یکدیگر قرار دارند به طوری که ستارگان دوردست و حتی غبار فضایی با وضوح بسیار زیادی قابل مشاهده هستند.

این نرم افزار شامل چند تور فضایی است که از سوی ستاره شناسان طراحی شده است و کاربر با شرکت در آنها می تواند از نقاط دیدنی فضا بازدید کند. همچنین کاربران می توانند با توجه به دانش و تجربیات خود نیز تورهای فضایی طراحی کنند و در اختیار سایر کاربران قرار دهند.

هدف اصلی ماکروسافت از طراحی این نرم افزار علاقه مند کردن کودکان به علم نجوم و ترغیب آنها به انجام مطالعات و تحقیقات علمی است.